رکورد تاریخی مصرف آب در پایتخت


گروه انرژی: مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران گفت: سال گذشته در همین مدت میزان موجودی آب سدها یک میلیارد ۲۱۹ میلیون متر مکعب بود که امسال ۸۵ میلیون متر مکعب کسری را شاهدیم که دلیل آن استفاده غیرنرمال بوده است.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایلنا، محمدرضا بختیاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران حجم کنونی دخایر سدهای تهران را یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته در همین مدت میزان موجودی آب سدها یک میلیارد ۲۱۹ میلیون متر مکعب بود که امسال ۸۵ میلیون متر مکعب کسری را شاهدیم که دلیل آن استفاده غیرنرمال بوده است.وی افزود: با ورود کرونا معادلات استفاده از منابع آبی در کشور تغییر کرد به طوری که از ابتدای اسفند با ۲۵ درصد افزایش مصرف در تهران مواجه بودیم. مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران گفت؛ رقم مصرف آب شهر تهران ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب است که رکورد بینظیری است و در تاریخ مصرف آب تهران سابقه نداشته است.وی با بیان اینکه گرمای زودرس و ویروس کرونا باعث شد آب بیشتری مصرف شود، گفت: با تمام توان آب وارد شبکه میشود اما با وجودی که از ابتدای اسفندماه با افزایش مصرف مواجه شدیم لحظهای قطعی آب نداشتیم.

٨ دهم میلیگرم کلر وارد آب میشود

بختیاری با بیان اینکه آب شرب تهران بالاترین کیفیت را دارد افزود: در دوران کرونا حتی در اروپا نیز آب غیرآشامیدنی حاوی ویروس کرونا بود اما در شهر تهران نه تنها آب شرب بلکه در آب فاضلاب خام ویروس کرونا مشاهده نشد به این دلیل که ما بالاترین میزان کلر یعنی ۸ دهم میلیگرم بر لیتر را وارد آب میکنیم که به رغم گران بودن مشکلی پیش نیاید، این رویه تا پایان بیماری ادامه دارد.

مصرف تهرانیها ١.٣ برابر دریاچه چیتگر میشود

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه آب شرب تهران کاملا سالم است، یادآور شد: مردم باید در مصرف صرفهجویی کنند تا بتوانیم این روزهای سخت را سپری کنیم. هنوز به زمان پیک گرما نرسیدهایم پیش بینی میشود با این روند به رقم ۴ میلیون متر مکعب برسیم یعنی ۱.۳ برابر دریاچه چیتگر در تهران مصرف آب داریم.بختیاری گفت: ما وظیفه داریم آب مورد نیاز مردم را تهیه کنیم امسال سعی کردیم حتی کمبود فشار هم نداشته باشیم به رغم اینکه ۱۷ درصد افزایش بارندگی داشتیم حجم ذخایر بسیار کمتر از سال گذشته بود و این نشان میدهد که بیش از حد لازم از مخازن سدها استفاده کردیم.وی درباره کاهش مصرف آب در دستگاههای دولتی گفت: بر اساس نامهای که به استاندار نوشتیم قرار شد ۲۰ درصد مصرف کاهش یابد در حال حاضر تمامی دستگاهها رعایت میکنند اما برخی ادارات نیز وجود دارند که بالاتر از الگو مصرف دارند.

وی گفت: در هر حال به دلیل شیوع کرونا و وسواس مردم برای حفظ سلامتی مصرف بالا رفته و کولرها هم رقم مصرف آب را افزایش میدهند. میزان مصرف به حدی بالا بود که مصرف لحظهای ۵۲ هزا رلیتر بر ثانیه را هم شاهد بودیم اما در کل ۷۰ درصد مردم رعایت میکنند.

یک چهارم آببها را دریافت میکنیم

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه کشور ما به لحاظ منابع آبی فقیر محسوب میشود خاطرنشان کرد: امسال به رغم اینکه رقم بارندگی به ۴۵۰ میلیمتر رسید اما همچنان ۵۰ درصد متوسط بارندگی دنیا را شامل میشود. ۹۰ درصد کشور ما در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک واقع شده، ۳ درصد نیمه مرطوب و ۷ درصد مرطوب است اما بیش از کشور کانادا که ۷۰ درصد ذخائر آبی دنیا را دارد مصرف میکنیم. قیمت آب نیز بسیار پایین است چراکه سیاست وزارت نیرو این است که آب ارزان در ا ختیار مردم قرار دهد. به طوری که رقم قیمت تمام شده آب ۲۵۰۰ تومان است اما در شهر تهران فقط ۷۰۰ تومان و در برخی استانها ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان را از مردم دریافت میکنیم که این رقم یک چهارم قیمت تمام شده است.

پوشش شبکه فاضلاب به ٧٠ درصد میرسد

مدیرعامل آبفای تهران درباره شبکه فاضلاب تهران گفت: یکی از مشکلات ما نقاط انفصال بوده که تا پایان سال برطرف میشود همچنین با احداث تصفیهخانه فیروز بهرام در بهمنماه امسال به اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومان ۷۰ درصد شبکه به فاضلاب متصل میشود.وی در ادامه درباره وضعیت فاضلاب در استان تهران نیز اظهار داشت: تا دو سال پیش استان تهران محرومترین نقاط کشور به لحاظ شبکه فاضلاب بود به رغم اینکه متوسط کشور ۴۷ درصد بود در استان تهران این رقم ۱۲ درصد بوده است اما اکنون به ۲۵ درصد رسیده و تا پایان سال به ۳۸ درصد خواهد رسید به این ترتیب جهش خوبی اتفاق افتاده و عقبماندگی تاریخ رفع خواهد شد.