«ابتکار» از نگرانی افزایش شیوع بیماری کرونا و خستگی کادر درمانی کشور گزارش می‌دهد

رکوردشکنی ایران در آمارهای قرمز کرونایی
زهرا داستانی
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران با شناسایی ۲ هزار و ۴۵۷ مورد ابتلا به کرونا طی روز‌های 9 تا 10 تیرماه، مجموع بیماران کووید۱۹ به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است و آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 در همین بازه زمانی 147 نفر بوده است. آماری که ایران را به رتبه سوم میان کشورهای جهان از نظر تعداد جانباختگان برگردانده و حتی سبب شده تا آمار مبتلایان در کشور به روزهای اسفندماه که اوج بیماری در ایران بوده نزدیک شود. همزمان با این آمارها روسای سه بیمارستان در تهران گفته‌اند که تعداد بیماران بدحال که نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‫های ویژه و استفاده از دستگاه تنفسی دارند، بیشتر شده و از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند. همزمان وزیر بهداشت از گام‌های موفقیت آمیز ایران در مسیر کشف واکنس این بیماری خبر داده است. خبری که از سوی عضو کمیته کشوری کرونا تکذیب شده است. مجموعه این آمارها و گزارش‌ها به بازگشت آموزش مدارس تا زمان بازگشایی رسمی به حالت مجازی و احتمال توقف طرح ترافیک در استان تهران انجامیده است.
طبق آخرین گزارش‌ها از سوی وزارت بهداشت 8 استان کشور در وضعیت قرمز کرونا و استان تهران در وضعیت سفید و زرد قرار دارند. با این حال اما خبرها و گزارش‌های منتشر شده از سوی روسای بیمارستان‌های در تهران حکایت از وخامت وضعیت بیماران در پایتخت و عدم توانایی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تهرانی دارد، روسای برخی بیمارستان‌ها در تهران علت این ماجرا را مراجعه بالای بیماران سایر استان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران اعلام کرده‌اند، به علاوه اینکه تهرانی‌ها نیز به هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی درخصوص بیماری کرونا توجهی ندارند.


هشدار روسای بیمارستان‌ها درباره وضعیت قرمز تهران
پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری برخلاف نظر استاندار تهران که وضعیت این شهر را زرد و سفید اعلام کرد، هشدار داد: از نظر او تهران در وضعیت قرمز قرار دارد چراکه تعداد مراجعین مبتلا به کووید19 از شهرستان‌هایی از جمله کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شهرهای شمالی به بیمارستان‌های تهران بسیار بالاست و همین مراجعه از شهرستان‌ها موج مریضی ایجاد می‌کند که همین موضوع خود باعث افزایش تعداد مبتلا می‌شود. او گفته است: متاسفانه تعداد بیماران بستری بیشتر از تعداد بیماران ترخیصی شده است و در حال حاضر مقداری با کمبود تخت در سطح شهر تهران مواجه شده‌ایم و دلیل این کمبود برگشتن تخت‌های مخصوص بیماران کووید١٩ به تخت‌های عادی در بیمارستان‌‌ها و همین طور افزایش تعداد بیماران در چند روز اخیر است؛ همین کمبود تخت باعث شده تا متاسفانه نتوانیم قادر به بستری تعدادی از آنها باشیم.
همچنین خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی‫(ره)، درباره وضعیت کرونا در این بیمارستان، ‌گفته که «متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته با رشد جدی بیماران مبتلا به کرونا مواجه شدیم و تقریبا مراجعین و تعداد بستری‌ها در زمینه کرونا سه برابر شده است. او افزوده: «نکته نگران‌کننده‌تر این است که تعداد بیماران بدحال که نیازمند بستری در آی‌سی‌یو هستند، نسبت به بیماران بستری بیشتر شده است؛ به طوری که بیمارانی که نیازمند آی‌سی‌یو هستند، تعدادشان بیش از ۴۰ درصد بیماران بستری است. تعداد بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری هستند و با کمک دستگاه تنفسی، تنفس می‌کنند، بالا رفته است. صادق‌نیت همچنین گفت: نکته نگران‌کننده دیگر این است که متاسفانه شاهد ابتلای جوانان‌مان هستیم؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در آی‌سی‌یو افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند که این موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است.»
مهرپور، رئیس بیمارستانی شریعتی تهران نیز اعلام کرده که «متاسفانه اوضاع خوبی نداریم. تقریبا از ۱۰ روز قبل مورد حمله ناجوانمردانه کرونا قرار گرفتیم. تصور نمی‌کردیم در تیر ماه دچار این حمله شویم و داشتیم برای مهر ماه برنامه‌ریزی می‌کردیم، اما اسم این وضعیت را یک شبیه‌خون می‌گذارم که تقریبا از ۱۰ روز قبل به آن دچار شدیم.»
هشدار درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی برای مراقبت از بیماران کرونایی
روز گذشته، روز پر خبری در رابطه با کرونا بود. همزمان با خبرهایی درباره افزایش و رکوردشکنی مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران، برخی روسای بیمارستان‌ها درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید19 خبر داده‌اند. فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پر شدن تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داده و گفته است: «اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب‌آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد.»
طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا تهران نیز از بازگشایی دو بخش بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونایی خبر داده و گفته است: «حقیقتا از سوم اسفند ماه که کار را شروع کردیم، موج شدیدی داشتیم و امیدوار بودیم که بعد از عید شرایط بهتر شود که همین اتفاق هم افتاد و تا سه هفته قبل داشتیم بیمارستان را پاکسازی می‌کردیم، اما اینکه اکنون چه اتفاقی افتاد، نمی‌دانم. این اتفاق باعث شد که موج زیادی از بیماران در سنین پایین‌تر و در شرایط نامناسب‌تر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و در حال سرویس‌دهی هستیم.» وی افزود: «با توجه به حجم مراجعات مجبور شدیم دو بخش را باز کنیم و نزدیک ۵۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا، ۲۰ تخت در اورژانس و ۱۵ تخت آی‌سی‌یو با سرعت زیادی در عرض 2 هفته پر شدند. بعد از چند ماه خستگی تیم درمان، دوباره کار را از نو شروع کردن، دشوار است.»
از ابراز امیدواری نسبت به واکسن کرونا تا اعلام بی‫پولی برای خرید واکسن
اما خبر نزدیک شدن به کشف واکنسی برای درمان کرونا از سوی وزیر بهداشت، یکی از خبرهای مناقشه برانگیز و چالش‌سازی برای این وزارتخانه بود. در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰ از اقدامات موثر ایران در ساخت واکسن کووید۱۹ خبر داد و گفت که «اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی این واکسن پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) در انسان وارد عمل خواهیم شد» مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی در خصوص گفته‌های وزیر بهداشت درخصوص کشف واکسن ایرانی کرونا گفته است: «واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده‌اند، ما نه پول خرید این واکسن‌ها را داریم و نه به دلیل تحریم‌ها این واکسن را به ما می‌دهند. بنابر‌این ما تنها باید به امید خدا باشیم تا به کمک سازمان بهداشت جهانی بتوانیم از این شرایط خلاصی پیدا کنیم. اما به مردم قول می‌دهیم اگر رعایت همه مسائل بهداشتی را داشته باشند مثل قبل می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم اما اگر رعایت نکنند در شرایط و وضعیت بد‌تری قرار خواهیم گرفت.»
از بازگشت مدارس به آموزش آنلاین تا توقف اجرای طرح ترافیک
همزمان با گزارش‌هایی که از افزایش تعداد بیماران در تهران منتشر شده است، خبرهایی از توقف طرح ترافیک در تهران و بازگشت مدارس به آموزش آنلاین نیز از سوی مسئولان منتشر شده است. محسنی بندپی، استاندار تهران خبر از توقف اجرای طرح ترافیک در تهران را داده است. او گفته: «حجم مسافرینی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‎کنند به بیش از یک میلیون نفر در روز رسیده است و با توجه به افزایش بیماری کرونا در تهران و کاهش فاصله‫گذاری اجتماعی به ۳۰ درصد، پیشنهاد ما این است که اجرای طرح ترافیک متوقف شود.»
مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز خبر از ممنوعیت برگزاری هرگونه کلاس آموزشی حضوری تا زمان بازگشایی رسمی مدارس داده و گفته است: «با توجه به اینکه شرایط فعلی کشور مساعد نیست از مدارس درخواست جدی داریم که به صورت قطعی از برگزاری کلاس‌های آموزشی خودداری کنند.»
گرچه هر روز وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران به روزهای اوج این بیماری در اسفندماه سال گذشته باز می‌گردد، خبری از تعطیلی و بازگشت محدودیت‌ها در تهران و سایر استان‌های دارای وضعیت قرمز شنیده نمی‌شود. در حالی که گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که 60 درصد مبتلایان جدید به کرونا به سفر رفته‌اند و 80 درصد از بیماران کرونا در استان گلستان در جشن عروسی شرکت کرده‌اند، با این حال اما خبری از ممنوعیت سفر بین استانی و تعطیلی مکان‌های عمومی پرخطر شنیده نمی‌شود. حال باید منتظر بود و دید که در روزهای آینده چه تدبیری از سوی مسئولان برای کاهش این آمارها اتخاذ خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد روح‌الله زم در یک قدمی اعدام جلال خوش‫چهره آزمون اعتبار سازمان ملل مدیر ارتباطات شرکت صنایع تولیدی کروز: عملکرد کروز در داخلی‌سازی از مهندسی معکوس به طراحی قطعات ارتقاء پیدا کرده است «ابتکار» ماجرای افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت را بررسی کرد نت‌های گران! سخنگوی دولت: دیگر نمی‌توانیم تعطیلی بزرگ در کشور داشته باشیم تلاش‌های دولت برای پرهیز از ورود به موج دوم کرونا «ابتکار» از نگرانی افزایش شیوع بیماری کرونا و خستگی کادر درمانی کشور گزارش می‌دهد ظریف با یاری گرفتن از مصدق به جلسه گزارش اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت رفت هم‌صدایی شورای امنیت به نفع ایران علیه آمریکا روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد اختصاص یارانه دولتی برای تولید ماسک ارزان قیمت «ابتکار» از صعود بی‌سابقه در بازار سرمایه گزارش می‌دهد اما و اگرهای رشد شاخص بورس ظریف با یاری گرفتن از مصدق به جلسه گزارش اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت رفت هم‌صدایی شورای امنیت به نفع ایران علیه آمریکا