تثبیت بازار ارز با کنترل سوداگری


مهدی طغیانی

نماینده اصفهان در مجلس

متاسفانه امروز شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ارز در کشور هستیم، افزایشی که بحران آفرین است. اگرچه امروز ارز کار خودش را می کند و به حرف مسوولان گوش نمی دهد اما مسوولان نباید کار را رها کنند بلکه باید به فکر چاره اندیشی باشند. اکنون توسعه بازارهای صادراتی، کنترل سوداگری در بازار ارز، ارائه تسهیلات به صادرکنندگان با هدف وارد کردن سرمایه خود به بازار ازجمله اقداماتی است که بانک مرکزی و دولت باید در دستور کار خود قرار دهند.

در اینکه افزایش قیمت ارز بر همه کالاها وخدمات اثر می گذارد شکی نیست به همین دلیل به ثبات رسیدن نرخ ارز به صورتی که تغییر لحظهای و روزانه نداشته باشد، در اولویت کاری مجلس است. اما نباید در این مقطع باقی بمانیم بلکه در ادامه باید به سمت تقویت قدرت پول ملی رفت. البته دشمنی آمریکا و تاثیرات کینه توزی هایش بر اقتصاد را نمی توانیم منکر شویم. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که به دلیل تحریمها، صادرات نفتی و غیرنفتی کشور دچار مشکل شد و تامین ارز مورد نیاز کشور به سختی محقق میشود و به همین دلیل بازار ارز دچار التهاب شده است.

یکی از جدی ترین مشکلات ارزی کشور، سیاست چند نرخی است. اکنون ارز نرخ های متفاوتی مانند دولتی، حجاج، سنا، نیما و... دارد که باید ساماندهی شود. قرار نیست با هر بهانه ای برای عده ای تفاوت قایل شویم و زمینه فساد را ایجاد کنیم. اگرچه برای واردات برخی از کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده میشود اما کالا، با قیمت ارز آزاد به دست مصرف کننده اصلی می رسد، بنابراین دولت باید هرچه سریعتر به دنبال ساماندهی این وضعیت باشد