رنج دولت از سفره های کوچک شده مردم


سخنگوی دولت درباره مهار گرانی و قیمتهای افسار گسیخته، اظهارکرد: مدام درگیر این چالش بودیم و تحریمهای ۹۴ قابل مقایسه با امروز نیست. فشار حداکثری امروز را نمیتوان نادیده گرفت، ریشه علمی به وضعیت اقتصاد بازمیگردد. زمانی ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی بود. به گزارش ایسنا علی ربیعی در نشست هفتگی با یادآوری اینکه عدهای می گفتند تورم ونزوئلایی خواهیم داشت گفت: تلاش کردیم این امر محقق نشود اما بخشی از این وضعیت فعلی برای سوداگری است. امروز "یلگی" وجود ندارد، اما فشارهای وجود دارد. ما هم در رنج هستیم که سفره مردم از پروتین و ویتامین کوچک میشود. ما از همه ابزارهای مدیریتی باید انجام دادیم. از روش تامین ارزی که به کار میبریم قطعا کالاهای اساسی را فراهم خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه بنای دولت بر همکاری و هماهنگی برای گذشت از بحران هاست گفت: آثار تخریب تحریم گسترده و همپوشانی اش با بیماری کرونا و تهدید های بی سابقه باند کاخ سفید و تلاش هایی برای نا امن کردن کشور را شاهد هستیم. دولت در خط مقدم قرار دارد.

وی با پذیرفتن اینکه فشارهای اقتصادی فشار سختی به مردم وارد کرد تاکید کرد: دولت بنایی بر افزایش قیمت گازوئیل ندارد. در هفته صدها مطلب برای آسیب به روان جامعه پخش می شود. هوشیاری رسانه ها ، سخن سنجیده و کنار هم بودن مسیر ناگزیر ماست.

ربیعی گفت: با تحریم نفت، از صادرات آن محروم شدیم اما از ناحیه تامین ارز امروز مشکلی نداریم، ۲۰۰ طرح را با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهیم کرد. صادرات غیر نفتی افزایش یافته است. سخنگوی دولت با اشاره به تشدید بحران کرونا گفت: براساس پروتکلها از ۱۵ تیر استفاده از ماسک در مکانهای سرپوشیده عمومی، قرمز، نارنجی و حتی سفید اجباری شده است. توزیع رایگان ماسک با همکاری شهرداری ها در دستور کار قرار گرفته و تولید ماسک صنعتی به ۵ میلیون رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید بورس را کمک کنیم و بحث اقتصادی هم به عهده دولت است گفت: شرایط پذیرش در بورس و زمان را تسهیل کردیم. الان زمان از یک ماه فراتر نمیرود. در ماه آینده عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز را و شرکت سرمایه گذاری امید را خواهیم داشت. چهارشنبه عرضه بلوکی سیمان را نیز خواهیم داشت. یکشنبه هم اولین جلسه تاسیس بورس املاک تشکیل شده و بنا به آغاز به کارش در این ماه است. افراد میتوانند سرمایههای خود را بیاورند در بورس سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به نظارت دولت بر بازار مسکن گفت: بخشی از نظارت مسکن مثل بازار دلار و یورو است که امروز عرضه شده و تقاضایی ندارد. با این پدیده در بازار مسکن رو به رو بودیم و الزامی شد کلیه خرید و فروش ها در سامانه ای ثبت شود. این تصمیم بسیار کمک می کند که آمار و اطلاعات این بازار درست باشد. حمایت های گام به گامی را برای تعدادی از مستاجرین باید انجام دهیم. این طرح در غالب بسته های حمایتی است.

سخنگوی دولت درباره حامی تروریست خوانده شدن ایران توسط دولت آمریکا گفت: دنیا شاهد است که دولت آمریکا نه تنها از تروریست حمایت میکند که خودش هم تروریست است. آمریکا سردار شهید ما را در کشوری دیگر می زند و خودش اعلام می کند. اوهام ترامپ را مشاهده کنید می گوید به ملت ایران سختی می دهم تا دولتش به خواست من تن دهد. بخشی از گسترش تروریست سیاست آمریکا بوده است . عامل گسترش تروریست در منطقه و تسری اش آمریکا است.