زمان دعوای قوا نیست

حسن روحانی: زمان دعوای قوا نیست ایسنا: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضائیه گفت: «اگر سال ۶۰ سخت‌ترین سال امنیتی بود، سال جاری سخت‌ترین سال اقتصادی کشور و سلامت جهانی است. فشار اقتصادی از سال ۹۷ آغاز شد و امروز شدیدترین فشار اقتصادی را داریم».
حسن روحانی افزود: «خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم تمام مسئولانی که من می‌شناسم، شش ماه است که حتی یک روز استراحت نکرده‌اند. اگرچه هنوز مشکلاتی برای مردم باقی است، ولی باید توجه کنیم که کار بزرگی انجام شده است. امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی داریم و نه استقراض از بانک مرکزی؛ ولی به وحدت، اتحاد، تعامل و همکاری نیاز داریم. بدون این موارد نمی‌توانیم در این شرایط کاری کنیم. باید توجه کنیم که تا پایان سال با کرونا روبه‌رو هستیم. آنفلوانزا هم به یاری آن خواهد آمد، باید متحد کنار هم بایستیم. اکنون زمان دعوا نیست. در چنین شرایطی زمان دعوای مجلس و دولت یا زمان دعوای قوه قضائیه و مجلس نیست. سه قوه باید در کنار هم متحد باشند و نیروهای مسلح نیز در کنار آنها قرار گیرد و همگی تحت تدابیر مقام معظم رهبری گام برداریم و مردم نیز کامل در صحنه باشند؛ چرا‌که بدون یاری مردم موفق نخواهیم بود. در مقطعی که یاری مردم باشد، موفق خواهیم شد».
او در جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: «یکی از این مصوبات بسیار مهم در خصوص استان‌هایی بود که برخی شهرستان‌های آنها وضعیت قرمزی دارند. اگر هر شهرستانی وضعیت قرمز داشت، ستاد استان می‌تواند محدودیت‌های یک‌هفته‌ای پیشنهاد دهد. با هماهنگی‌هایی که صورت خواهد گرفت و با اطلاع و تأیید رئیس‌جمهور، محدودیت برای یک هفته اجرا شده یا قابل تمدید خواهد بود».
او عنوان کرد: «مصوبه مهم دیگر، این بود که در هر مکانی که محل تجمع است، استفاده از ماسک را اجباری کنیم. از هفته آینده ترتیباتی در نظر خواهد بود که از ۱۵ تیر‌ماه تا پایان این ماه ماسک را در این مکان‌ها الزامی کنیم و اگر لازم بود این موضوع را تا مرداد‌ماه تمدید کنیم؛ چرا‌که هر محل تجمعی، محلی قرمز است. همه باید در این امر نظارت کنند و دستورالعمل‌ها را اجرا کنند. اگر در‌این‌باره در حوزه قانون نیاز به ماده قانونی است، این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. قوه قضائیه نیز کمک کنند تا ماده‌ای در این باب تهیه شود تا بتوانیم در برخی مکان‌های قرمز و مکان‌های سرپوشیده و دارای اجتماع یا شهرستان‌های قرمز، ماسک را الزامی کنیم».
رئیس‌جمهور در ارتباط با تصمیم دولت دوازدهم درباره افزایش اجاره‌بها نیز افزود: «اجاره‌بهای مسکن خیلی از مستأجرین را تحت فشار قرار داده است. مقرراتی گذاشتیم که اضافه اجاره‌بها در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلان‌شهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع باشد. این میزان اجاره‌بها تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند، ادامه خواهد داشت. از آن تاریخ تا سه ماه بعد می‌توانند با توافق جدید با هم زندگی کنند؛ یعنی سه ماه هم بعد از پایان کرونا زمان دادیم».