عددهای ترسناک کرونایی

 گروه اجتماعی- در دوران پیک شیوع کرونا در فروردین ماه که این ویروس روی خشنش را عیان کرده بود، در یک روز جان 158 هموطن را گرفت، اما این رکورد دیروز و پس از سه ماه شکسته شد و آمار جان باختگان به 162 نفر رسید. همان طور که از آمار و نوع هشدارهای روزهای اخیر مسئولان بر می آید، کرونا دوباره طی سه هفته گذشته وحشیانه در حال تاخت و تاز است و این در حالی است که وضعیت اقتصادی، کاهش درآمدها و کم رونقی بازارها نیز زندگی بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکلات جدی کرده است.  به نظر می رسد بهترین و منطقی ترین مسیر گذر از این شرایط همان است که بارها اعلام شده است؛ این که مردم خودشان از سلامت شان مراقبت کنند. ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز در تصمیمی جدید از اجباری شدن زدن ماسک در اماکن عمومی از 15 تیر خبر داده است. نزدن ماسک، سفرهای غیرضروری در کنار رعایت نکردن فاصله اجتماعی و برگزاری مراسمی  همچون جشن و عزا در مناطق مختلف کشورمان از مهم ترین دلایل افزایش روند صعودی ابتلا و فوتی‌های ناشی از کروناست و برای کاهش منحنی در حال صعود ابتلا و فوتی کرونا، مردم باید رفتارهای اجتماعی خود را متناسب با شرایط شیوع یک اپیدمی به شدت مسری از راه تنفسی، تغییر دهند. در عین حال با وجود این که طی ماه‌های گذشته سخت گیری‌های متعارف در سایر کشورها چندان در ایران به اجرا گذاشته‌ نشد اما طی روزهای گذشته مسئولان بارها هشدار داده‌اند در صورت صعودی شدن موج شیوع کرونا در کشورمان، محدودیت‌های سابق بازخواهد گشت.همچنین فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران با تاکید بر این که آمار کرونا در این استان به شکل نگران‌کننده ای در حال تغییر است، گفت: برای اولین‌بار تعداد بیماران بستری از ترخیصی‌ها پیشی گرفت.   دکتر علیرضا زالی درباره آمار مبتلایان به کرونا در استان اظهار کرد:  در طول سه هفته اخیر بالاترین میزان بستری جدید را در بخش‌های مراقبت ویژه داشتیم که این عدد حدود ۱۲۲ نفر است. بنابرخبر ایرنا، وی افزود: هم در میزان بستری بیماران جدید در بخش‌های عادی و هم در بخش‌های مراقبت ویژه با رشد قابل توجه نسبت به روزهای قبل مواجه هستیم. به گفته وی طی روزهای اخیر مجدد الگوی غالب مراجعان به بیمارستان‌ها تنفسی، شامل تب، سرفه و تنگی نفس است و طبیعتاً نسبت به علایم گوارشی که از شدت کمتری برخوردار بود، بیشتر می‌تواند به اقامت طولانی در بیمارستان منجر شود.
 نگرانی جدید وزارت بهداشت
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که ما در موج سنگین بیماری نیزبه سر می‌بریم، گفت: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ  ‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. به گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است. این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال در هم‌خانواده‌های آن نبوده و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روز به روز پیچیده‌تر می‌شود اغراق نکرده‌ایم.
 
   خبر مرتبط  
رهبر انقلاب: من هم  حتما ماسک می زنم



رهبر انقلاب در بخشی ازدیدار مجازی با مسئولان  دستگاه قضا به موضوع شیوع کرونا و شرایط مقابله با آن اشاره کردند و گفتند: در مقابله با کرونا آن مجاهدت گذشته از سوی برخی از مردم و برخی از مسئولان سست شده است. گاهی می بینم که یک مسئول محترم در تلویزیون حضور پیدا می کند، در حالی که اطرافش افراد دیگری هم حضور دارند اما ماسک استفاده نکرده اند. من هم الان ماسک نزده ام اما الان اطراف من کسی نیست، اگر اطراف من هم دو یا سه نفر باشند بنده هم حتماً ماسک می‌زنم کما این که استفاده می کنم. بنابراین وقتی شما به عنوان یک مسئول دولتی در اجتماع ماسک نمی زنید، آن جوان هم که در خیابان تردد می کند و حوصله استفاده از ماسک را ندارد نتیجه همین می شود که پس از آن که آمار ما در جان باختگان کرونا به حدود 30 نفر رسیده بود اما حالا به بیش از 130 رسیده است، این موضوع انسان را غصه دار می کند.