بيمارستان‌ها ديگر ظرفيت ندارند

آرمان ملي: صحبت از هشدار درباره شيوع کرونا و وضعيت قرمز استان‌ها گذشته است. همزمان روساي سه بيمارستان در تهران گفته‌اند که تعداد بيماران بدحال که نياز به بستري شدن در بخش مراقبت‌هاي ويژه و استفاده از دستگاه تنفسي هستند، بيشتر شده و از اين وضعيت ابراز نگراني کرده‌اند. دکتر خسرو صادق نيت، رئيس مجتمع بيمارستاني امام خميني گفت: تعداد قابل توجهي از بيماران بستري در آي‌سي‌يو (مراقبت‌هاي ويژه) جوان زير 30 سال هستند که اين موضوع نگراني ما را بيشتر کرده است. دکتر مهرپور رئيس بيمارستان شريعتي تهران هم اعلام کرد: کادر درمان دارند با بيماري درگير مي‌شوند. شرايط را خطرناک مي‌دانم و به‌عنوان سربازي که در خط مقدم در حال مبارزه است، از مردم مي‌خواهم که وضعيت را جدي بگيرند. دکتر طالب‌پور، رئيس بيمارستان سينا هم در اين رابطه نظرات همسو دارد و با بيان اينکه نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده که تعداد بيماران افزايش چشمگيري داشته، افزود: «اين اتفاق باعث شد که موج زيادي از بيماران در سنين پايين‌تر و در شرايط نامناسب‌تر به بيمارستان مراجعه کرده‌اند. داريم مرگ عزيزان‌مان را مي‌بينيم که مي‌تواند تراژدي دردناکي باشد. اگر همين مسير را طي کنيم، تمام بيمارستان‌ها پر مي‌شوند».
از خانه بيرون نياييد...
به غير از روساي بيمارستان‌هاي پايتخت، مقام‌هاي بهداشتي هم درباره وضعيت جاري ابراز نگراني کرده‌اند. ايرج حريرچي، معاون وزارت بهداشت ايران گفته که در تهران موارد بستري ناشي از کرونا نسبت به موارد ترخيص شده بيشتر است: «اکنون ما فرصت نمي‌کنيم بستري‌هاي قبلي را مرخص کنيم تا بستري‌هاي جديد را پذيرش کنيم، در 6 استان به علاوه تهران بازگشت محدوديت‌ها اجتناب ناپذير است. اخيرا موارد بستري مبتلايان بدحال و جوان افزايش يافته و همه اينها يک زنگ خطر و هشداري است و مردم نبايد اين معضل را شوخي بدانند. او از شهروندان ايراني خواسته که از ماسک استفاده کنند و جز براي کارهاي اقتصادي از خانه خارج نشوند. فرشاد علامه، معاون درماني دانشگاه علوم پزشکي تهران، هم گفته است گفته 485 بيمار مبتلا به ويروس کرونا در بيمارستان‌هاي دانشگاهي تابعه علوم پزشکي تهران بستري هستند که از اين تعداد، 177 بيمار در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه قرار دارند. آقاي علامه هشدار داده که اگر همين روند ادامه يابد، ممکن است نتوانيم جوابگوي بيماران بستري باشيم.
شناسايي 2457 بيمار جديد


در اين شرايط وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که از دوشنبه (9 تير) تا سه‌شنبه (10 تير 99) 147 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند. در اين مدت دو‌هزار و 457 بيمار جديد شناسايي که يک‌هزار و 435 مورد بستري شدند. مجموع بيماران در کشور به 227‌هزار و 662 نفر و تعداد جان باختگان اين بيماري به 10‌هزار و 817 نفر رسيد. طبق آمار رسمي اين وزارتخانه تاکنون 188‌هزار و 758 نفر از بيماران، بهبود يافته و 3049 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. همچنين بنا بر اعلام آمارهاي رسمي استان‌هاي خوزستان، کردستان، آذربايجان‌هاي غربي و شرقي، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوي و کرمانشاه در وضعيت قرمز بوده و بالاترين ميزان ابتلا، بستري و فوتي را دارند و استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ايلام، لرستان و گلستان در وضعيت هشدار هستند. به‌عنوان مثال علي‌اصغر انجيدني، دبير کارگروه مراقبت و درمان کوويد19 دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفته است: «شهر مشهد با عبور از مرحله قرمز کرونا، به مرحله «هشدار بسياربالا» وارد شده است. وي همچنين افزود که روز دوشنبه هشتم تيرماه تعداد مبتلايان به کرونا در مشهد به بالاترين حد خود از ابتداي شيوع اين ويروس در ايران رسيد». در اين شرايط بسياري از مسئولان وعده داده بودند که در صورت افزايش موارد ابتلا و فوتي، مجددا محدوديت‌هايي را در سطح استان‌ها اعمال خواهند کرد، اما با توجه به هشدار مقام‌هاي بيمارستاني و بهداشتي در تهران، هنوز تصميمي به‌جز اجباري کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومي سرپوشيده گرفته نشده است.