تاكتيك مظلوم نمايي براي ترامپ

«آرمان ملي» شائبه کناره‌گيري
رئيس جمهور آمريکا را بررسي مي‌کند
تاكتيك مظلوم نمايي
براي ترامپ


ترامپ کنار بکشد، جمهوري‌خواهان بازنده‌اند
محسن جليلوند: طرح کناره‌گيري ترامپ به سود او در انتخابات تمام مي‌شود
آرمان ملي- اميد کاجيان: شايعه يا واقعيت، بازي سياست، تلاش براي اعمال فشار بيشتر به رئيس‌جمهور جمهوري‌خواه، يا هر چيز ديگر که اسمش را بگذاريم، اين روزها مي‌گويند احتمال کناره‌گيري ترامپ وجود دارد. راست يا دروغ بعضا در برخي رسانه‌ها چنين زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد؛ اينکه ظاهرا افزايش فاصله آرا بين ترامپ و رقيب اصلي دموکرات او، حزب جمهوري‌خواه را به شک واداشته تا حتي در مورد کناره‌گيري ترامپ از شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري آتي به فکر بيفتد. نشان به آن نشان که فاکس‌نيوز که روزي روزگاري به عنوان رسانه محبوب ترامپ شهره بود، اين روزها در رويکردي مشابه با رسانه‌هاي دشمن او، اين شائبه را مطرح کرده که اگر وضع به همين منوال پيش رود، ممکن است رئيس‌جمهور آمريکا از انتخابات 2020 کناره‌گيري کند يا مجبور به اين کار شود. شبکه خبري فاکس‌نيوز در اين‌باره نوشته است: «نتايج ضعيف ترامپ در نظرسنجي‌هاي مختلف اخير در برابر جو بايدن برخي فعالان حزب جمهوري‌خواه را درباره نتايج انتخابات نوامبر (آبان) امسال و احتمال ضعيف انتخاب دوباره ترامپ به منصب رياست‌جمهوري، دستپاچه و نگران کرده و حتي برخي از آنها اذعان دارند ترامپ ممکن است تا انتخابات آتي از عرصه رقابت کنار بکشد». برخي از رسانه‌ها در‌صدد القاي اين موضوع هستند که روز‌به‌روز فاصله آراي دونالد ترامپ و جو بايدن از يکديگر بيشتر مي‌شود و بايدن در جايگاه بهتري از او قرار مي‌گيرد، چه‌بسا همين موضوع باعث شده جمهوري‌خواهان به فکر راه چاره‌اي براي حل اين مشکل باشند و آن اينکه ديگر روي ترامپ حساب باز نکنند. از سويي در حالي که برخي محافل رسانه‌اي مي‌خواهند به دليل وضعيت نامناسب ترامپ در نظرسنجي‌ها اين موضوع را بيان کنند که رئيس‌جمهور آمريکا خود به اين نتيجه خواهد رسيد که بايد از ادامه رياست‌جمهوري کناره‌گيري کند، اما در الفاظ ترامپ يا توئيت‌هايش لااقل تا اين زمان چنين چيزي به هيچ عنوان ديده نمي‌شود. او مي‌گويد بيشتر از 95 درصد جمهوري‌خواهان پشت او هستند و از اين بابت نيز بسيار مطمئن است. با اين حال نقل قولي از يکي از جمهوري‌خواهان که نامي از او نيامده نيز شده که بيان داشته است: «من هم چيزهايي در اين باره (کناره‌گيري ترامپ) شنيده‌ام ولي شک دارم درست باشد. چيزي که اطمينان دارم اين است که اگر او معتقد باشد راهي براي پيروزي ندارد کناره‌گيري مي‌کند». با اين حال ترامپ که البته از گزارش فاکس‌نيوز به شدت دلخور به نظر مي‌رسد اعلام مي‌کند برخلاف آنچه در اين گزارش آمده نظرسنجي‌هاي داخلي درمورد او بسيار مثبت و اميدوار‌کننده است و از همين رو بايد دموکرات‌ها موضوع کناره‌گيري او را از ذهن دور کنند. ترامپ حتي خطاب به فاکس‌نيوز اعلام کرده نمي‌داند بعد از نتايج انتخابات و پيروزي‌اش در سال 2020، اين رسانه از او عذرخواهي مي‌کند يانه؟
وادار به کناره‌گيري
دونالد ترامپ البته تا پيش از ماجراي کرونا در نظر‌سنجي‌ها به عنوان رئيس‌جمهور 2020 شناخته مي‌شد، عملکرد مطلوب او در حوزه داخلي، اشتغالزايي و بهبود وضعيت اقتصادي همه اينها باعث شده بود تا ضعف وي در سياست خارجه و موضوعاتي مانند خروج از توافقنامه‌هاي بين‌المللي و روابط نامطلوب با اروپا، شکست در مذاکرات صلح کره‌شمالي و البته مذاکره با ايران و تنش‌هايش با چين و ونزوئلا، به چشم نيايد. حال آنکه ماجراي کرونا، دراين چند ماهه تمام دستاوردهاي ترامپ را از ميان برده است. بيکاري و مشکلات اقتصادي بعد از کرونا و البته خود موضوع مهار اين ويروس و ضعف مديريت آن، مي‌تواند جايگاه قبلي او را نزد مردم به زير بکشد؛ اتفاقي که ظاهرا در نظر‌سنجي‌هاي اخير نيز رخ داده است. اما آيا اين نظرسنجي‌ها باعث مي‌شود مثلا جمهوري‌خواهان به اين فکر بيفتند که به جاي او کسي ديگر را به کار بنشانند يا تغيير کانديداي جمهوري‌خواهان امکان‌پذير است؟ و اگر پاسخ مثبت است اين موضوع باعث ريزش آراي جمهوري‌خواهان خواهد شد يا شکست‌شان؟ از اظهارات و نوع رفتارهاي ترامپ کاملا مشخص است که او قصد کناره‌گيري و انصراف ندارد اما آيا جمهوري‌خواهان مي‌توانند او را وادار به کناره‌گيري کنند؟
خودزني جمهوري‌خواهان
محسن جليلوند استاد حقوق بين‌الملل دراين‌باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: کناره‌گيري ترامپ دور از ذهن است. تمام ابزارها و امکانات کنوني، دور ترامپ گرد آمده‌اند. واقعا درچنين شرايطي نه ترامپ، نه حزب جمهوري‌خواه و نه کانون‌هاي قدرت نمي‌خواهند دست به چنين کاري بزنند، به علاوه اينکه چنين مساله‌اي در تاريخ آمريکا سابقه نداشته است. وي درباره اينکه چرا شبکه فاکس‌نيوز که گفته مي‌شد از شبکه‌هاي محبوب ترامپ است، مساله کناره‌گيري ترامپ را به دليل نتايج نظرسنجي‌ها مطرح کرده است، مي‌گويد: نظرسنجي‌ها هرچند اعتبار بالايي در آمريکا دارند اما اعتبار آنها آنقدر نيست که بتواند شرايط را تغيير دهد. نظر‌سنجي يک بحث است و بحث رفتار راي‌دهندگان نيز موضوع ديگري است. همچنين به نظر مي‌رسد اين اقدام يک نوع کار تبليغاتي از همان مدلي است که در ارتباط با کتاب اخير بولتون صورت گرفته، به اين شکل که ذهن راي‌دهندگان آمريکا را از مسائل بعد از کرونا و مشکلات و شورش‌هايي که در آمريکا رخ داده، منحرف کنند و به سمتي ببرند که ذهن راي‌دهندگان به آن جلب شود. وي ادامه داد: موضوع کناره‌گيري ترامپ کاملا به سود ترامپ تمام مي‌شود، در بعد تبليغاتي سياسي به اين موضوع ضربه سر از روبه‌رو گفته مي‌شود. اين موضوع باعث خواهد شد اتفاقا دموکرات‌ها به عنوان طرف مقابل آچمز شوند. در حال حاضر دموکرات‌ها نگران تغيير اذهان هستند. هم‌اکنون افکار عمومي به اين سمت رفته است که ترامپ درانتخابات آينده هست يا نيست و اين تغيير ذهنيت به زيان دموکرات‌ها تمام خواهد شد. جليلوند در پاسخ به اين سوال که اگر همه چيز همانطور که گفته مي‌شود، باشد؛ يعني نظر‌سنجي‌ها بسيار بد و عليه ترامپ است و جمهوري‌خواهان به اين نتيجه برسند که ترامپ حتما در انتخابات شکست خواهد خورد، انتخاب کسي جز ترامپ به عنوان کانديداي 2020به سود جمهوري‌خواهان خواهد بود يا زيان‌شان؟ مي‌گويد: اساسا در آن موقع آرايش نيروها‌ي جمهوري‌خواه به‌هم مي‌ريزد و وقتي آرايش نيروها به‌هم بريزد، صددرصد به ضرر جمهوري‌خواهان تمام خواهد شد و انتخاب کسي جز ترامپ براي جمهوري‌خواهان نوعي خودزني است.