مراسم عروسی به صرف کرونا

به باور کارشناسان در شرايطي 80‌درصد مبتلايان به کرونا ناقلان خاموشي هستند که به‌راحتي مي‌توانند ويروس را به ديگران (بيش از 400 نفر در روز) منتقل کنند که در مراسم عروسي براي آنها به مثابه آغوش باز کردن براي مرگ‌ است. محمد زاهدي اصل، استاد مددکار اجتماعي در اين رابطه معتقد است که هنوز نمي‌دانيم با چه منطقي دولت دستور بازگشايي مراسمات عروسي را داده است، اما وقتي نمي‌توان مراسمات عروسي زيرزميني را که در پارکينگ‌ها و خانه‌ها برگزار مي‌شود را کنترل کرد، بيشتر به‌دليل اين دستورالعمل پي خواهيم برد. او همچنين مي گويد: «طبق اعلام مسئولان اگر استان‌هاي خوزستان، کرمانشاه، سيستان و بلوچستان و... به پيک کرونا رسيده‌اند به‌دليل حضور مردم در مراسمات عروسي‌ها و مراسمات ترحيم بوده است، کدام شهر ما وضعيت سفيد دارد و توانسته کرونا را کاملا مهار نمايد که در آن مراسم عروسي و شادي برگزار شود. ما در آستانه ماه‌هاي محرم و صفر قرار داريم و مردم مراسمات عروسي‌شان را قبل از اين ماه‌ها برگزار مي‌کنند و با موجي از اين مراسمات روبه‌رو خواهيم بود، برکسي پوشيده نيست که در مراسمات عروسي و شادي، رفت و آمد مهمانان و نزديک شدن آنها به يکديگر قابل کنترل نيست و باعث افزايش تعداد مبتلايان مي‌شود». همچنين انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران نيز دليل مخالفت خود را با بازگشايي تالارهاي پذيرايي اينطور بيان مي‌کند: به‌عنوان مسئول ستاد مقابله با کرونا استان تهران مخالف بازگشايي تالارها براي مراسم عروسي و غيره هستيم، البته با بازگشايي رستوران‌ها با 50‌درصد ظرفيت موافقت شده و اگر تالاري تنها براي پذيرايي و بدون برگزاري مراسم بازگشايي شود موافق هستيم، چراکه يکي از کانون هاي انتشار ويروس اين تالارها بودند».
شلوغي تالارهاي عروسي
صحبت‌هاي برخي از صاحبان تالارهاي پذيرايي هم در اين رابطه شنيدني است، يکي از آنها در منطقه آذري تهران مي‌گويد: « تا يکم مرداد و شروع ماه محرم، همه روزهاي ما براي برگزاري مراسمات رزرو شده و حتي يک ساعت خالي‌ هم نداريم. روزانه ده‌ها زوج جوان به ما مراجعه مي‌کنند، اما نمي‌توانيم مراسم آنها را برگزار کنيم و آنها حتي پيشنهاد دو ساعت مراسم را دارند، اما واقعا قادر نيستيم. يکي از مشکلات ما اين است که طبق پروتکل مراسمات با 50‌درصد ظرفيت برگزار شود، اما چطور مي‌توانيم مانع از ورود مهمانان شويم. از سوي ديگر چند نفر از مهمانان از ماسک استفاده مي‌کنند». يکي ديگر از صاحبان تالارهاي عروسي نيز در اين رابطه معتقد است، تجربه جديدي در پيش روي داريم، ولي برگزاري مراسم در تالارها بهتر از برگزاري آن در پارکينگ و خانه‌هاي کوچک است. او در ادامه مي‌گويد: ما دستگاه تب سنجش داريم و هنوز نمي‌دانيم که وقتي تب يکي از مهمانان بالا است بايد چه کار کنيم. تا حد ممکن او را به تالار راه نمي‌دهيم که خود اين موضوع مشکلات بسياري را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اين موضوع طبق پروتکل‌ها، ضدعفوني بخش‌هاي مختلف، تست سلامت کارکنان، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و ... انجام مي‌شود و اميدواريم خودمان در امان بمانيم، چون مردم خيلي موارد بهداشتي را در زمان جشن‌هاي عروسي جدي نمي‌گيرند.
روند صعودي کرونا در 11 استان


طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از يکشنبه (8 تير) تا دوشنبه (9 تير 1399) و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو‌هزار و 536 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک‌هزار و 461 مورد بستري شدند. با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 225‌هزار و 205 نفر رسيد. در اين مدت، 162 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 10‌هزار و 670 نفر رسيد. تاکنون 186‌هزار و 180 نفر از بيماران، بهبود يافته و 3037 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. همچنين بر اساس گزارش اپيدميولوژي منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، در هفته منتهي به ششم تيرماه، روند کشوري کوويد-19 داراي تغييرات مختصر صعودي است و از طرفي هم روند صعودي يا شروع پيک در 11 استان گزارش شده است. روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي در هفت استان (هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبي، کرمان، چهارمحال و بختياري و تهران) ديده شد. روند ثبات با تغييرات مختصر در سه استان (يزد، خوزستان و البرز) مشاهده شد. روند صعودي يا شروع پيک در 11 استان (زنجان، آذربايجان غربي، ايلام، اصفهان، قزوين، فارس، خراسان رضوي، قم، گلستان، گيلان و مازندران) مشاهده شد. به‌نظر مي‌رسد پنج استان (کرمانشاه، بوشهر، آذربايجان شرقي، سمنان و مرکزي) اخيرا پيک اپيدمي را تجربه کرده‌اند. در پنج استان (اردبيل، کهگيلويه و بويراحمد، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان و همدان) ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نمي‌دهد. بايد مدنظر داشت که يک استان مي‌تواند چندين پيک منحني را تجربه نمايد.