تعقيب قضايي دونالد ترامپ و 39 امريكايي ديگر

گروه ديپلماسي
در نشست روز گذشته نمايندگان نهادهاي سياسي، حقوقي، امنيتي، نظامي و قضايي به ميزباني محسن بهاروند، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه آخرين تحولات مربوط به پرونده ترور سردار سپهبد شهيد سليماني مورد بررسي قرار گرفت. 
محسن بهاروند، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه در ارتباط با برگزاري اين نشست اظهار داشت: امروز جلسه هماهنگي در وزارت امور خارجه تشكيل شد. بحمدالله قوه محترم قضاييه به صورت شبانه‌روزي در حال رسيدگي و بررسي شواهد و ادله گردآوري شده است. نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي ما تاكنون حدود
 ۴۰ نفر از افراد امريكايي كه به نحوي اعم از آمران، مباشران و معاونان جرم در اين ترور دست داشته‌اند را شناسايي كرده‌اند و تعداد ديگري از افراد ازجمله چند نفر از اپراتورهاي پهپادهاي امريكايي تاكنون شناسايي نشده‌اند كه به‌زودي اين كار انجام خواهد شد.  بهاروند اضافه كرد: امروز ما هماهنگ كرديم كه كار را با سرعت بيشتري به پيش برده و پس از شناسايي باقي‌مانده افراد امريكايي و غيرامريكايي كه در اين ترور دخيل بوده‌اند به‌زودي قاضي مربوطه براساس شواهد و مدارك غيرقابل انكار براي آنها كيفرخواست صادر خواهد كرد و مجموعه نظام تا اين افراد را به دست عدالت نسپارد از تلاش دست بر نخواهد داشت. علاوه بر افرادي كه در اين جنايت دست داشته‌اند و از آنجا كه اين جنايت اقدامي عليه حاكميت و امنيت ملي ما بوده است، دولت امريكا و چند كشور كه از قلمرو آنها براي ارتكاب اين جنايت استفاده شده است داراي مسووليت بين‌المللي هستند و بايد درقبال اقدام خلاف حقوق بين‌الملل خود پاسخگو باشند و ما اين موضوع را در مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي پيگيري خواهيم كرد. وزارت امور خارجه بلافاصله پس از ارتكاب اين جنايت توسط امريكا اقدامات سياسي بين‌المللي را انجام داده و اعتراض مردم و دولت ايران را به سازمان‌هاي بين‌المللي ازجمله سازمان ملل متحد و شوراي امنيت و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي ذي‌ربط اعلام داشته و از آنها درخواست كرد كه هر يك به تناسب حوزه مسووليت خود اقداماتي در اين رابطه انجام دهند. ما همچنين با بسياري از كشورها نشست برگزار كرده و جزييات اين جنايت را به اطلاع آنها رسانده‌ايم و براي پيگيري بيشتر در سطح بين‌المللي در حال بررسي هستيم تا با استفاده از اطلاعات و شواهد جديد به هر نحو ممكن پيگيري‌هاي بيشتري به عمل آوريم.
لازم به ذكر است القاصي مهر، دادستان تهران در جلسه مسوولان عالي قضايي با اشاره به اقدامات انجام شده براي پيگيري پرونده ترور سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني اعلام كرد: ۳۶ نفر از افرادي كه در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمريت داشتند، اعم از مسوولان سياسي و نظامي امريكا و ديگر دولت‎ها شناسايي شدند كه توسط مقام قضايي براي آنها دستور جلب و اعلام وضعيت قرمز از طريق پليس بين‌الملل صادر شده است.
او عنوان اتهامي اين افراد را «قتل» و «اقدام تروريستي» اعلام كرد و افزود: در راس اين فهرست دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا قرار دارد و تعقيب قضايي او حتي پس از پايان دوره مسووليتش نيز پيگيري خواهد شد.