ایران روحانی را صدا می زند

آفتاب یزد : هر چند نظر سنجی ها را نمی توان همیشه به عنوان مرجع مطمئن و اصلی در مسائل مختلف از جمله امور سیاسی و انتخابات مد نظر قرار داد . اما به هرروی این نظر سنجی ها همواره مشتاقان زیادی داشته و البته درصدرامورسیاسی پیش از انتخابات جای داشته است ، نظر سنجی هایی که می توانند منبع خوبی برای تعیین افکار عمومی به حساب بیایند . از سویی دیگر اعلام نتایج این نظرسنجی ها می تواند هم زنگ هشداری به مردمی باشد که اساسا قصد شرکت درانتخابات را ندارند و یا وضعیت پسا انتخاباتی را امن توصیف می کنند و هم ارزیابی شرایط پسا انتخاباتی پیش از تصمیم گیری نهایی مردم .
دیرزمانی است که در کشورهای مختلف دنیا ، مراکز ویژه ای که مرتبط با افکارسنجی هستند بلوغ یافته اند و البته بیشتر نتایج افکار سنجی هایشان نیز منطبق بر واقعیات بوده است . هرچند همیشه در هر آمار و نمونه گیری درصدی از ضریب اطمینان و خطاهانیز باید درنظر گرفته شود و البته همیشه هم نتایج
نظر سنجی ها درست از آب در نمی‌آید. درست مثل نظرسنجی های
بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ که در همه آنها کلینتون پیشتاز بود اما نتیجه واقعی انتخابات با توجه به رای بحث برانگیز الکترال به سود دونالد ترامپ تمام شد . امابازهم نتیجه واقعی از لحاظ تعداد رای نشان از پیروزی کلینتون داشت .


درایران 96 نیز این روزها به طور ویژه ای نظرسنجی ها مختلف در شبکه های اجتماعی و سایت ها دست به دست می شود . هرچند تا آخرین لحظه هنوزهم بر سراینکه کدام کاندیدا پیروز انتخابات است بحث های فراوانی است .
**نظرسنجی‌ها چه می‌گوید
در تمامی نظرسنجی ها از نظر سنجی های خبرگزاری هایی چون ایسنا بگیرید تا ایسپا ، تا پیش ازانصراف محمد باقر قالیباف، حسن روحانی با اقتدار پیشتاز رقابت ها بود، در آخرین نظر سنجی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) دراین باره منتشر کرد، حسن روحانی با بیش از 41.6 درصدی پیشتاز بود ، شاید کاهش میزان آرای قالیباف در نظرسنجی ها یکی از دلایل کناره گیری اش بود، اما برخلاف تصورات اصولگرایان ظاهرا کناره گیری او ، تمام میزان ظرفیت رای وی را به کسی که می‌خواست، سرازیر نکرده است.
به نظر می‌آید علی رغم حمایت تمام و کمال قالیباف از ابراهیم رئیسی ، هنوز هم بسیاری از هواداران او یا در انتخاب بین روحانی و رئیسی مرددند و یا بخشی از آن ها حسن روحانی را به ابراهیم رئیسی ترجیح می دهند .
هرچند ناگفته نماند مرکز نظرسنجی افکار دانشجویان نشان میدهد که 85درصد کسانی که خود را اصولگرا می دانند درانتخابات پیش رو
شرکت می کنند. این درحالی است که آمار اصلاح طلبان حضوریافته در انتخابات از این رقم به مراتب کمتر است نکته ای که مطمئنا به سود حسن روحانی نیست .
بااین حال بعد ازانصراف قالیباف، نتایج به دست آمده از نظرسنجی مرکز آینا پارس نیز نشان می‌دهد که حسن روحانی با ۵۵,۴٧درصد همچنان پیشتاز رای مردم است و ۶.٢۶درصد از مردم در انتخاب بین روحانی یا رئیسی تردید دارند. (البته این نتیجه پیش از انصراف اسحاق جهانگیری به نفع روحانی بوده است .) این در حالی است که در سایت ها و خبرگزاری ها نیز همچنان حسن روحانی پیشتاز در نظرسنجی هاست. البته به غیر از نظرسنجی های کانال های منتسب به ستاد رئیسی و خبرگزاری صداو سیما!
** هوچی گری ها ی بی ثمر
با این اوصاف علی رغم همه مانورهای این روزهای رقیب و برگزاری همایش ها و همیاری رسانه ملی با رقیب روحانی و به تصویر کشاندن شعارهایی علیه رئیس جمهور از سوی هواداران رقیب در صداو سیما ، به همراه تیترهای بسیار عجیب و غریب حماسی و تجمع 300 هزارنفری و شعار" آخرهفته، روحانی رفته " در روزنامه ها
و رسانه‌های حامی رئیسی و هوچی گری های بی ثمر از سوی این جناح ،
هنوز که هنوزاست حسن روحانی پیشتاز در نظرسنجی هاست .
کار به جایی رسیده که حتی مصطفی میرسلیم کاندیدای جناح محافظه کارکه به صراحت گفته علیه حسن روحانی است و خود را یاور ابراهیم رئیسی می داند نیز در نشست خبری اش در پاسخ به این سوال که چه کسی رئیس جمهور است می گوید :
" امیدوارم روحانی نباشد البته فکر می کنم روحانی ۵٠ درصد آراء راداشته باشد ."
هرچند آرزوی میرسلیم، مبنی براینکه امیدوار است روحانی رئیس جمهور آینده نباشد دعای خیری برای حسن روحانی نیست ، اما گویا نظر سنجی ها و بودن میرسلیم در جمع مردم دراین چندروز، او را به این نتیجه رسانده که از میان چهار کاندیدای باقیمانده ریاست جمهوری نیمی از رای مردم حتما به روحانی اختصاص دارد و این یعنی اگر او (میرسلیم) و هاشمی طبا حتی یک درصد آراء را هم کسب کنند ، این حسن روحانی است که از رقیب اصلی خود رئیسی جلوتر خواهد بود .
هرچند پیروزی حسن روحانی در نظرسنجی ها مسجل شده و کسانی چون میرسلیم نیز به آن اذعان دارند ، اما لازمه تحقق این پیش بینی حضور تمام کسانی در پای صندوق های رای است که قصد قهر با انتخابات را دارند ؛ چه بسا با حضور آنها آراء روحانی از مرز 50 درصد بگذرد و کشور به جای بازگشت به عقب، همچنان با امید به آینده ، پیروزی 92 را تکرار کنند .
هرچند وزیر کشور رحمانی فضلی خبر از مشارکت احتمالی بالای 65 درصد درانتخابات را می دهد و این می تواند تا حدی صحنه را به سود حسن روحانی تغییر دهد .