«ابتکار» ماجرای افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت را بررسی کرد نت‌های گران!

گروه فرهنگ و هنر – بیش از چهار ماه از تعطیلی کلیه فعالیت‌های هنری به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد. در این مدت گرچه موسیقی تعطیل نبود و هنرمندان با کنسرت‌های آنلاین تلاش کردند تا جریان موسیقی ادامه داشته باشد و مردم هم روزهای خانه‌نشینی را ساده‫تر بگذرانند اما صنعت موسیقی از لحاظ مالی مانند دیگر بخش‌های هنری متحمل ضررهای گوناگونی شد. اما حالا سالن‌های کنسرت اجازه فعالیت دارند و مردم می‌توانند از نزدیک شاهد اجرای خوانندگان محبوب‌شان باشند. اما در این میان آنچه تعجب‌برانگیز بود افزایش قیمت برخی بلیت‌های کنسرت‌های پیش رو بود. اقدامی که خبر از ناهماهنگی بخش‌های گوناگون با هم داشت.
اول اسفند ماه که کرونا وارد کشور شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تا اطلاع‫ثانوی تعلیق کرد. اما اهالی موسیقی که همیشه مردم از آن‌ها حمایت می‌کردند، این بار به سوی مردم آمدند و با برگزاری کنسرت‌های موسیقی آنلاین تلاش کردند هم چرخه هنر موسیقی از حرکت بازنایستد و هم مردم با موسیقی روزهای سخت خانه‌نشینی را سپری کنند.
بعد از گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که کسب و کارها یکی پس از دیگری شروع به فعالیت کردند، زمزمه‌هایی درخصوص چگونگی برگزاری کنسرت شنیده شد. به همین منظور اوایل اردیبهشت‌ماه نشست هم‌اندیشی‌ای درخصوص تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها برگزار شد. در این نشست حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی گفت: تعداد سالن‌های برگزاری کنسرت، معدود است و رقابت مناسبی در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل قیمت اجاره سالن‌ها هرسال افزایش می‌یابد و این موضوع بر هزینه کنسرت‌ها تاثیر می‌گذارد و بخش زیادی از افراد جامعه که توان اقتصادی ندارند؛ امکان برخورداری از کنسرت‌های موسیقی را ندارند.
بعد از رایزنی‌های گوناگون شرانجام دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۲۶ خرداد با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد. این مجموعه با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان‌پذیر است.


محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره گفته بود: آنچه ما در بخشنامه‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها ارائه داده بودیم، برپایی اجرای زنده موسیقی به شرط صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و در وضعیت سفید قرار گرفتن شهرهای میزبان بود. که در این زمینه تا به امروز سه درخواست برای برگزاری کنسرت از سوی چند شرکت موسیقی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه شده است که به محض صدور مجوزهای لازم در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
بنابراین سالن‌های کنسرت می‌توانستند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، با نیمی از ظرفیت خود اقدام به برگزاری کنسرت کنند. بر همین اساس برخی از خوانندگان پاپ بلیت‌فروشی خود را برای کنسرت‌های پیش از محرم و صفر آغاز کردند. تا به اینجا همه چیز به صورت عادی پیش می‌رفت اما آنچه در این میان جنجال به پا کرد، نه برگزاری کنسرت که قیمت عجیب و بالای بلیت‌های کنسرت‌های مذکور بود. ماجرا از این قرار بود که قیمت بلیت کنسرت امید حاجیلی و سه خواننده دیگر از جمله فرزاد فرزین، محسن ابراهیم‌زاده و مهدی احمدوند افزایش عجیبی داشت. برای اولین کنسرت قیمت بلیت از ۷۰ هزار تومان برای قسمت‌های با دید نامناسب تماشاگر آغاز می‌شد و تا مبلغ ۲۶۵ هزار تومان نیز ادامه پیدا می‌کرد. پس از آنکه این قیمت‌ها واکنش‌های تندی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، ابتدا بلیت‌فروشی کنسرت امید حاجیلی به بخش «به زودی» سامانه انتقال و بلیت‌فروشی کنسرت فرزاد فرزین، مهدی احمدوند و محسن ابراهیم‌زاده نیز که در بخش «به زودی» سامانه قرار داشت به طور کامل حذف شد. این اتفاقات در حالی رخ داد که در برخی از اخبار و نقل قول‌ها گفته شده بود صنف تهیه‌کنندگان موسیقی از این افزایش قیمت آگاهی داشته و موضوع یاد شده مربوط به روزهای گذشته نیست.
محسن رجب‌پور، مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان آثار شنیداری در گفت‌وگویی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اتفاقات و حاشیه‌های پیش آمده پس از شروع بلیت فروشی کنسرت‌ها بیان کرد: طی هفته‌های گذشته جلساتی میان صنف تهیه‌کنندگان موسیقی، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، برگزارکنندگان کنسرت‌ها و نمایندگان سالن‌های برگزاری کنسرت برگزار شد که طی آن توافقی انجام گرفت تا با توجه به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت بلیت‌فروشی، از میزان اجاره‫بهای سالن‌ها به همان میزان کسر شود تا در‫پی ماجرای کرونا هیچ گونه افزایش قیمتی از بابت بلیت‌ها نداشته باشیم.
رجب‌پور ادامه داد: البته این نکته را مدنظر داشته باشیم که با توجه به اوضاع بسیار بد اقتصادی و افزایش همه قیمت‌ها، برای تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت‌ها، برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد. کما اینکه در حوزه تبلیغات از پیج‌های اینستاگرامی گرفته تا بیلبوردها ما شاهد افزایش بسیار زیاد تعرفه‌ها هستیم که همین روند نیز ماجرا را تحت‌الشعاع قرار داده است.
او بیان کرد: همان طور که توضیح دادم ما در جلسات یاد شده به شرط اینکه از میزان اجاره‌بهای سالن‌ها کم شود، هیچ گونه توافقی برای افزایش قیمت بلیت‌ها نداشتیم. چرا که تصمیم بر این بود برای شکسته شدن فضای رخوت‌انگیز و سکوت حاکم بر موسیقی کشور و صدالبته به راه افتادن چرخه اقتصادی حوزه موسیقی که موجب بیکاری بسیاری از فعالان این عرصه شده، به موضوع افزایش قیمت بلیت در زمان دیگری توجه شود.
این مدیر صنف افزود: در این زمینه دوستان نظرات موافق و مخالف خود را نیز اعلام کردند اما نهایتاً نتیجه این شد که فعلاً در روزهای کرونایی افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. این شرایط در حالی بود که وقتی دوستان انتقادات و گلایه‌های به حق خود را درباره شرایط برگزاری کنسرت، به مدیر دفتر موسیقی ارشاد اعلام کردند، ایشان نیز موافق برخی از این گله‌مندی‌ها بود و وعده داد تا پس از دوران کرونا و ایام محرم و صفر درباره ماجرای افزایش قیمت بلیت‌ها جلسات دیگری برگزار شود. شرایطی که گویا برای برخی دوستان سوءتفاهم ایجاد کرد و برخی فکر کردند که موضوع افزایش قیمت‌ها باید از همین حالا شروع شود!
مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی گفت: ما به‌عنوان صنف اعتقاد داریم که گردش چرخ اقتصاد موسیقی در این روزها متوقف شده و تقریباً به صفر رسیده است. به طوری که بسیاری از افراد فعال در این حوزه بیکار شده و در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته‌اند. بنابراین ما در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که با وجود مشکلات فراوانی که در این زمینه پیش روی تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت قرار گرفته فعلاً افزایش قیمتی در زمینه بلیت‌ها نداشته و این موضوع را در وقت دیگری بررسی خواهیم کرد.
محمد حسین توتونچیان، مدیر سایت «ایران کنسرت» نیز درباره علت این اتفاق گفت: سوءتفاهمی درباره افزایش قیمت بلیط بین وزارت ارشاد و یکی از تهیه‌کننده‌ها رخ داده بود؛ به این صورت که وزارت ارشاد تاییدیه افزایش قیمت بلیط را برای بعد از محرم و صفر صادر کرده بود؛ اما تهیه‌کننده‌ها فکر کرده بودند این تاییدیه برای زمان حاضر است. به همین دلیل بلیط فروشی کنسرت‌ها را از روی سایت برداشت تا تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد و بعد فروش مجدد بلیط‌ها را با قیمت قبل از عید آغاز کنیم.
او همچنین در پاسخ به برگشت پول افرادی که اقدام به خرید بلیط کرده بودند، گفت که هزینه بلیط آنها به حساب‌شان واریز خواهد شد.
بنابراین گفته‌ها به نظر می‌رسد در هر صورت ما امسال شاهد افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها خواهیم بود. حال پرسش این است که در‫صورت افزایش قیمت، آیا همچنان کنسرت در سبد کالاهای فرهنگی خانواده‌ها باقی می‌ماند؟
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد روح‌الله زم در یک قدمی اعدام جلال خوش‫چهره آزمون اعتبار سازمان ملل مدیر ارتباطات شرکت صنایع تولیدی کروز: عملکرد کروز در داخلی‌سازی از مهندسی معکوس به طراحی قطعات ارتقاء پیدا کرده است «ابتکار» ماجرای افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت را بررسی کرد نت‌های گران! سخنگوی دولت: دیگر نمی‌توانیم تعطیلی بزرگ در کشور داشته باشیم تلاش‌های دولت برای پرهیز از ورود به موج دوم کرونا «ابتکار» از نگرانی افزایش شیوع بیماری کرونا و خستگی کادر درمانی کشور گزارش می‌دهد ظریف با یاری گرفتن از مصدق به جلسه گزارش اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت رفت هم‌صدایی شورای امنیت به نفع ایران علیه آمریکا روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد اختصاص یارانه دولتی برای تولید ماسک ارزان قیمت «ابتکار» از صعود بی‌سابقه در بازار سرمایه گزارش می‌دهد اما و اگرهای رشد شاخص بورس ظریف با یاری گرفتن از مصدق به جلسه گزارش اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت رفت هم‌صدایی شورای امنیت به نفع ایران علیه آمریکا