آمریکا تحریم‌ها را رفع کند

آرمان ملي: شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستي مجازي با موضوع اجراي برجام برگزار کرد. «رزماري دي‌کارلو»، معاون دبيرکل سازمان ملل در اين نشست ضمن ابراز تاسف از خروج آمريکا از برجام خواستار بازگشت ايران به اجراي کامل تعهداتش شد. وي گفت: «دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحريم‌هايي شده که پاسخ ايران به بيماري کوويد19 را دشوار مي‌کند.» دي‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنين از گام‌هايي که ايران در واکنش به خروج آمريکا از برجام برداشته هم نگرانيم. در نتيجه اين اقدامات، ايران از محدوده‌هاي تعيين‌شده در برجام در خصوص غني‌سازي اورانيوم و ذخائر آب سنگين فراتر رفته است. ايران همچنين محدوديت‌هاي وضع‌شده عليه برنامه تحقيق و توسعه هسته‌اي را زير پا گذاشته است.» اين مقام سازمان ملل اضافه کرد: «امروز ما يکبار ديگر از ايران مي‌خواهيم به اجراي کامل اين توافق بازگردد.» دي‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنين از ايران مي‌خواهيم نگراني‌هاي مطرح‌شده از سوي ساير کشورها در خصوص تدابير مشخص‌شده در ضميمه B قطعنامه مغاير هستند را رفع کند.»
آمريکا خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي
وزير امور خارجه آمريکا در اظهاراتي در جلسه شوراي امنيت خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شد. مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا در نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شد. او مدعي شد: اگر اين تحريم‌ها تمديد نشود، ايران يک تهديد بالقوه براي خاورميانه خواهد بود. وزير امور خارجه آمريکا مدعي شد، آمريکا در زمان کرونا خواستار کمک به ايران براي مقابله با کوويد 19 شده، اما ايران پيشنهاد واشنگتن را رد کرده است. وي در اين خصوص ادعا کرد: اينکه بگوييم تحريم‌هاي ما مشکلاتي در ايران در اين زمينه ايجاد کرده، سوءتفاهم است. وي همچنين در خصوص برداشته شدن تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران گفت: منقضي شدن اين تحريم‌ها، خيانت به منشور سازمان ملل است. ايران مي‌تواند تسليحات روسي بخرد و دامنه حملات خود را به 3هزار کيلومتر برساند. ايران مي‌تواند نيرو‌هاي دريايي خود را ارتقا دهد. وي همچنين در خصوص برنامه‌هاي هسته‌اي ايران، گفت: نشانه‌اي از کم شدن فعاليت‌هاي بي‌ثبات هسته‌اي ايران ديده نمي‌شود. ايران از دسترسي به سايت‌هاي موردنظر آژانس ممانعت کرده است. وزير خارجه ايالات‌متحده همچنين ادعا کرد: جهان بايد از ديپلماسي باجگيرانه ايران پيشگيري کند. ما بايد تهديد‌هاي ايران را جدي بگيريم. تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي فشار بيشتري روي ايران اعمال مي‌کند. مردم ايران و جهان به اين امر احتياج دارند.
آلمان: خواهان بازگشت به برجام


نماينده آلمان در سازمان ملل متحد در جلسه شوراي امنيت گفت: از امروز آلمان رياست شوراي امنيت را برعهده خواهد داشت و رياست اتحاديه اروپا را به دست مي‌گيرد. وي با طرح اين ادعا که «متاسفانه ايران منشور سازمان ملل را نقض مي‌کند»، ادامه داد: شاهد حضور ايران در منطقه هستيم. ايران حاکميت اسرائيل را قبول ندارد و موشک‌هاي «مرگ بر اسرائيل» مي‌سازد. وي ادامه داد: ساخت موشک‌هاي ايراني با قطعنامه‌ 2231 مغاير بوده است. موضع آمريکا در خصوص قطعنامه 2231 با فرانسه و انگليس همسو است. چين نيز يک سوي ماجرا است و مکانيسم ماشه را به رسميت مي‌شناسد. ايران بايد به برجام که برخي آن را شاهکار ديپلماسي مي‌نامند، ادامه دهد. خروج آمريکا از برجام جاي تاسف دارد. نماينده آلمان افزود: ما نسبت به دور شدن ايران از برجام نگرانيم. ما با ايجاد مکانيسم اينستکس از تعهدات خود فراتر رفتيم. آمريکا معافيت‌هاي پروژه‌هاي هسته‌اي را لغو کرده اما ما همچنان به برجام پايبنديم. فعاليت‌هاي موشکي ايران با قطعنامه 2231 مغاير است.
انگليس: انتقاد از خروج آمريکا از برجام
نماينده انگليس در سازمان ملل متحد گفت: انگليس همگام با فرانسه و آلمان در راستاي حفظ امنيت ملي، از ايران مي‌خواهد که به سوي ساخت بمب نرود. وي افزود: ما نسبت به خروج آمريکا و اعمال تحريم‌ها عليه ايران ابراز تاسف و نگراني مي‌کنيم. نماينده انگليس در سازمان ملل متحد ادعا کرد: اقدامات ايران مفاد توافق را که به پيشگيري از ارتقاي برنامه هسته‌اي مي‌پردازد، نقض مي‌کند. فعاليت‌هاي موشک‌هاي دوربرد ايران نيز تهديدي عليه امنيت منطقه‌اي است. ما همچنين درخصوص پرتاب ماهواره ايران ابراز نگراني مي‌کنيم. اين ابزارها ممکن است نظامي نباشد اما ممکن است از آنها استفاده نظامي ‌شود. نماينده انگليس در ادامه بيان کرد: از ايران دعوت مي‌کنيم تا به سوي فناوري‌هاي مغاير با قطعنامه 2231 نرود و به باقي کشورها بپيوندد. ارسال موشک‌هاي ايراني به ساير کشورها بايد متوقف شود. حمله به آرامکو غيرقابل قبول است.
چين: بحران کنوني نتيجه خروج آمريکا از برجام
نماينده چين در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد اجراي قطعنامه 2231 گفت: ما مخالف تلاش‌هاي آمريکا براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران هستيم و با توجه به اينکه آمريکا از برجام خارج شده، نمي‌تواند از مکانيزم ماشه استفاده کند. ژانک چون اظهار کرد: برجام يک توافقنامه چندجانبه است که در نهايت به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد منجر شد.
وي با بيان اينکه «دليل بحراني که اکنون با آن روبه‌رو هستيم خروج آمريکا از برجام و تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران است»، گفت: اين اقدام مغاير با اهداف ذکرشده در برجام است. وي افزود: آمريکا تصميم گرفته که معافيت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب برجام را تمديد نکند و اين موضوع نيز به ضرر برجام است. ما از آمريکا مي‌خواهيم که تحريم‌هاي يک‌جانبه و غيرقانوني‌اش عليه ايران را رها کند و به برجام بازگردد و به قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد بازگردد و به آن عمل کند. اين ديپلمات چيني در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح کرد: چين مخالف تلاش‌هاي آمريکا براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران است و معتقديم که بايد قطعنامه 2231 شوراي امنيت اجرائي شود. وي با بيان اينکه آمريکا از برجام خارج شده است و با توجه به اين خروج نمي‌تواند از مکانيسم ماشه استفاده کند، گفت: پايبندي کامل به برجام تنها مسير پيشرفت ما در اين زمينه است. او افزود: ما از ايران مي‌خواهيم از انجام اقداماتي که ممکن است به ضرر برجام باشد، خودداري کند و در همين‌جا مخالفت چين را با قطعنامه اخير شوراي حکام عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعلام مي‌کنيم و از همه مي‌خواهيم از آمادگي ايران براي همکاري با آژانس استفاده کنند.
روسيه: انتقاد از فشار حداکثري آمريکا
نماينده روسيه در سازمان ملل متحد با اشاره به فشار حداکثري آمريکا عليه برخي از کشورها از جمله ايران، گفت: بهتر است اين سياست را سياست خفه کردن يا خفقان حداکثري توصيف کنيم. واسلي نبنزيا در نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد که در مورد قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد برگزار شده است، گفت: ما از حضور آقاي ظريف و دبيرکل سازمان ملل متحد در اين نشست استقبال مي‌کنيم. همچنين از شرکت آقاي پمپئو تشکر مي‌کنيم اما متوجه هستيم که ايشان فعاليت زيادي دارد ولي جاي تاسف دارد که صبر نکردند تا کلام همگان را بشنوند. وي افزود: من در صحبت‌هاي ايشان حتي يک‌بار نيز کلمه ديالوگ و همکاري را نشنيدم. اين ديپلمات روسي با بيان اينکه اقدامات آمريکا ديپلماسي چندجانبه را به خطر انداخته است، گفت: تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورها خلاف عقل سليم و منافع کشورهاست. ما شاهد ادامه فشار حداکثري آمريکا هستيم و بهتر است که اين سياست را سياست خفه کردن يا خفقان حداکثري توصيف کنيم. معلوم نيست که هدف اين سياست تغيير رژيم است يا ايجاد شرايطي که ايران نتواند نفس بکشد. نماينده روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل افزود: مسئوليت بحران کنوني متوجه آمريکاست. اين کشور دو سال پيش شروع کرد که توافق برجام را قدم به قدم تضعيف کند و سپس از آن خارج شد. وي ادامه داد: برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل يک بسته تفکيک‌ناپذير هستند و کشورهاي عضو برجام بايد در چارچوب اين قوانين عمل کنند. وي در واکنش به اظهارات دبيرکل سازمان ملل گفت: ما تاسف خود را از گزارش دبيرکل سازمان ملل ابراز مي‌کنيم؛ چرا که بي‌طرفانه نبود. وظيفه دبيرکل تحقيق در اين زمينه نبوده و در آماده‌سازي اين گزارش مطالب از پيش‌تعيين‌شده‌اي را به وي القا کرده‌اند. ارزيابي نهايي در خصوص فعاليت ايران در زمينه قطعنامه 2231 مغرضانه بوده است.
ظريف: تعلل شوراي امنيت به منزله عقب‌گرد است
وزير امورخارجه ايران در نشست آنلاين شوراي امنيت سازمان ملل متحد گفت: چنانچه بار ديگر شورا تعلل ورزد، به منزله يک نسل عقب‌گرد در چندجانبه‌گرايي و حاکميت قانون خواهد بود. محمدجواد ظريف افزود: حتي يک جلسه شورا براي نکوهش و دولت آمريکا يا حداقل براي بررسي نقض‌هاي مکرر آن تشکيل نشده است؛ در عوض برخي از اعضاي اروپايي شورا در فکر تخريب بيشتر قطعنامه و شورا هستند درحالي‌که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پايبند نيستند. ظريف تاکيد کرد: ايالات‌متحده با برخي از اعمال خود به دبيرخانه فشار آورد تا خوانش گمراه‌کننده از قطعنامه 2231 را اتخاذ کند، دبيرخانه را وادار به ارتکاب ادعاي خودساخته و اسناد جعلي براي تهيه گزارش کاملا غيرحرفه‌اي کرد. وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: ايران با عملکرد مبتني بر حسن نيت از اعمال اين اقدام جبراني خودداري نموده تا طرف‌هاي باقيمانده برجام قادر باشند به وعده‌هاي خود عمل کنند. به مدت يک سال تمام اجراي کامل برجام را ادامه داديم. وي يادآور شد: اقدامات جبراني ما تا امروز هيچ تاثيري در نظارت و راستي‌آزمايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌اي‌مان نداشته و قطعا برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران تحت سختگيرانه‌ترين نظام بازرسي‌ها قرار داشته است. وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران توضيح داد که ما خواستار تعامل با تمام همسايگان خود هستيم تا منطقه قدرتمند که مانع ظهور بلند پروازي‌هاي هژمونيک توسط هر قدرت منطقه‌اي يا جهاني باشد ايجاد شود. ظريف ادامه داد که به همين منظور رئيس‌جمهوري اسلامي ايران ابتکار صلح هرمز موسوم به اميد را معرفي کرده است و ما بدون مداخله ايالات‌متحده از شش‌هزار مايل دورتر مي‌توانيم اين را محقق کنيم. وي تصريح کرد: چارچوب زماني رفع محدوديت‌هاي تسليحاتي که در قطعنامه 2231 پيش‌بيني شده بخش لاينفک از تفاهم سخت به دست آمده است که طرف‌هاي برجام را قادر ساخت تا در نهايت در مورد بسته کلي برجام و قطعنامه 2231 توافق کنند. وزير امور خارجه کشورمان يادآور شد: هرگونه محدوديت جديد توسط شوراي امنيت برخلاف تعهدات اساسي است که به ملت ايران داده شده، در چنين سناريويي گزينه‌هاي ايران همانطور که قبلا به بقيه طرف‌هاي برجام اطلاع داده شده است قاطع خواهد بود و ايالات‌متحده و هر موجوديتي که ممکن است به آن کمک کند يا به رفتار غيرقانوني آمريکا تن دهد مسئوليت کامل را برعهده خواهد داشت. ظريف تاکيد کرد: خروج غيرقانوني و يکجانبه ايالات‌متحده از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها مسئوليت آن دولت را ذيل قطعنامه 2231 شوراي امنيت ملل متحد، منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل قابل اعمال دربردارد. ايالات‌متحده همچنين تصميم ديوان بين‌المللي دادگستري را ناديده گرفته است. وي توضيح داد که جامعه بين‌المللي و به‌ويژه اين شورا مي‌بايست مدت‌ها پيش دولت آمريکا را در قبال عواقب اقدامات نادرست از جمله تلاش‌هاي بدخواهانش براي به راه انداختن تروريسم اقتصادي عليه کل ملت ايران، محروم کردن عامدانه آنها از غذا و دارو و وارد آوردن آسيب جبران‌ناپذير به اقتصاد و استانداردهاي زندگي آنها پاسخگو مي‌نمود. وزيرامور خارجه کشورمان گفت: ايالات‌متحده بايد تمامي خسارات وارده بر مردم ايران را که هيچ دليلي جز برآورده کردن وعده‌هاي انتخاباتي داخلي است، به‌طور کامل جبران نمايد. ظريف درعين‌حال تاکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران با کلام و کردار تمايل و ترجيح خود به تعامل سازنده با جهان را نشان داده است ولي براي تامين امنيت ثبات يا سعادت خود به ديگران وابسته نيست. ما آموخته‌ايم که فقط به خود اتکا داشته باشيم به همين دليل است که بيش از 40 سال از فشارهاي آمريکا از طريق طرح اتهام‌هاي يا جنگ و تحريم يا ترور از جمله ترور بزدلانه قهرمان ضدتروريسم منطقه ما، سردار قاسم سليماني نتوانسته است ايرانيان را به زانو درآورده يا بر دستگاه محاسباتي ملت ما تاثير بگذارد. وزير امور خارجه کشورمان در پايان يادآور شد: بگذاريد دوباره از سخنان نخست‌وزير مصدق در شوراي امنيت در سال 1951 استفاده کنم که گفت اين شورا نخواهد توانست در توجه به استدلال‌هاي مستحکم ما به قانون قصور ورزد. با اين حال اين شورا نهاد حقوقي نيست بلکه در درجه اول يک نهاد سياسي است که بالاترين مسئوليت‌هاي سياسي را برعهده دارد بنابراين بي‌ترديد درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت‌هاي خارجي و چه از جانب نهادهاي بين‌المللي تن در نمي‌دهيم.