سال جاری سختترین سال اقتصادی کشور است


رئیس جمهور گفت: قرار است از هفته آینده ترتیباتی اتخاذ شود تا از ۱۵ تیر ماه تا انتهای ماه، ماسک را در مکانهایی که تجمع وجود دارد یا سرپوشیده است، الزامی کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه گفت: در تقویم کشور خرداد برای شروع کار مجلس است. در ماه تیر هفته قوه قضاییه است. مرداد برای ریاست جمهوری و تنفیذ رئیس جمهور جدید توسط رهبر معظم است. شهریور هفته دولت است. این ۴ ماه همه پشت سر هم در تاریخ کشور قرار گرفته است. همان طور که ماه آنها پشت سر هم است، سال شان هم پشت سر هم است و پشت هم قرار میگیرند.

وی با بیان اینکه اگر سال ۶۰ سخت ترین سال امنیتی بود، سال جاری سختترین سال اقتصادی کشور و سلامت جهانی است، گفت: فشار اقتصادی از سال ۹۷ آغاز شد و امروز شدیدترین فشار اقتصادی را داریم. در این یک قرن تقریبا بیماری همانند بحران کرونا را نداشتیم و بی سابقه است. کمتر سراغ داریم که یک بیماری آنقدر دنیا را تحت فشار قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: ببینید کشورهای اروپایی و امریکا که تحریم و فشار اقتصادی نداشتند اما تحت چه فشاری هستند. کاهش تولید ملی در تمام کشورهای صنعتی رخ داده است. از طرفی برخی مشاغل برای چند ماه تعطیل شد. ببینید چه ضربه عظیمی بر اقتصاد جهانی وارد شده است.

برخی کالاها مثل خودرو ۱۵ درصد کاهش تولید پیدا کردند. کرونا یک عارضه جهانی است. سابقه نداشت هیچ بیماری انقدر در تولید مشکل ایجاد کند. ارزش پول ملی را در همه کشورها پایین آورده است. بورس را پایین کشیده، البته به جز کشور ما که رشد داشته است. بسیاری از کشورهای آسیایی و غیر آسیایی سرمایه های شان خارج شده است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان کشوری که تحت فشار و تحریم هستیم یک ریال استقراض از بانک مرکزی نداشتیم. انگلیس ۲۷۳ میلیارد پوند از بانک مرکزیاش قرض گرفته است.

رئیسجمهور گفت: بیماری کرونا جهان را متحول کرده و موجب شده برای کشورهای جهان مشکلات اقتصادی ایجاد شود به همین دلیل ما در این باب مسئولیت سنگینی داریم. من امروز به ملت ایران میگویم کار وزارت بهداشت، کار تولید و حمل و نقل ما افتخار آمیز بود. کار بخش های کشاورزی و صنعت، بانک مرکزی، اقتصاد و بورس کاری کم نظیر بود. اگر بخواهیم این موارد را با جهان مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که کار عظیمی انجام شده است.

وی افزود: خدمت ملت ایران شهادت میدهم تمام مسوولانی که من میشناسم شش ماه است که حتی یک روز استراحت نکردند اگر چه هنوز مشکلاتی برای مردم باقی است، ولی باید توجه کنیم که کار بزرگی انجام شده است.

روحانی عنوان کرد: امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی داریم و نه استقراض از بانک مرکزی. ولی به وحدت، اتحاد، تعامل و همکاری نیاز داریم. بدون این موارد نمیتوانیم در این شرایط کاری کنیم. باید توجه کنیم که تا پایان سال با کرونا رو به رو هستیم. آنفلوآنزا هم به یاری آن خواهد آمد، باید متحد کنار هم بایستیم. اکنون زمان دعوا نیست در چنین شرایطی زمان دعوای مجلس و دولت یا زمان دعوای قوه قضاییه و مجلس نیست. سه قوه باید در کنار هم متحد باشند و نیروهای مسلح نیز در کنار آنها قرار گیرد و همگی تحت تدابیر مقام معظم رهبری گام برداریم و مردم نیز کامل در صحنه باشند؛ چرا که بدون یاری مردم موفق نخواهیم بود. در مقطعی که یاری مردم باشد موفق خواهیم شد.

رئیس جمهور ادامه داد: ویروس کرونا قدم به قدم همه جهان را فرا گرفت و هیچ کشوری را استثنا نکرد. تمام کشورهایی که دچار این گرفتاری شدند به ناچار محدودیتهایی را اعمال کردند سپس بعد از مدتی محدودیتها را کاهش داده و یا به کلی آن را برداشتند. در کشور ما نیز این ویروس وارد شد در ابتدا در گیلان و قم شاهد آن بودیم و پس از آن در کشور شیوع پیدا کرد. اکنون نیز شاهد آن هستیم که در هر استانی که پیشتر بارانداز این ویروس نبوده اکنون شیوع پیدا کرده است. وزارت بهداشت میگوید ۵ یا ۶ استان در این باب دچار مشکل است و برخی هم در شرایط هشدار قرار دارند.

وی ادامه داد: شش ماه از این بیماری گذشته تا به امروز نه واکسنی برای آن یافت شده و نه دارویی؛ ممکن است این وضعیت سه یا شش ماه یا یک سال دیگر ادامه پیدا کند پس باید خودمان را برای بلندمدت آماده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا گفت: یکی از این مصوبات بسیار مهم در خصوص استانهای بود که برخی شهرستانهای آن وضعیت قرمزی دارند. اگر هر شهرستانی وضعیت قرمز داشت ستاد استان میتواند محدودیتهای یک هفتهای پیشنهاد دهد با هماهنگیهایی که صورت خواهد گرفت و با اطلاع و تایید رئیس جمهور محدودیت برای یک هفته اجرا شده و یا قابل تمدید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه مهم دیگر این بود که در هر مکانی که محل تجمع است استفاده از ماسک را اجباری کنیم؛ از هفته آینده ترتیباتی در نظر خواهد بود که از ۱۵ تیر ماه تا پایان این ماه ماسک را در این مکانها الزامی کنیم و اگر لازم بود این موضوع را تا مرداد ماه تمدید کنیم؛ چرا که هر محل تجمعی محلی قرمز است همه باید در این امر نظارت کنند و دستور العملها را اجرا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای ساخت مسکنهای ارزان قیمت گفت: امروز گفتیم وزارت مسکن و همچنین وزارت کشور طرح هایی برای مسئله مسکن بیاورند. تصویب کنیم تا زمین ارزانتر و مصالح ارزان در اختیار سازنده قرار بگیرد و تشریفات شهرداری کم شود.

وی در ارتباط با تصمیم دولت دوازدهم درباره افزایش اجاره بها نیز گفت: اجارهبهای مسکن خیلی از مستاجرین را تحت فشار قرار داده است. مقرراتی گذاشتیم که اضافه اجارهبها در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع باشد.

روحانی افزود: این میزان اجارهبها تا زمانی که وزرات بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند ادامه خواهد داشت. از آن تاریخ تا سه ماه بعد میتوانند با توافق جدید با هم زندگی کنند. یعنی سه ماه هم بعد از پایان کرونا زمان دادیم