آیا گیشه سینماها دوباره رونق را تجربه خواهند کرد؟ بحران صندلی‌های خالی پیش‌روی پرده نقره‌ای

گروه فرهنگ و هنر – 10 روز از بازگشایی مجدد سالن‌های سینما پس از چهار ماه تعطیلی می‌گذرد. در طول این چهار ماه که به دلیل شیوع کرونا هیچ فیلمی در سالن‌های سینما به نمایش درنیامد، صنعت سینما متحمل خسارات مالی بسیاری شد. گرچه اقداماتی مثل اکران آنلاین و سینما ماشین تلاش کردند کمی از این صدمه را کاهش بدهند اما هیچ چیز جای بازگشایی سالن‌ها را نمی‌گیرد. اما در شرایط کرونایی آیا مردم از فیلم دیدن استقبال می‌کنند؟
اول اسفندماه شیوع کرونا در کشور به صورت رسمی اعلام شد و تنها چند روز پس از این اعلام رسمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه فعالیت‌های هنری را برای پیشگیری از همه‌گیری بیشتر این ویروس به حالت تعلیق درآورد. تعلیقی که برای سالن‌های سینما 4 ماه طول کشید. در این چهار ماه اهالی سینما با ایده‌هایی مثل سینما – ماشین و اکران آنلاین تلاش کردند تا بخشی از زیان‌های واردشده به صنعت سینما را جبران کنند اما اکران آنلاین گرچه با موفقیت‌هایی همراه بود اما نمی‌توانست با اکران در سینما رقابت کند. اما از اول تیرماه سالن‌های سینما با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانستند با نیمی از ظرفیت خود فعالیت‌شان را از سر بگیرند که البته از روز 4 تیر این فعالیت آغاز شد. محسن خباز، عضو هیات مدیره سامانه «ایران تیک» به‌عنوان یکی از چهار سامانه رسمی معرفی شده از سوی سازمان سینمایی برای بلیت‌فروشی تحت سامانه جامع «سمفا» درباره آغاز به کار این سامانه همزمان با نخستین روز فعالیت سالن‌های سینمایی پس از اتمام تعطیلی چهار ماهه گفت: همزمان با بازگشایی سینماها، بلیت فروشی صورت گرفت اما متاسفانه به دلیل انصراف ۲ فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی استقبالی که باید انجام می‌شد، نشد. امیدوارم سازمان سینمایی، صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کنندگان به اجماعی برای ادامه کار سینماها همراه با شور و نشاط بالاتر برسند. با این وجود به نظرم فرآیند فروش و مناسبات بین سامانه‌های فروش و ارتباطاتشان در روز اول مطلوب بوده است.
در همین راستا مسعود نجفی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی جمعه ۶ تیرماه در گفت‫وگوی تلفنی با برنامه «نقد سینما» با بیان اینکه آمار فروش و مخاطب فیلم‌ها از اول تیر روزانه در سایت سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: از اواسط هفته پیش رو این آمار به تفکیک فروشنده، گیشه، تخفیف‌ها، سالن، فیلم و حتی ساعت خرید در سامانه سمفا به صورت آنلاین اعلام خواهد شد تا مورد استفاده سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه قرار گیرد.
نجفی افزود: با توجه به تاکید رئیس سازمان سینمایی مبنی بر شفاف‫سازی، در سال گذشته سامانه سینماشهر این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌داد و امسال قرار است سامانه سمفا آمار اکران را کامل‌تر منتشر کند.


وی با اشاره به آمار مخاطبان سینما بعد از بازگشایی گفت: ۴۳ هزار و ۹۶۱ نفر تا این لحظه مخاطب فیلم‌های روی پرده بودند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد به شنای پروانه، ۲۵ درصد به فیلم خوب بد جلف ۲ و ۱۵ درصد به فیلم‌های دیگر اختصاص دارد.
مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی مخاطبان پنج شنبه و جمعه را حدود ۳۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: تا (ساعت ۲۳:۳۰ جمعه ۶ تیرماه) ۱۸ هزار و ۵۷۴ نفر مخاطب فیلم‌های روز جمعه بودند که چند سانس فوق‌العاده همچنان ادامه دارد. با آماری که از فروش فیلم‌ها در دو روز اخیر مشاهده شد به روند اکران فیلم‌ها در روزهای آینده می‌توانیم خوش‫بین باشیم. خصوصاً اینکه باید اعتماد مردم به سالن‌های سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها از سوی پرسنل و تماشاگران جلب شود.
اما علی سرتیپی معتقد است این آمار از واقعیت کمتر است. او گفته است: در حال حاضر هنوز تمام سینماهای کشور بازگشایی نشده و مثلا در شهر شیراز تازه از دیروز عصر سینماها شروع به کار کرده‌اند و شاید نتوان خیلی دقیق بررسی کرد، اما در همین سه روز اول بازگشایی می‌توان گفت که قطعا میزان مخاطب به یک سوم سال قبل خود رسیده است و خود ما هم در پردیس کورش با کاهش یک سوم تا یک چهارم مخاطب نسبت به گذشته روبه‫رو بودیم، با این حال امیدوارم این روند در روزهای آینده بهتر شود.
او با اشاره به آمار 44 هزار نفری استقبال مردم از سینماها پس از بازگشایی افزود: ظرفیت 50 درصدی سالن‌ها بخاطر شرایط کرونا بویژه در ساعت‌های پیک مشکلاتی به همراه دارد، چون ظرفیت سالن‌ها بخصوص اگر سالن کوچک باشد زود پر می‌شود و مخاطب نمی‌تواند بلیت تهیه‌ کند. ضمن اینکه هنوز تعدادی از سالن‌ها به سامانه سمفا وصل نشده‌اند و بر همین اساس به نظرم آمار اعلام شده پایین‌تر از رقمی است که در واقعیت وجود دارد.
اسماعیل هویدا، مدیر سینما استارا تجریش، هم درباره حس و حال چند ماه اخیر این سینما به دلیل ویروس کرونا گفت: در این زمان طولانی، هم خودمان و هم مخاطبین ما از در بسته شدن سینما ناراحت بودند اما چاره ای نبود و این خانه نشینی ناخواسته باید انجام می‌شد. امروز و بعد از گذشت یک زمان طولانی، شرایط بهتر شده و با اقدامات صورت گرفته (رعایت پروتکل‌های بهداشتی) از ظهر چهارشنبه (چهارم تیرماه) شروع به کار کرده‫ایم. شروع فعالیت‫مان امیدوارکننده است اما راضی کننده نیست، با این وجود و با توجه به فیلم‌هایی که رو پرده برده‌ایم، امیدوار هستیم اتفاقات خوبی رقم بخورد.
این مدیر سینما با بیان اینکه ناظران وزارت‌ بهداشت برای بررسی رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی به سینماها سر خواهند زد، یادآور شد: با وجود اینکه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است اما خود مردم بهترین ناظر بر این شرایط هستند. وقتی که مردم به سینماها بروند و اقداماتی که صورت گرفته است را ببینند، رغبت می‌کنند و در سالن‌های سینما حضور خواهند یافت. آنها هستند که در درجه اول باید تشخیص بدهند کجا بروند و کجا نروند.
هویدا در جواب به این سوال که پیش‫بینی شما از وضعیت استقبال مردم در روزهای آتی چیست، گفت: از چهارشنبه که سینماها باز شده است تا جمعه، روزهای پیک کاری ما است که البته این ایام شروع دوباره فعالیت اهل سینما بعد از یک تعطیلی بلندمدت است. ممکن است در این سه روز استقبال مردم راضی‌کننده نباشد اما پیش‌بینی من از هفته دوم تیرماه این است که به مشتری‌های خود بگویم که ظرفیت سالن‌های ما تکمیل است و این اتفاق رقم خواهد خورد. در چند روز ابتدایی بازگشایی، نزدیک به ۲۰۰ نفر به سینما آمده‌اند و پیش‌بینی ما برای هفته آینده رقمی در حدود ۱۰۰۰ نفر است.
او با اشاره به اینکه مردم نیاز به تفریح دارند و سینما یکی از همان تفریحات است، گفت: مردم از خانه‌نشینی خسته شده‌اند. آنها در روزهای تعطیل، پشت در بسته سینماها می‌آمدند و به آنها می‌گفتیم که سینما باز خواهد شد. ما تمام پروتکل‌های لازم را انجام داده‌ایم، امیدوار هستیم مردم هم رعایت کنند، چراکه همه چیز به خود آنها بستگی دارد.
البته هنوز برای اظهارنظر درمورد موفقیت گیشه کمی زود است. باید منتظر ماند و دید در چند هفته آتی مردم ریسک حضور در سینما را می‌پذیرند یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
القاصی‌مهر از شناسایی 36 نفر که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند خبر داد صدور حکم جلب برای دونالد ترامپ از سوی دادستان تهران رضا دهکی فراتر از فاجعه «ابتکار» تاثیر بسته حمایتی بر صادرات غیرنفتی در سال ۹۹ را بررسی کرد سختی‌های عبور از دست‌اندازهای مسیر صادرات قرارداد ایران و چین واکنش برانگیز شد حاشیه‫های یک توافق 25 ساله آیا گیشه سینماها دوباره رونق را تجربه خواهند کرد؟ بحران صندلی‌های خالی پیش‌روی پرده نقره‌ای «ابتکار» از روزهای سخت طبیعت ایران در آتش‌سوزی‌های پی‌درپی و فداکاری نیروهای مردمی گزارش می‌دهد دادستان نظامی تهران در دیدار با جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تشریح کرد روحانی:‫ توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است وعده شهردار 12 ساله تهران در پایان ماه اول نمایندگی و ریاست مجلس می‌توانیم طی ۶ سال آلودگی هوای تهران را به حداقل ممکن برسانیم روحانی:‫ توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است معاون اول ریٔیس جمهوری: دولت در تلاش است ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند