وقاحت امريكايي

دولت ايالات متحده امريكا با توجه به ضعف بسيار شديد در عرصه‌هاي مختلف سياست خارجي، تنها يك سلاح براي پيشبرد اهداف سياسي‌اش در اختيار دارد. واشنگتن تلاش دارد با اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه و ظالمانه عليه ملت‌هاي آزاديخواه و مستقل عمل كند.
واشنگتن مي‌خواهد با گرسنه نگه داشتن مردم و جلوگيري از رسيدن مواد غذايي و دارويي به مردم كشورهاي مستقل، كاري كند تا اراده مردم اين كشورها شكسته شود و در مقابل امريكا تسليم شوند. امريكايي‌ها اين شيوه را در برابر ايران، عراق، لبنان و بسياري كشورهاي ديگر در پيش گرفته‌اند. همان مسير شكست‌خورده‌اي كه امريكايي‌ها براي به زانو در‌ آوردن مردم ايران چهار دهه پيش آغاز كردند، اين روزها در لبنان هم دوباره از سر گرفته ‌شده است و من معتقدم كه مردم لبنان در مقابل اين زياده‌خواهي‌ها و تعرض‌ها ايستادگي خواهند كرد. واقعيت مهم اين است كه اقدامات امريكا باعث شده تا ملت‌هاي آزاديخواه، اراده قوي‌تري براي مقابله با دخالت‌ها و هجمه‌هاي امريكا پيدا مي‌كنند. مردم ايران - كه بزرگ‌ترين آسيب ديده از يكجانبه‌گرايي، اقدامات تجاوزكارانه و ظلم‌هاي امريكا هستند - در مقابل اين رفتار آبديده شده‌اند و شاهديم كه به‌رغم همه مشكلات روز به روز به سمت استقلال و خودكفايي در همه عرصه‌ها پيش مي‌روند. هر چند تبعات اين مسير باعث شده كه مردم در تنگناهاي بهداشتي و سلامتي قرار بگيرند، اما باعث شده است كه مردم ايران در مقابل ظلم‌هاي امريكا بايستند، اين ايستادگي براي مردم ديگر كشورهاي منطقه هم به الگويي براي استقلال و آزادي از بند استكبار تبديل شده است و مردم كشورهايي مانند لبنان هم در همين مسير گام بر مي‌دارند. عملكرد دولت دونالد ترامپ و وضعيت ترامپيسم يك حالت بسيار وقيحانه است. 
ترامپيسم در طول سه سال گذشته تمامي مرزهاي عرف‌هاي ديپلماتيك، رويه‌هاي معمول سياسي و ادب و احترام در سياست خارجي را پشت سر گذاشته است. به همين دليل است كه سفير امريكا در لبنان، اخيرا با كنار زدن تمام عرف‌هاي ديپلماتيك، مستقيما به دخالت در امور داخلي كشور محل ماموريتش مي‌پردازد. معلوم است كه آقاي ترامپ و دولت برخواسته از چنين شخصي، كه هيچ عرف و آدابي را به رسميت نشناسند. امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند جنگ رواني سنگيني را به راه بيندازند تا اراده مردم مقاوم لبنان را بشكنند. امريكايي‌ها با تبليغات و ترويج اين ايده كه حزب‌الله مقصر تحريم‌ها و محاصره اقتصادي لبنان است، مي‌خواهند مردم را عليه سمبل مقاومت لبنان بشورانند و حمايت مردمي از اين گروه را كم كنند. حزب‌الله سمبل ملي و افتخار لبنان است كه همه اقشار و طوايف با افتخار به آن نگاه مي‌كنند. همه گروه‌ها و طوايف لبناني در مقاومت در برابر اشغالگري و تعرض خارجي با حزب‌الله همراهند. مردم لبنان، مردم آگاه و مقاومي هستند؛ اگر اين گونه نبود، امريكا دهه‌ها پيش با كمك عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي مي‌توانست اراده مردم لبنان را بشكند، در دوراني كه لبنان زير بمباران‌هاي سخت و سنگين در بيروت و جنوب زندگي مي‌كردند. تلاش‌هاي واشنگتن، اقدامات عبث و بيهوده‌اي است كه نهايتا جز ريختن بيشتر آبروي امريكا نتيجه ديگري براي اين كشور در لبنان نخواهد داشت. امروز، دولت حسن دياب در بيروت وارث اقتصاد دولت‌هاي قبلي است. دولت‌هايي كه به خصوص در دوره سعد حريري كشور را زير بار فساد و ورشكستگي فرو بردند. حريري به‌طور سنتي به دليل نسبت خانوادگي و با حمايت دولت‌هاي خارجي به ويژه عربستان سعودي حكومت را در لبنان سال‌ها در اختيار داشت و مشكلات اقتصادي گسترده كنوني امروز در لبنان، ميراث سوءمديريت و فساد جاري در دولت او و ديگر اسلافش است. دولت دياب تلاش مي‌كند كه اين روزها را با درايت پشت سر بگذارد. قطعا مبارزه با اين حجم از فساد و مشكلات اقتصادي بي‌دردسر و ساده نيست، اما مردم لبنان قطعا به دولت كشورشان كمك مي‌كنند تا بدون نياز به دخالت خارجي از اين دوره سخت هم عبور كنند.