بي‌توجهي به ضرورت استفاده از ماسك

گروه اجتماعي
دوشنبه‌شب، در اخبار شامگاهي شبكه خبر، خبر جالبي پخش شد؛ خبر امضاي تفاهمنامه همكاري بين دبيركل شبكه دانشگاه مجازي جهان اسلام و رييس پرديس فارابي دانشگاه تهران. 
بخش جالب اين خبر مربوط به نحوه امضاي تفاهمنامه بود. دو رييس كه انتظار مي‌رود از اقشار تحصيلكرده كشور هم باشند، بدون رعايت «فاصله‌گذاري اجتماعي» (حداقل يك و نيم متر)، بدون استفاده از ماسك و دستكش، كنار يكديگر نشسته و مشغول امضاي تفاهمنامه بودند. پس از پايان امضا، از جا برخاستند و رو به دوربين فيلمبرداران رسانه‌هاي تصويري ايستادند و مجلد تفاهمنامه را رد و بدل كردند و لبخندزنان، با يكديگر دست دادند. 
اين خبر، دقايقي پس از برنامه شبانگاهي «تيتر امشب» پخش شد و جالب اينكه مهمان «تيتر امشب» دوشنبه شب، ايرج حريرچي بود؛ معاون كل وزارت بهداشت كه ظرف هفته‌هاي گذشته با نمودارها و آمارهاي نگران‌كننده‌اي درباره افزايش شيوع كوويد19 به استوديوي تلويزيون آمده است. او ديشب هم با ابراز نگراني جدي از افزايش تصاعدي فوتي‌هاي كوويد19 در كشور، از ابتلاي 9 هزار و 847 پزشك و پرستار و بهيار به كوويد19 خبر داد و رو به همه مردم ايران كه مخاطب برنامه بودند، گفت: «اگر براي سلامتي خودتان نگران نيستيد، براي اين پزشكان و پرستاران و بهياران دل‌تان بسوزد. اينها بچه‌هاي شما هستند. اينها، نخبه‌هاي كشور هستند كه همگي با رتبه‌هاي تك‌رقمي در كنكور پذيرفته شده‌اند و حالا مثل برگ‌هاي پاييزي بر اثر ابتلا به كوويد19 در بخش مراقبت از بيماران كرونا به زمين مي‌افتند.»
حريرچي با ابراز نگراني جدي از افزايش نرخ فوت مبتلايان كرونا در مقابل شاخص فوت كشور هم گفت: «ظرف 4 ماه گذشته‌ ۱۳۰ هزار نفر در كشور فوت كرده‌اند كه حدود ۸‌درصد از اين تعداد يعني بيش از ۱۰ هزار فوتي ناشي از بيماري كروناست. طبق آمار‌ها هر ۳۵ دقيقه يك فوتي در كشور بر اثر تصادفات داريم، اما هر 9 دقيقه، يك نفر بر اثر كرونا فوت مي‌كند چون از ۲۴ خرداد روند افزايشي آمار فوت كرونا ازسر گرفته شد و بدتر اينكه به‌ازاي 10 مبتلاي كرونا، فقط يك بيمار شناسايي مي‌شود.»
حريرچي اين هشدارها را در پايان روزي مطرح كرد كه تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور و ظرف 4 ماه گذشته، ركورد زده بود و به 162 نفر در يك شبانه‌روز رسيده بود. چند دقيقه پس از پايان برنامه «تيتر امشب»، يك گزارش شهري هم پخش شد كه گزارشگران شبكه خبر به خيابان‌ها رفته بودند و از مردمي كه ماسك به صورت نداشتند درباره بار وجداني سهيم شدن در ابتلاي يك هموطن به كوويد19 به دليل بي‌توجهي به پروتكل‌هاي بهداشتي مي‌پرسيدند. شرايط امروز كشور از بابت افزايش تعداد مبتلايان كوويد19 به دليل رفتار خودخواهانه مردم ايران، واقعا باعث تاسف است. شرايط امروزي كه در تمام استان‌ها شاهد هستيم حتي رهبري را هم به اعتراض واداشته و ايشان، اخيرا با گلايه از مسوولاني كه ضرورت استفاده از ماسك را ناديده مي‌گيرند، گفتند: «اگر اطراف من هم دو يا سه نفر باشند، بنده هم حتما ماسك مي‌زنم كما اينكه مي‌زنم. ولي در مواردي، وقتي مسوول دولتي در اجتماعي ماسك نمي‌زند آن جوان هم كه در خيابان راه مي‌رود، تشويق مي‌شود كه ماسك نزند.»


بنا به آخرين گزارشي كه وزارت بهداشت ارايه داده، ظرف شبانه‌روز 9 تا 10 تير ماه، ۱۴۷ نفر از مبتلايان كوويد19 در كشور فوت كرده‌اند و دو هزار و ۴۵۷ بيمار جديد شناسايي شده‌اند. به گفته سيماسادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت، حالا تعداد كل مبتلايان كوويد19 در كشور به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر و تعداد فوتي‌هاي اين بيماري ويروسي به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسيده است.
استان‌هاي خوزستان، كردستان، آذربايجان‌هاي‌غربي و شرقي، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوي و كرمانشاه در وضعيت قرمز و استان‌هاي سيستان‌وبلوچستان، ايلام، لرستان و گلستان در وضعيت هشدار قرار دارند و ديروز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران هشدار داد كه ۱۵ روز ديگر، ميزان بروز، بستري و مرگ و مير بيماران كرونايي بيشتر خواهد شد چون اپيدمي بيماري در كشور از يك ماه قبل دوباره آغاز شده و اين اتفاق و افزايش تعداد ابتلا و فوت در كل كشور، نتيجه مستقيم بي‌توجهي مردم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي است.
به گفته اين مقام مسوول، شدت شيوع در كشور ظرف روزهاي اخير در حدي افزايش يافته كه ۵۰درصد تست‌هاي كرونا منجر به بستري بيمار مي‌شود در حالي كه تا يك ماه قبل، شدت شيوع در حدي تضعيف شده بود كه برخي بخش‌هاي بستري مبتلايان كوويد19 در برخي بيمارستان‌هاي كشور به دليل ظرفيت خالي صددرصدي، تعطيل شد و مسوولان از اين بابت ابراز خوشنودي داشتند اما دوشنبه‌شب، حريرچي هم هشدار داد كه شيوع بيماري در حدي شدت يافته كه حالا بيمارستان‌هاي دانشگاهي همچون بيمارستان امام خميني و بيمارستان مسيح‌دانشوري و بيمارستان سينا و بيمارستان شريعتي در حال آماده‌سازي تخت‌هاي جديد براي بستري‌هاي جديد هستند چون حالا ظرف اين روزها، دوباره با پر شدن ظرفيت تخت‌هاي موجود از مبتلايان كرونا مواجه شده‌اند. 
در بسياري استان‌ها هم بيمارستان‌ها دوباره به وضعيت آماده‌باش درآمده‌اند ازجمله كه ديروز، رييس دانشگاه علوم پزشكي قم از آماده‌باش مجدد مجموعه درماني در اين استان و همچنين آماده‌باش بيمارستان فرقاني و شهيد بهشتي به دليل گسترش مجدد ويروس خبر داد و از مردم خواست كه به قم سفر نكنند.
مدير گروه بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشكي بيرجند هم نسبت به افزايش 10 برابري آمار مبتلايان ظرف سه هفته گذشته در اين استان ابراز نگراني كرد و به خبرگزاري مهر گفت: «طي دوره‌اي در ارديبهشت و اوايل خرداد ماه، آمار ابتلا به كرونا در استان تثبيت شده بود و در مدت همه‌گيري بيماري كرونا، در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان بيرجند تنها يك بيمار مزمن بستري داشتيم، اما اكنون تمام تخت‌ها پر شده و تاكنون ۲ بخش مراقبت‌هاي ويژه ICU براي مبتلايان كرونا در بيرجند راه‌اندازي كرده‌ايم كه ظرفيت تخت‌هاي اين دو بخش پر شده و درصدد راه‌اندازي و تجهيز بخش سوم هستيم چون در يك ماه و نيم گذشته تعداد بيماران بستري كرونا ۴ يا ۵ نفر بودند اما اكنون روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر بستري مي‌شوند.»
رييس دانشگاه علوم پزشكي استان البرز هم با ابراز نگراني از تند شدن شيب بيماري كرونا در استان ظرف دو هفته گذشته، خبر داد كه تعداد بيماران كرونايي بستري در بيمارستان‌هاي استان كه به كمتر از ۱۰۰ نفر رسيده بود، از شب دوشنبه با شيب صعودي از ۳۸۸ نفر فراتر رفته است.