حکم اعدام قهرمان خیالی

آرمان ملي- مطهره شفيعي: صدور حکم اعدام براي او چندان غير منتظره نبود. اگر تا پيش از بازداشتش احتمال صدور حکم سنگين براي او وجود داشت اما پس از اقاريرش در دادگاه، بسياري پيش‌بيني کردند که حکم اعدام براي روح‌الله زم صادر خواهد شد. روز گذشته سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا راي پرونده روح‌الله زم صادر شده يا خير؟ گفت: بله. حکم صادر شده است و از آنجا که رسيدگي به اتمام رسيده است، حکم مبني بر محکوميت زم صادر شده است و گرچه ما در ايام غيرقطعي جزييات آن را نمي‌گوييم ولي پرونده‌اي بود که در راستاي ماده 355 آيين دادرسي کيفري اجازه انتشار جريان دادگاه اخذ شده بود، مي‌توانيم جزييات آن را بگوييم‌. غلامحسين اسماعيلي افزود: از موارد اتهامي متعددي که روح‌الله زم داشت، دادگاه 13 مورد از عناوين ريز اتهامات را توام با هم از مصاديق افساد في‌الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده است و در مورد چند مورد اتهامي که افساد في‌الارض نبود به مجازات حبس محکوم شده که اين حکم غيرقطعي و قابل فرجام‌خواهي است و چنانچه از ناحيه ايشان فرجام‌خواهي شود، پرونده به ديوان عالي ارسال مي‌شود و نهايتا راي ديوان عالي کشور است که سرنوشت اين پرونده را مشخص مي‌کند.
از کجا به کجا رسيد؟
روح‌الله زم که در دفتر فيلمسازي پدرش يعني حجت‌الاسلام محمدعلي زم فعاليت‌هاي هنري خود را به عنوان فيلمبردار آغاز کرد، در جريان اتفاقات سال 88 بازداشت شد. او که در حال سپري‌کردن دوران محکوميت خود بود، پس از خروج از زندان در قالب مرخصي چند روزه، از کشور متواري شد؛ زم ابتدا به مالزي رفت و پس از اخذ اقامت کشور فرانسه، در پاريس ساکن شد. پس از برقراري ارتباط با منافقين، سازمان‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي برخي کشورهاي اروپايي و منطقه، فعاليت‌هاي خود را در زمينه تبليغ عليه نظام در شبکه‌هاي اجتماعي آغاز کرد. در سال 94 با کمک و همراهي برخي از عناصر نامطلوب، با تاسيس کانالي به نام «آمد‌نيوز» در نرم‌افزار تلگرام، فعاليت تبليغي عليه نظام را در دستورکار خود قرار داد. زم با انتشار مطالبي بي‌اساس و طرح ادعاهايي درباره سران و مقامات عالي‌رتبه کشور در کانال تلگرامي و سايت خود، در تلاش بود تا با سياه‌نمايي عليه جمهوري اسلامي و ايجاد بي‌اعتمادي در مردم نسبت به سران کشور، نارضايتي و نافرماني از قوانين را ترويج کند. در همين راستا، به دنبال برخي اعتراضات مردمي در داخل کشور نسبت به مسائل اقتصادي در دي‌ماه 96، فعاليت‌هاي تخريبي کانال آمدنيوز عليه نظام وارد فاز جديدي شد؛ اين کانال با انتشار اطلاعيه‌هايي با بهره‌گيري از تکنيک‌هاي رواني، با برانگيختن احساسات مردم، آنها را به اغتشاش و خرابکاري در نقاط مختلف کشور ترغيب و تشويق کرد؛ آمدنيوز در اين ايام، ويدئوهايي آموزشي براي ساخت بمب‌هاي دستي (کوکتل مولوتف) منتشر کرد و در تلاش بود تا با دعوت مردم به شورش مسلحانه و بلواي اجتماعي، امنيت کشور را با چالش‌هايي مواجه کند. تلگرام در پي افزايش نفرت‌پراکني‌هاي روح‌الله زم کانال آمدنيوز را مسدود کرد؛ اما تيم رسانه‌اي زم با تغيير رويه صوري و با استفاده از عناوين جديد مجددا به تلگرام بازگشت.
اتهامات زم چه بود؟


عناوين کيفرخواست زم شامل 17 بند بود: افساد في‌الارض، تشکيل و اداره کانال معاند آمدنيوز و صداي مردم با هدف برهم زدن امنيت کشور، جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي رژيم‌صهيونيستي به واسطه سرويس اطلاعاتي يکي از کشورهاي منطقه، جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي کشور فرانسه، همکاري با دولت متخاصم آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران، اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرايم عليه امنيت داخلي و خارجي کشور، مشارکت در فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌هاي مخالف نظام به طور گسترده، عضويت و مديريت پايگاه خبري معاند سحام‌نيوز با هدف برهم زدن امنيت کشور، مشارکت در اغوا و تحريک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنيت کشور، مشارکت در جمع‌آوري اطلاعات طبقه‌بندي‌شده به قصد ارائه به ديگران با هدف برهم زدن امنيت کشور، مشارکت در نشر اکاذيب به طور گسترده، تحريک موثر نيروهاي رزمنده و اشخاصي که به نحوي در خدمت نيروهاي مسلح هستند به عصيان، فرار، تسليم يا عدم اجراي وظايف نظامي، توهين به مقدسات اسلام، توهين به امام خميني بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران (رضوان‌الله عليه) و مقام معظم رهبري (حفظه‌الله )، توهين به مقامات و مامورين در حال انجام وظيفه يا به سبب آن، تحصيل مال از طريق نامشروع جمعا به ميزان نود و هفت‌هزار و پانصد و پنجاه يورو و شکايت برخي اشخاص حقوقي و حقيقي.
از بازداشت تا اظهار ندامت
22 مهر سال گذشته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي از گرفتار شدن روح‌الله زم سرشبکه سايت معاند و ضدانقلاب آمدنيوز در يک عمليات اطلاعاتي هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگيري وي خبر داد. گويا روح‌الله زم در تمام جلسات دادگاه مي‌دانست که حکم اعدام براي او صادر خواهد شد و هر بار از اقدامات خود اظهار پشيماني مي‌کرد. در ابتدا خود را چنين معرفي کرد: «من روح‌الله زم موسس رسانه آمدنيوز هستم و از اتفاقاتي که طي سه چهار سال اخير افتاده، پشيمانم. در بحث رسانه‌ها هم مصاحبه داشتم که پشيمانم و در بحث اعتماد به دولت‌ها مشخصا اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهي بود؛ آنان در يک مقطعي قبول کردند که از من محافظت کنند و گفتند براي حفظ جان تو و خانواده‌ات است». در آخرين جلسه دادگاهش هم چنين گفت: «يکي از اتهامات من اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي و خارجي عنوان شده است. اما من قصدي در خصوص ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي و خارجي نداشتم. اگر کاري از دستم در رفت اظهار ندامت و پشيماني مي‌کنم. با يک لغزش عاقبت آدم به باد مي‌رود.»
درخواست پدر براي بخشش پسر
به‌طور طبيعي مشاهده پسر در جايگاه متهم براي هيچ پدري سهل و آسان نيست و از تمام توان خود براي رهايي فرزند استفاده مي‌کنند. حجت‌الاسلام محمدعلي زم هم مي‌دانست پسرش سال‌هاست راه خطا مي‌رود اما روح‌الله به دغدغه‌هاي پدر اهميتي نمي‌داد. 5 آبان سال گذشته بود که محمدعلي زم اطلاعيه‌اي صادر کرد و در آن آورد: همه ما، خاضعانه بر خود لازم مي‌دانيم که نسبت به الطاف و راهبري‌هاي رهبرِ هميشه‌بزرگوار و فرزانه خود و عزيزان زحمتکش سپاه متشکر باشيم و از حضرت ايشان و سپاه محترم و همه اشخاص گرامي حقيقي و حقوقي که در يکي دو سال اخير، ناجوانمردانه مورد اتهام و آزار کانال بي‌حساب‌وکتاب، مفتضح و بي‌اخلاق «آمدنيوز» قرار گرفته‌اند، به سهم خود، عذرخواهي نموده و از همه بزرگواران براي روح‌الله زم، طلب بخشش و حلاليت کنيم. در عين حال اميدواريم با گفتن حقايق، تحول واقعي روحي و توبه روح‌الله به درگاه حضرت ربوبيّت، کرده‌هاي ناهنجار و گفتارهاي ناصواب او جبران گردد». اميدواري پدر براي توبه پسر و جبران اشتباهاتش حاصلي نداشت.
پايان فرصت جبران
روح‌الله زم هم مانند پدرش موضوع توبه و جبران را مطرح کرد و چنين گفت: بابت اتفاقاتي که افتاده يک عذرخواهي بايد از مجموعه نظام انجام دهم و اميدوارم روند قضايي به سمتي برود که بشود اين اتفاقاتي که در اين سه چهار سال اخير افتاد جبران شود»، اما ديگر فرصتي براي جبران نيست و روز گذشته حکم اعدام براي او صادر شد.