قرارداد ایران و چین واکنش برانگیز شد حاشیه‫های یک توافق 25 ساله

سال 98 خبرهایی مبنی بر یک قرارداد 25 ساله بین ایران و چین منتشر شد که البته در آن خبر ادعا شده بود که چین در ازای گرفتن امتیازاتی متعهد شد، ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند.هرچند در آن زمان محمد جواد ظریف جزئیات آن را تایید نکرد اما حالا به نظر می رسد موضوع قرارداد 25 ساله بین ایران و چین در مرحله جدی قرار گرفته است.
به نظر می رسد در شرایطی که تحریم های همه جانبه غرب بر اقتصاد کشور فشار وارد می کند اتحاد استراتژیک با کشورهای قدرتمندی مانند چین هم می تواند سودمند باشد و هم باید با توجه به قرار گرفتن ایران در شرایط تحریم طرف تعدات ایران سنگینی نکند. هرچند تا زمانی که جزئیات این قرارداد منتشر نشده نمی‫توان در‫خصوص آن نظر قطعی داد.
با این همه اما هنوز توافق انجام نشده است که حاشیه‫های آن آغاز و واکنش‫های متفاوتی را از سوی برخی چهره‫های سیاسی به دنبال داشته است.
محمود احمدی‫نژاد رئیس جمهوری سابق کشورمان در حالی نسبت به این قراداد واکنش تندی نشان داد که عملاً در دوره او ابهاماتی در خصوص نظام حقوقی دریای خزر روشن نشد. حالا او اما انتظار شفافیت از این قرارداد را دارد.


احمدی‫نژاد طی مصاحبه‌ای از قرارداد دولت روحانی با چینی‌ها انتقاد کرد و گفت: «انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای از ملت پنهان نباشد.
هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.
نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تایید قرار دادند از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ کس هم خبر ندارد.
مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید.
ظرفیت هسته‌ای کشور و عزت ملت را دادید؛ اما تحریم‌ها سر جایش باقی مانده است. اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود، زیرا افکار ملت فعال می‌شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی و یا اشکالی باشد؛ اصلاح می‌شود.»
پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به انتقادات
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد انتقاداتی که برخی افراد به سند همکاری‌های جامع و راهبردی ایران و چین وارد کرده‌اند، تصریح کرد: این سند در راستای منافع دو کشور و سندی افتخارآمیز است.
سید عباس موسوی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار شده بود، در پاسخ به برخی اظهارنظرها درمورد سند همکاری‌های 25 ساله ایران و چین و برخی گمانه‌زنی‌هایی که در این ارتباط مطرح شده است، گفت: این موضوع، موضوع جدیدی نیست و در سفر رئیس جمهوری چین به ایران توافق شد که دو کشور در راستای گسترش همکاری‌های راهبردی و جامع خود سندی را در این زمینه تهیه و تدوین کنند. پیش‌نویس این سند آماده شده و باید در دو کشور نهایی شود.
وی با بیان این‌که تاکنون بین مقامات دو کشور در این زمینه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شده و اخیرا پیش‌نویس مربوط به آن نهایی شده است، ادامه داد: من گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود را رد می‌کنم هیچ کدام از مطالبی که در رسانه‌ها و یا توسط برخی افراد در این مورد مطرح شده واقعیت ندارد.
این دیپلمات کشورمان گفت: براساس نگاه راهبردی که به کشور دوست خود یعنی چین داریم تلاش کردیم که روابط درازمدتی را بین دو کشور در قالب یک سند تعریف کنیم و این آمادگی را داریم که براساس منافع متقابل اینگونه سندها را نیز با کشورهایی که روابط دوستانه داریم به امضاء برسانیم و با برخی از کشورهای دوست در این زمینه در حال رایزنی هستیم.
موسوی بار دیگر تاکید کرد: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح شده در این زمینه اشتباه است و احساس می‌کنم این سند به گونه‌ای است که در آینده بتوان متن آن را به صورت کامل منتشر کرد.در این سند درمورد ابعاد همکاری‌های اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی شده است اکنون این سند در حد پیش‌نویس است و در صورت قطعی و نهایی شدن می‌توان متن آن را منتشر کرد. چیز ابهام‌آمیزی در این سند وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: طبیعی است که همکاری‌های راهبردی دو کشور دشمنانی داشته باشد و آنها بخواهند دست به تخریب این روابط بزنند. این سند، سندی افتخارآمیز است که به نفع منافع دو کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس جمهوری سابق کشورمان که اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است مطالبی را در این زمینه مطرح کرده و اعلام کرده این سند جدا از آن چیزی است که شما اشاره کردید، اضافه کرد: ما یک سند داریم و آن همان چیزی است که درمورد آن توضیح دادم همان طور که اشاره شد این سند در حد پیش نویس است و بایستی در دو کشور نهایی شود.
جزئیات این قرارداد چیست؟
همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از قرارداد همکاری ۲۵ساله ایران و چین مربوط به تامین برخی کالاها، مواداولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات از این کشور و همچنین تامین بخشی از نیازهای کالایی چین است.
رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری درباره جزئیات قرارداد همکاری 25 ساله ایران و چین توضیح داد: قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین، یک برنامه جامع است که برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی به تفکیک تعریف شده؛ آن بخش از قرارداد همکاری که مرتبط به این وزارتخانه می‌شود، مربوط به تامین برخی کالاها، مواداولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات از این کشور و همچنین تامین بخشی از نیازهای کالایی چین است. زادبوم خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه‌های فناوری اطلاعات، توسعه همکاری های سازمان توسعه تجارت دو کشور، تبادل رایزنان بازرگانی و غیره دیگر مواردی است که در این قرارداد همکاری پیش‫بینی شده است.
وی همچنین بیان کرد: یک اتاق پایاپای به همین منظور در سازمان توسعه تجارت از حدود یک ماه پیش ایجاد شده که در آن کارشناسان این سازمان به صادرکنندگان و واردکنندگان، چگونگی تهاتر و فرآیند آن را آموزش می‫دهند.
این مقام مسئول تاکید کرد:‌ بر این اساس صادرکنندگانی که امکان تخصیص ارز خود به واردات ماشین‫آلات، کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات را دارند، این سازمان آماده به هم‌رسانی آن‌ها با واردکنندگان بدون هیچ پیش شرطی است.
گفتنی است که این نشست خبری با حضور همه خبرنگاران برگزار نشده و این سازمان جلسه را گزینشی ترتیب داده بود.
سایر اخبار این روزنامه
القاصی‌مهر از شناسایی 36 نفر که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند خبر داد صدور حکم جلب برای دونالد ترامپ از سوی دادستان تهران رضا دهکی فراتر از فاجعه «ابتکار» تاثیر بسته حمایتی بر صادرات غیرنفتی در سال ۹۹ را بررسی کرد سختی‌های عبور از دست‌اندازهای مسیر صادرات قرارداد ایران و چین واکنش برانگیز شد حاشیه‫های یک توافق 25 ساله آیا گیشه سینماها دوباره رونق را تجربه خواهند کرد؟ بحران صندلی‌های خالی پیش‌روی پرده نقره‌ای «ابتکار» از روزهای سخت طبیعت ایران در آتش‌سوزی‌های پی‌درپی و فداکاری نیروهای مردمی گزارش می‌دهد دادستان نظامی تهران در دیدار با جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تشریح کرد روحانی:‫ توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است وعده شهردار 12 ساله تهران در پایان ماه اول نمایندگی و ریاست مجلس می‌توانیم طی ۶ سال آلودگی هوای تهران را به حداقل ممکن برسانیم روحانی:‫ توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است معاون اول ریٔیس جمهوری: دولت در تلاش است ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند