بازهم سهل انگاری؛ ديروز پلاسكو- امروز سينا

اين شرحي کوتاه از فاجعه شامگاه سه‌شنبه شب تلخ تهران بود و پس از آن موج دستورها، بازداشت‌ها و گمانه‌زني‌ها در رابطه با اين حادثه به‌راه افتاد و حتي برخي از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها، خبرى مبنى بر عدم تردد از خيابان شريعتى محدوده حادثه حريق درمانگاه سينا اطهر به‌دليل پخش مواد راديو اکتيو در پي انفجار در کلينيک بيمارستاني از زبان رئيس مرکز اورژانس تهران منتشر کردند که دکتر صابريان اين موضوع را تکذيب کرد. همچنين قائم مقام وزير بهداشت، اخبار منتشرشده در فضاي مجازي مبني بر وجود مواد راديو اکتيو در محل انفجار کلينيک سينا اطهر در خيابان شريعتي تهران را تکذيب کرد. پس از اتمام کار آواربرداري و عمليات جست‌وجو که توسط سگ‌هاي زنده‌ياب صورت گرفت، اجساد که شامل 19 فوتي در محل و يک نفر در بيمارستان بود وارد کاور شده و به پزشکي قانوني منتقل شدند، روز گذشته، 14 جانباخته حادثه آتش‌سوزي کلينيک سينا تحويل خانواده‌ها شدند و پنج نفر ديگر براي احراز هويت نيازمند آزمايشات ژنتيک بودند. بنا براعلام پليس تهران بزرگ: آيدا زماني، ليلا عيوض‌خاني، ليدا خام‌دايي، مژگان دهقان، رها (فاقد فاميلي)، سوسن سلطان‌محمدي، خانم ياسمن، خانم دکتر توراني، خانم رحماني، محدثه رضي، شبنم ديبايي، مريم خرسندي، محسن پارسا، احسان گنج‌خانلو و دکتر محمدعلي اکبري، اسامي 15 نفر از فوت‌شدگان است.
از پلاسکو تا سينا اطهر و يک متهم اصلي
سوال اينجاست که دليل حادثه چه بود که يک ساختمان پنج طبقه با چند انفجار فرو مي‌ريزد، در حالي که در مورد مشابه نيز پلاسکو با چندين انفجار فرو ريخت و جان ده‌ها نفر را گرفت. اين کلينيک درماني، تا پيش از سال 82 مجوز مسکوني داشت و با مجوز وزارت بهداشت به مرکز درماني تغيير کاربري داده شد. اما منصور درجاتي، مديرکل مديريت بحران استان تهران، تجمع کپسول‌هاي اکسيژن و نگهداري نامناسب آنها را دليل اين حادثه ذکر کرده است، همچنين او سخنان برخي از مقامات را که نشت گاز و اتصال برق را دليل اين حادثه ذکر کرده بودند، رد مي‌کند. محسن هاشمي نيز به گزارش رسيده به شورا درباره علت اين حادثه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «در کنار درب ساختمان اتاقکي ساخته شده بود که در آن کپسول‌هاي اکسيژن نگهداري مي‌شد که به‌دليل نقص در سيستم برق و گرما موجب آتش‌سوزي شد. پس از شروع آتش‌سوزي دود به سرعت به طبقه چهارم اين ساختمان که اتاق جراحي بود منتقل مي‌شود که متاسفانه موجب خفگي افراد مي‌شود». به گفته دادستان تهران مدير ساختمان کلينيک سينا اطهر پس از انفجار و آتش‌سوزي در اين بيمارستان بازداشت شد و پنج نفر ديگر احضار شده‌اند.
غده‌هاي سرطاني شهر


اما برکسي پوشيده نيست که اين ساختمان نيز مانند اکثر ساختمان‌هاي تهران به‌دليل عدم نظارت شهرداري، آتش‌نشاني، استاندارد و نهادهاي ناظر بالادستي در شرايط نامناسبي قرار نداشت. امري که به باور کارشناسان شهري، غده‌اي سرطاني در اکثر ساختمان‌هاي مهم تهران است. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که چهار سال از حادثه پلاسکو مي‌گذرد و پس از فروريختن اين ساختمان، مسئولان نهادهاي دولتي و شهرداري خواستار افزايش نظارت براي جلوگيري از حوادث مشابه شده بودند. در آن زمان نيز استاندارد نبودن پلاسکو و مورد مشابه (سينا اطهر) در مقابل آتش‌سوزي و وجود کپسول‌هاي گاز از جمله دلايل حادثه آتش‌سوزي و فروريختن ساختمان پلاسکو اعلام شده بود. در ارديبهشت 96، مهدي داوري دولت‌آبادي، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفته بود: در مورد تعداد ساختمان‌هاي ناايمن شهر اعداد مختلفي وجود دارد، اما اگر بخواهيم تمام فاکتور‌هاي ايمني را لحاظ کنيم، بيش از 90‌درصد ساختمان‌هاي تهران ايمني لازم را ندارند. در اين شرايط محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران اعلام کرد «ساختمان سينا اطهر در سه نوبت در سال‌هاي 94، 96، 97 با موضوع ايمني اخطار داده شده بود. مالک ساختمان در سال 98 اقدام‌هايي را در جهت ايمني ساختمان انجام داده بود که يکي از آنها نصب سيستم اطفا حريق بود که فعال نبود». وي از رسيدگي به پرونده مربوط به اين حادثه به‌صورت ويژه در شوراي شهر خبر داد. جلال ملکي، سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني نيز صحبت‌هاي هاشمي را تاييد و مي‌کند و از اعلام چهار اخطار در زمينه توجه به ايمني اين ساختمان به کلينيک سينا اطهر از سال 94 تا کنون خبر مي‌دهد.
دستورها براي عدم تکرار فاجعه
رئيس‌جمهور در پيامي ابراز اميدواري کرد که با اعمال تدابير و نظارت‌هاي لازم، هرگز شاهد تکرار چنين حوادث غم‌انگيزي در کشور نباشيم. در پيام حسن روحاني آمده است: «دستگاه‌هاي ذي‌ربط هرچه سريع‌تر نسبت به بررسي دقيق و کارشناسانه علت وقوع اين حادثه اقدام کنند». رئيس دستگاه قضا، نيز در پيامي جان باختن تعدادي از هموطنان در حادثه انفجار مرکز درماني سينا اطهر تهران را تسليت گفت و شناسايي دقيق عوامل بروز اين حادثه را خواستار شد. در متن پيام آيت‌ا... رئيسي، آمده است: «لازم است دادستان محترم تهران در ادامه اقدامات اوليه‌اي که انجام داده‌اند، نسبت به بررسي و شناسايي دقيق عوامل بروز اين حادثه در اسرع وقت اقدام و ضمن رسيدگي به مشکلات قضائي و حقوقي خانواده‌هاي داغدار نتيجه اقدامات را مستمرا به اينجانب گزارش نمايند». آيت ا... صادق آملي لاريجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيز در پيامي از مسئولان ذيربط خواست که نسبت به درمان مصدومان و بررسي علت اين حادثه تسريع و اقدام لازم نمايند. اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري نيز خواستار رسيدگي فوري به آسيب‌ديدگان سانحه مرکز درماني سينا اطهر شد. در اين پيام تسليت آمده است: از مسئولان ذيربط به‌ويژه استاندار تهران مي‌خواهم تا ضمن رسيدگي فوري به وضعيت آسيب‌ديدگان و بررسي‌ علل دقيق وقوع اين سانحه ناگوار، نتيجه را به اطلاع عموم برسانند و با انجام اقدامات لازم از تکرار اين دست حوادث تلخ جلوگيري کنند. در اين بين وزير کشور براي بررسي دقيق ابعاد آتش‌سوزي دستور ويژه صادر کرد، عبدالرضا رحماني با ابراز تاسف از سانحه دلخراش آتش‌سوزي در يک واحد درماني در تهران در دستورهاي جداگانه‌اي به معاون عمراني وزير کشور، رئيس سازمان مديريت بحران و استاندار تهران خواستار بررسي دقيق علت وقوع اين سانحه شد.