مصاف ایران و امریکا در شورای امنیت



گروه سیاسی/ سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه از سخنرانی مجازی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست امروز شورای امنیت درباره گزارش دبیرخانه سازمان ملل درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ خبر داد و در عین حال اعلام کرد که ایران برای مواجهه با تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی ایران اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.
مقام‌های امریکایی اخیراً تلاش‌هایی را با هدف ممانعت از لغو تحریم‌های‌ تسلیحاتی ایران به جریان انداخته‌اند. این تحریم‌ها قرار است در چارچوب برجام  در مهرماه پیش رو لغو شود. دولتمردان واشنگتن مدعی شده‌اند چنانچه موفق به تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نشوند، علی رغم خروج از برجام به سازوکار ماشه رجوع کرده و از این ابزار برای ایجاد فشار بر ایران کمک می‌گیرند. پیش‌نویس قطعنامه‌ای که این کشور درباره تمدید این تحریم ارائه داده است، تاکنون با مخالفت شدید چین و روسیه همراه بوده است که از حق وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت برخوردار هستند. امریکایی‌ها در پیگیری این هدف رایزنی‌های گسترده‌ای را با کشورهای مختلف عضو شورای امنیت و شماری از کشورهای منطقه‌ای به جریان انداخته‌اند. چنان که برایان هوک، نماینده امریکا در امور ایران در سفری که روز گذشته به امارات داشته، پیرامون تحریم‌های تسلیحاتی ایران به گفت‌وگو نشسته است. «هوک» همچنین در گفت‌وگویی با نشریه « نشنال» مدعی شد که تحریم تسلیحاتی ایران که به مدت 13 سال پابرجا بوده، «توان ایران را برای نقل و انتقال آزادانه تسلیحات محدود کرده است.» او با توجه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که دولت این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است، افزود: «حمایت از این قطعنامه نباید انتخاب سختی باشد.» در همین حال «دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران هشدار داد که اگر تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود، ایران خواهد توانست به واردات یا صادرات انواع مختلفی از سامانه‌های تسلیحاتی از جمله تانک‌‎ها، آتشبارها، کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌ها، هواپیماها، موشک‌ها و دیگر تسلیحات ادامه دهد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست روز گذشته خود با نمایندگان رسانه ها ضمن تأکید بر اینکه امریکا حق و توان فعال کردن مکانیزم ماشه را ندارد، تصریح کرد: «آنها بدعهدی‌هایی کردند و اقدامات تخریبی‌ علیه برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دادند. بنابراین در مقامی نیستند که برجام و دستاوردهای آن را از بین ببرند.» موسوی همچنین اعلام کرد که «در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت دو سه اقدام ویژه طراحی شده که در صورت لزوم در زمان مشخص خود در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.»
موسوی افزود: «البته امیدواریم کار به آنجا نکشد و طرف‌های مقابل براساس عقلانیت و درایت تصمیم بگیرند و ما فکر می‌کنیم که اقدام امریکایی‌ها در این زمینه به نتیجه‌ای نمی‌رسد.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه از رایزنی‌های ایران با اعضای شورای امنیت خبر داد و تأکید کرد که آنها با مواضع پیشنهادی امریکا مخالف هستند.
ترامپ مهرماه سال 97 هم موضوع اتهامات خود علیه ایران را در جلسه شورای امنیت که خود ریاست آن را برعهده داشت، مطرح کرد به قصد ایجاد اجماع علیه تهران که البته ناکام ماند و آن جلسه تبدیل به صحنه‌ای برای حمایت از برجام شد. حالا بعد از آن ناکامی ترامپ در حالی قصد دارد شانس خود برای همراه سازی طرف‌های دیگر برجام با خود در شورای امنیت را بیازماید که چین و روسیه مخالفت خود با تلاش‌های کاخ سفید  برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اعلام کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد رئیس جمهوری امریکا در این نشست هم بهره‌ای ببرد.
 ادعاها درباره سند همکاری ایران و چین واقعیت ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه نشست خبری با اشاره تلویحی به برخی ادعاها درباره قرارداد ۲۵ ساله مخفیانه ایران با چین گفت: «طبیعی است که همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمن‌هایی داشته باشد.»
موسوی ضمن رد همه گمانه‌زنی‌ها و مطالب منتشر شده درباره این توافق افزود: «سند همکاری‌های جامع و راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور است.» او با بیان اینکه احساس می‌کنم سند به گونه‌ای است که در آینده به‌طور کامل منتشر شود، عنوان کرد: «همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... در این سند پیش‌بینی شده که پس از نهایی شدن منتشر می‌شود. طبیعی است که همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی بزنند. اما این سند افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور است.» موسوی تأکید کرد که «این قرارداد فعلاً در حد پیش‌نویس است که باید در پایتخت‌های دو کشور نهایی شود. وقتی این توافق نهایی شد، منتشر می‌شود. من وجود هر مذاکره جدید را تکذیب می‌کنم.»
اخیراً محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران در سخنرانی خود در گیلان مدعی انعقاد یک قرارداد ۲۵ ساله پنهان و دور از چشم ملت ایران با یک کشور خارجی شده بود. او گفته بود: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»
ایران قصد ندارد در امور داخلی عراق مداخله کند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد حملات انجام شده به مقر نیروهای حشدالشعبی از سوی مقامات دولتی عراق گفت: «تحولات داخلی عراق به آنها ارتباط دارد و ایران قصد ندارد در امور داخلی عراق مداخله کند اما حشدالشعبی یک نیروی مردمی است که با نظر مرجعیت شکل گرفته و به نیروی رسمی این کشور تبدیل شده است. اطمینان داریم دولت و ملت عراق از پس این موارد برآمده و موضوعات داخلی خود را مدیریت می‌کنند و عراق را به سمت آرامش و ثبات پیش خواهند برد.»
موسوی درباره آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد فوت قاضی منصوری در رومانی خاطرنشان کرد: «این موضوع هنوز ابهاماتی دارد. دولت رومانی به‌رغم درخواست‌های ما شفاف عمل نکرده است. ولی وزارت خارجه، پلیس اینترپل و قوه قضائیه پیگیر این موضوع هستند و درخواست داریم دولت رومانی هرآنچه اتفاق افتاده را رسماً و کتباً به وزارت خارجه اطلاع دهد.»