روکم‌کنی گنده‌لات‌ها از پژمان و سام!

از حدود 10 روز پیش، اکران فیلم‌های سینمایی در سال 99 رسماً آغاز شده و دو فیلم «خوب، بد، جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» براساس توافق انجام‌شده، اغلب سینماها و سئانس‌ها را در اختیار گرفته‌اند. پیش از آغاز اکران، به نظر می‌رسید با توجه به هجوم کرونا، احتمالاً فیلم‌های کمدی فروش بالایی داشته باشند و مخاطبان برای ساعتی فارغ شدن از گرفتاری‌های روزانه، برای دیدن این گونه آثار به سینماها مراجعه کنند. با این حال آمارهای اعلام‌شده فروش نشان می‌دهد در این مدت، فروش «شنای پروانه» که یک درام تلخ اجتماعی است، بیشتر از دو برابر کمدی «خوب، بد، جلف 2» بوده است.
2 فیلم خوب
حدود یک دهه است که فیلم‌های کمدی در سینمای ایران، یکه‌تاز گیشه شده و موفقیت‌ها و رکوردهای فوق‌العاده‌ای را برای این ژانر ثبت کرده‌اند. «خوب، بد، جلف 2» هم کمدی است و اتفاقاً مخاطبان را حسابی می‌خنداند. این فیلم در جشنواره فجر نیز مورد اقبال تماشاگران بود و از آن جا که قسمت اول آن هم فیلم موفقی بوده، به طورمنطقی باید مورد استقبال بالایی قرار می‌گرفت. در مقابل شنای پروانه هم ادامه ژانر تازه «جنوب‌شهری» در سینمای ایران است که با «ابد و یک روز» شروع شد، با «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ادامه یافت و رگه‌هایی از این ژانر را می‌توان در «متری شیش‌ونیم» هم مشاهده کرد. همه این آثار در گیشه موفق بوده‌اند و با این وضعیت، ادامه ساخت آثاری در این ژانر، قطعی است. صحبت‌های زیادی درباره مقایسه این آثار شده و هرکدام طرفداران و منتقدانی دارد، اما به هر حال «شنای پروانه» فیلم خوش‌ساخت و باکیفیتی است و کسی منکر این نیست.
آسیب کرونا برای «خوب، بد، جلف»


به نظر می‌رسد جا ماندن «خوب، بد، جلف 2» از «شنای پروانه»، ناشی از وضعیتی است که کرونا به سینمای ایران تحمیل کرده. در شرایط کنونی که مخاطبان سینمای کمدی، مخاطبان سهل‌پسندتر سینمای ایران به شمار می‌روند و کمتر به خوش‌ساخت بودن این‌گونه آثار توجه دارند و برای بسیاری از آنان تفاوتی بین «خوب، بد، جلف» و آثار کم‌کیفیت‌تر نیست ، این دسته از مخاطبان نیاز خود را به سرگرمی، با کمدی‌هایی که در نمایش خانگی و پلتفرم‌های وی‌اودی وجود دارد، برطرف می‌کنند و دردسر رفتن به سینما و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به جان نمی‌خرند. این در حالی است که مخاطبان سینمارو و علاقه‌مندان پیگیر سینمای ایران، می‌دانند آثاری با کیفیت «شنای پروانه»، در هر سال از 2-3 عنوان تجاوز نمی‌کند و حاضرند در شرایط سخت کرونا نیز برای تماشای آن به سینما بروند.