درخواست بازنگری در بازگشایی‌ها

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته اگرچه تعداد فوتی‌های کرونا از رکورد ۱۶۲ نفر کمتر بود، اما با مرگ ۱۴۱ بیمار کرونایی باز هم به اندازه سقوط یک هواپیما، فوت بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ ثبت شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار قرار دارند. در تهران هم با موج فزاینده ابتلای میانسالان و جوانان به کرونا مواجهیم. وضعیت ابتلا و شیوع کرونا در کشور به گونه‌ای است که دکتر علیرضا مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از ویروس کرونا، از دولت خواست در بازگشایی‌های انجام‌شده تجدید‌نظر کند تا بتوان دوباره کنترل اوضاع را در دست گرفت.
تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند که یک هزار و ۶۲۱ مورد از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده‌است.
همچنین با مرگ ۱۴۱ بیمار کووید۱۹ هم مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر رسید. با نگاهی به سیر مرگ و میر‌ها و میران ابتلا‌ها و بستری مبتلایان به کووید ۱۹ می‌توان دریافت روند کنترل بیماری از دست خارج شده‌است و روز به روز به آمار بیماران نیازمند بستری و همچنین بیماران در وضعیت شدید این بیماری افزوده می‌شود. کانون‌های اصلی تجمعات مردم کلانشهر تهران همچون ناوگان حمل و نقل عمومی درست شبیه روز‌های قبل از کرونا شلوغ است و دولت و شهرداری هیچ تدبیری برای اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان ندارند. از سوی دیگر بازگشایی تمامی مشاغل با هر ریسک و خطری موجب‌شده تا تعداد افرادی که ناگزیرند از خانه بیرون بیایند هم آنچنان زیاد باشد که تراکم جمعیت در درون ناوگان حمل و نقل عمومی را با شرایط کنونی گریز‌ناپذیر می‌کند. بازتاب این شرایط را می‌توان در آمار مبتلایان و بستریان کرونایی مشاهده کرد. همانگونه که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش قابل‌توجه موارد ابتلا و بستری در استان تهران خبر داد.
تخت‌های مخصوص بیماران کرونا در مرز اشغال صد‌در‌صدی


تهران پاشنه آشیل کنترل شیوع کرونا در کشور بود، اما حالا اوضاع پایتخت اصلاً خوب نیست.
علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا طی دو هفته اخیر و به ویژه سه روز اخیر می‌گوید: «افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ و میر بیماران کرونا در سطح کشور خواهد شد.»
وی با تأکید بر فرسودگی شدید کادر درمان می‌افزاید: «در کنار ظرفیت محدود تخت‌های بستری و بخصوص تخت‌های ویژه که در حال حاضر درصد بالایی از آن‌ها اشغال شده، هم اکنون با فرسودگی و خستگی مفرط پرسنل درمان نیز روبه‌رو هستیم، پرسنلی که از اسفندماه در حال ارائه خدمت بوده و فرصتی برای بازتوانی و ریکاوری خود نداشته‌اند.» از نگاه وی این مسئله طبیعتا به فرسودگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن کادر و پرسنل درمان منجر‌شده و از این طریق در معرض خطر بالاتری نیز قرار می‌گیرند. علاوه بر این فرسودگی کادر درمان روی کیفیت ارائه خدمات هم تأثیر گذاشته و منجر به افزایش مرگ و میر بیماران می‌شود.
پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران هم در نشست خبری‌اش از ابتلای ۱۲۰ تن از پرنسل اورژانس به کرونا خبر داد و افزود: «نیرو‌های ما به صورت ۲۴ ساعته در خدمت‌رسانی هستند و ساعت کاری آن‌ها بسیار بالا رفته است.»
با پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص بیماران کرونا باید چالش فقدان تخت برای بستری بیماران بد حال را هم به دیگر چالش‌های بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اضافه کرد. در روز‌های گذشته هم ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از به هم خوردن تعادل میان بیماران بستری و بیماران ترخیصی سخن گفته بود و اینکه افزایش بیماران موجب‌شده تا روند بستری‌ها از روند ترخیص بیماران پیشی بگیرد که این مسئله منجر به بروز چالش کمبود تخت برای بستری خواهد شد.
موج جدید افزایش درصد ابتلا در بین میانسالان و جوانان
حالا معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر اینکه تخت‌های بیمارستانی ما به سرعت در حال پر شدن است، می‌گوید: «با تکمیل یک به یک بیمارستان‌ها و به خصوص تخت‌های ویژه، بیماران به سایر بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند. ولی ظرفیت‌ها محدود است و به زودی با اشغال تخت صد در صد بخش‌های ویژه مواجه خواهیم شد.»
ماهر با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم به بهبود شرایط و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کمک زیادی می‌کند، تأکید می‌کند: «متأسفانه تعداد بیماران بدحال به شدت افزایش پیدا کرده و خصوصاً با موج جدید افزایش درصد ابتلا در بین میانسالان و جوانان روبه‌رو هستیم که علت آن در دست بررسی است.»
لزوم بازنگری در بازگشایی‌ها
مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا هم با اشاره به افزایش آمار ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور، از دولت می‌خواهد تا در روند بازگشایی‌ها تجدیدنظر کند. از نگاه وی این تجدید نظر در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود. مردانی تصریح می‌کند: «به عنوان مثال چه لزومی دارد کلاس زبان و پیانو بازگشایی شود؟ مهدکودک‌ها چرا باید بازگشایی شوند؟ برخی از این بازگشایی‌ها بسیار لجام‌گسیخته بود که باید محدود شوند.»
به گفته وی همچنین در استان‌هایی که آمار بیشتری دارند باید مقررات جدی‌تری برای پذیرش مسافرین اعمال شود، اکنون به هر استاندار به عنوان رئیس کمیته کرونای آن استان اختیار داده‌شده تا در مورد چگونگی پذیرش مسافر تصمیم‌گیری کند. بر اساس آخرین آمار، ۶۰ درصد کسانی که به تهران بازگشتند و به کرونا مبتلا شدند، حتماً مسافرتی در یک ماه اخیر داشتند.
این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر نقش مثبت ماسک در پیشگیری از شیوع بیماری پیشنهاد می‌دهد ماسک با کمترین قیمت و حتی در صورت امکان رایگان در اختیار مردم قرار داده شود؛ چراکه علاوه بر آنکه هزینه مالی برایشان نخواهد داشت، تشویق به زدن ماسک هم می‌شوند.
مردانی تأکید می‌کند: «تا فرا رسیدن پاییز مشکلی به نام آنفلوآنزا در کشور نداریم. آنفلوآنزای خوکی همان آنفلوآنزای H۱N۱ است که توصیه می‌کنیم مردم برای پاییز امسال اقدام به تزریق این واکسن کنند. خبر خوبی که برای مردم داریم، این است که در تلاش هستیم در صورت موافقت شورای عالی بیمه تمام افراد بالای ۶۰ سال، بیماران مزمن و افراد در معرض خطر بتوانند با دفترچه بیمه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؛ البته این موضوع فعلاً در دست بررسی‌های بیشتر قرار دارد.»