کرونا را جدی بگیرید هر 33 ثانیه یک مبتلا، هر 13 دقیقه یک قربانی

به گزارش وبدا، ایرج حریرچی دیروز در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اجتماعی، مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، عبارت است از، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی ‌که استفاده از ماسک ٨۵ درصد، رعایت فاصله فیزیکی یک متری ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ‌نیز ٧٨ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.
 آغاز پویش همگانی استفاده از ماسک
حریرچی ادامه داد: از روز جمعه  خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتک «#من_ماسک_میزنم» در کشور آغاز شده است که انتظارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری، همراهی و همکاری در این زمینه است. در این روزهای شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین موارد امر به معروف، یکی از مهم‌ترین موارد فعالیت اجتماعی و یکی از مهم‌ترین مصادیق نوع‌دوستی و علاقه‌مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و ‌ترویج استفاده ماسک برای دیگران است.
وی با بیان اینکه جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علایم کم کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصاً پدران و مادران و افراد مسن هستند، افزود: بنابراعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.


 معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاًً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و یا کم علامت زیاد است، جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان و نزدیکان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاه منجر به مرگ و بستری طولانی‌مدت عزیزان خودشان می‌شود؛ لذا در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا جوانان با رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی نظیر استفاده همیشگی از ماسک در خارج از منزل و شست‌وشوی مرتب دست و نیز ‌ترویج و تبلیغ این اقدامات، می‌تواند نقش بسیار مهم و تاریخی در کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از کرونا داشته باشند.
 هر فرد مبتلا به کرونا، ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند
حریرچی گفت: فراموش نکنیم هر فرد مبتلا، بدون فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، ۴۰۶ نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند.
وی بیان کرد: کسانی که قبلاًً به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی مبتلایانی که آنتی‌بادی آنها بر اساس آزمایش قبلی مثبت شده است، باید کماکان اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. هنوز هیچ مستند علمی ‌وجود ندارد که افراد مبتلا ایمنی طولانی و موثر نسبت به کرونا داشته باشند. رسیدن تعداد مبتلایان کووید۱۹ در جهان به ۱۰ میلیون نفر و موارد مرگ به نیم میلیون نفر در همین روزها برای همه مردم جهان زنگ خطر جدی و هشدار خطرناکی محسوب
می‌شود.
معاون کل وزیر بهداشت همچنین با اشاره به آمار مبتلایان و جان‌باختگان در ایران گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شود.
حریرچی ادامه داد: ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص موارد ابتلا و از لحاظ تعداد خالص مرگ ناشی از کووید۱۹ به ‌ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد، اما از لحاظ تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت به‌ ترتیب به ۴۷ و ۳۰ دنیا با تعداد دو هزار و ۵۶۱ مورد ابتلا در یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر جمعیت را دارد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سطح کنترل کرونا در جامعه مطلوب بوده، اما این روند نیازمند همراهی تک تک شهروندان و مسئولان است.
 هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان
معاون کل وزارت بهداشت درباره تست کرونا نیز گفت: در مورد تست، باید توجه کرد که تست گران است. تست در بخش دولتی بدون هزینه‌های جانبی و نیروی انسانی ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و بیرون از وزارت بهداشت در بخش خصوصی تا ۸۰۰ هزار تومان گرفته می‌شود.
حریرچی افزود: انجام تست برای کارکنان آزمایشگاه‌ها هم خطر دارد برای افراد علامت‌دار و کسانی که بستری می‌شوند تست انجام می‌شود و سریع جواب داده می‌شود اما در برخی شهرستان‌ها با درخواست‌های غیرعادی مواجه می‌شویم.
وی گفت: در همه شهرستان‌ها نمی‌توانیم تست را راه‌اندازی کنیم محدودیت اصلی به علت کمبود نیروی انسانی لازم و نبود دستگاه‌های مورد نیاز کافی است. نمی‌شود برای یک شهر که روزانه به ۱۵ تست نیاز دارد تجهیزات برد. گاهی تعداد این دستگاه‌ها مثلا دستگاه‌های اکسیژن ساز برای شرایط متعارف است و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز داشته باشند کافی است اما اگر ۵۰ درصد نیاز باشد باید دستگاه‌های دیگر گذاشت.
معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: در مجموع در اکثر استان‌ها کمبود خاصی برای تست نداریم برخی موارد موضعی برای این است که افرادی ناگهان تصمیم می‌گیرند تست کنند.