بازگشت محدودیت های کرونایی به ‌13 استان

معاون کل وزیربهداشت گفت: اقدامات محدودیتی در 13استان برای مقابله با کرونا ابلاغ و موارد گروه ۳ و ۴ اعلام شد.به گزارش صداوسیما،  ایرج حریرچی افزود: اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران سیستان و بلوچستان‌، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، فارس، خراسان رضوی، تهران، البرز و کرمان ابلاغ شده و از نیروی انتظامی و دادستانی ها خواسته شده با متخلفان برخورد کنند.به گفته وی، مهم ترین نگرانی ها درباره روستا‌ها و شهر‌های کوچک است که هنوز ویروس در آن‌ها، چرخش پیدا نکرده است. وی علت عمده شیوع بیشتر کرونا را جشن ها و مراسم ترحیم و دورهمی ها اعلام کرد.
فهرست موارد اعمال محدودیت
گروه 3 شامل دانشگاه ها، مدارس و حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه ها، کتابخانه ها و مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، کاهش زمان فعالیت مترو و حمل و نقل درون شهری، مساجد و مصلا ها و برگزاری آزمون های حضوری.
گروه 4 شامل برگزاری مراسم اجتماعی و فرهنگی، برگزاری مراسم مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی و ورزش های پربرخورد، انجام دورکاری شاغلان گروه حساس، کافه، قهوه خانه، چایخانه و مراکز عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه های ورزشی سالنی و مدارس شبانه روزی.
 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد :


محدودیت های کرونایی مشهد در جلسه بعد تصمیم گیری می شود
 
روز گذشته خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد که معاون وزیر بهداشت از ابلاغ اعمال محدودیت های کرونایی به استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز خبر داده است. ایلنا نیز در خبری با انتشار جدولی شامل گروه های 3 و 4 ، از مراکزی که طی محدودیت های یک هفته ای باید در این استان ها تعطیل شود، فهرستی منتشر کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری از کرونا در خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره این که محدودیت‌های جدیدی اعمال خواهد شد یا خیر گفت: هنوز این موضوع به مرحله قطعی نرسیده است و بنا شد کارگروه‌ها کار بکنند و جلسه  دیگری تشکیل و تصمیم‌گیری شود. در همین حال صبح دیروز خبری با عنوان «مشهد یک هفته تعطیل می شود» در برخی رسانه ها منتشر اما توسط مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تکذیب شد. پس از آن برای اطلاع از محدودیت هایی که قرار است در استان اعمال شود با رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتیم که وی در پاسخ به «خراسان رضوی» گفت: بر اساس اعلام دکتر حریرچی، 13 استان وضعیت نامساعدی دارند، اگر قرار بر اعمال محدودیت باشد، مطابق جداولی که اطلاع رسانی شده، اعمال محدودیت خواهد شد و تاکید شده تعیین تکلیف اعمال محدودیت ها در اختیار استانداران و ستادهای استانی است. اصلا بحث تعطیلی وجود ندارد و ستاد استانی درباره استان اطلاع رسانی خواهد کرد.از همین رو برای پیگیری تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت های کرونایی در استان با دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سخنگوی این ستاد تماس گرفتیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای استان اعمال شده است؟ اظهار کرد: خیر مورد اضافه ای ایجاد نشده است. دکتر بحرینی سپس از پاسخ گویی به سوالات ما خودداری و اعلام کرد: تلفنی مصاحبه نمی کنم.
افزایش 3 برابری فوتی های کرونا طی یک ماه
در همین حال روز گذشته، جلسه ستاد مقابله با کرونا استان برگزار شد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این جلسه، گفت: تعداد موارد بستری ابتلا به کرونا در روز دهم تیر نسبت به یک ماه پیش یعنی دهم خرداد، در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو برابر شده است. به گزارش ایرنا، دکتر بحرینی افزود: همچنین مقایسه تعداد فوتی‌های مثبت یا مشکوک به کرونا در این دو تاریخ در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه نشان می دهد، تلفات ناشی از کرونا در دهم تیر نسبت به دهم خرداد سه برابر شده است. وی افزود: زنگ خطر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا جدی است و اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم یا تغییری در شیوه زندگی خود ندهیم به روزهای بدتری دچار خواهیم شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دوران اوج نخست کرونا در استان خراسان رضوی با همت همه مسئولان و مردم و به فرماندهی استاندار به خوبی سپری شد و امیدواریم که با رعایت اصول بهداشتی، مرحله اوج دوم نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود.
همچنین دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: استان های خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند.
به مشهد سفر نکنید
همچنین به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این زمینه گفت: با توجه به نزدیک بودن به میلاد امام رضا(ع) از مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم که برنامه سفر خود به مشهد را به زمان دیگری موکول کنند زیرا نگران جان آن ها هستیم. جعفری افزود: از آستان قدس رضوی برای انجام و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قدردانی می‌شود ولی به واسطه ازدحام جمعیت در روز میلاد امام رضا(ع) امکان شیوع بیماری کرونا وجود دارد، به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که از راه دور به عرض ارادت و سلام به آن حضرت اکتفا کنند تا شاهد تجمع و ابتلای افراد بیشتر به بیماری کرونا نباشیم. وی ادامه داد: هم اکنون  از مجموع ۲۹ شهرستان استان، دو شهرستان در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت زرد ، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و هشت  شهرستان نیز در وضعیت سفید قرار دارند.
الزامی شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر ماه
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از الزامی شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر ماه در اماکن عمومی خبر داد. سیدکاظم فرهمند در گفت‌وگو با وب دا، اظهار کرد: با توجه به موج دوم شیوع کرونا و با توجه به برداشتن محدودیت‌ها، از مردم می‌خواهیم که همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. همچنین از ۱۵ تیر ۹۹ استفاده از ماسک در اماکن عمومی الزامی خواهد شد. وی افزود: استفاده از ماسک در تمامی مشاغل به ویژه مشاغلی که پخت و عرضه مواد غذایی دارند، الزامی است و برای ما هیچ چیز مهم‌تر از سلامت مردم نبوده و نیست و با کسی که به عمد یا غیرعمد موجب به‌ خطر افتادن سلامت مردم شود به‌شدت برخورد می‌شود.
* ایسنا/ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به وضعیت قرمز این شهر از نظر افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، از ایجاد سازوکاری برای جابه‌جا نکردن مسافر بدون ماسک در حمل‌ونقل عمومی طی روزهای آینده خبر داد.
سایر خبرها
* وبدا/ دکتر بدیعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید -۱۹ در مناطق زیر پوشش این دانشگاه اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، این دانشگاه برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی و غیر کرونایی در آمادگی کامل است. همچنین با توجه به افزایش تعداد موارد بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹، با دستور رئیس دانشگاه تصمیم بر آن شد که بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) که یکی از بهترین مراکز درمانی این دانشگاه محسوب می شود، زیر بار درمان این دسته از بیماران قرار گیرد.
* مهر/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بستری بودن۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گفت: افزایش تعداد بستری‌ها، فشار مضاعفی را به سیستم بهداشت و درمان وارد کرده است.
* ایرنا/ خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی موثری انجام شده است تا سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در این استان از شهریور آینده با تعداد اندک دانش‌آموز در هر کلاس درس آغاز شود.
* پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد / مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص افزایش ساعت کار اتوبوسرانی برای ولات امام رضا(ع)، اظهار کرد: در این ‌شب، ساعت کاری ناوگان های اتوبوسرانی مانند روال گذشته تا ساعت 21 خواهد بود.