ایران ضربه سیاسی آمریکا به برجام را تحمل نمی‌کند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور گفت: سازمان ملل محل نمايشي براي شکست مجدد سياسي آمريکا در برابر ايران بود. در طول سه‌سال و نيم گذشته با اقدامات ضدقانوني و ضد حقوق بشري دولت آمريکا عليه ايران مواجه بوديم. شايد آنها اعلام کنند که در زمينه اقتصادي موفق بوده و توانسته‌اند ملت ايران را تحت فشار مضاعف قرار دهند، اما به لحاظ سياسي، حقوقي و اخلاقي بارها و بارها هم شکست خورده‌اند. حسن روحاني در جلسه هيئت دولت خاطرنشان کرد: در روزهاي گذشته آمريکا دو شکست سياسي بزرگ خورد، اولي راجع به پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران بود که با مخالفت افکار عمومي دنيا و شوراي امنيت مواجه شد و در سه‌شنبه‌شب هم 14 عضو شوراي امنيت از برجام تعريف کرده و آن را تاييد و پشتيباني کردند. اين 14 عضو از برجام و قطعنامه 2231 حمايت کردند. روحاني تاکيد کرد: هر ساعتي که طرف 1+4 حاضر شود به تمام تعهدات خود عمل کند، جمهوري اسلامي ايران هم به تعهدات برجامي خود عمل مي‌کند و به اين تعهد بازمي‌گردد. طرف مقابل نتوانست تعهدات خود را اجرا کند ولي ما يک سال تعهدات خود را اجرا کرديم و سپس به‌صورت تدريجي تعهدات خود را کاهش داديم. اگر 1+4 به تعهدات خود بازگردد، همان روز ما تعهدات خود را اجرايي مي‌کنيم. ايران به تعهدات سياسي، اخلاقي و حقوقي خود هميشه پايبند بوده است. رئيس‌جمهور با بيان اينکه آمريکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادي زده است، گفت: اگر آمريکا بخواهد به برجام ضربه سياسي بزند جمهوري اسلامي ايران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان مي‌دهد. در اين مدت روسيه و چين مواضع سياسي بسيار خوبي داشته‌اند و سه‌شنبه‌شب هم همين مواضع را اتخاذ کردند. وي در بخش ديگري خاطرنشان کرد: اما همواره تاکيد داريم که اجتماعات خطر بزرگي براي ماست. من به مردم عرض مي‌کنم که با ويروسي مواجه هستيم که درمان قطعي و واکسن ندارد و زمان ادامه آن هم مشخص نيست. سازمان بهداشتي جهاني اعلام کرده است که شايد پايان سختي در انتظار دنيا باشد. ما بايد سبک زندگي خود را عوض کنيم، با يکديگر دست ندهيم، کنار هم ننشينيم، دست‌هاي خود را مرتب بشوييم و در اجتماعات و وسايل حمل‌ونقل ماسک بزنيم.
در داخل تندروي را نمي‌پذيريم
رئيس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دولت يازدهم و دوازدهم همواره به گفتمان خودش در برابر مردم پايبند بوده است. گفتمان ما اعتدال در داخل و تعامل سازنده بود و اين گفتمان همواره مدنظر ما بوده است. ما در داخل افراط و تندروي را نمي‌پذيريم، چرا که به ضرر کشور است. از همه دوستان درخواست مي‌کنم که در اين شرايط پيچيده و سختي که براي ايران رقم خورده است راه وحدت، تعامل، برادري و مهرباني را برگزينند. بين قواي سه‌گانه، ارکان کشور، نيروهاي مسلح و جناح‌هاي سياسي امروز بيش از هر چيزي به وحدت و انسجام نياز داريم. بايد در کنار يکديگر باشيم تا بتوانيم بر مشکلات غلبه کنيم. وي تصريح کرد: کاه را کوه کردن از مشکلات کشور گرهي باز نکرده و هنر نيست. از سوي ديگر کوه را کاه نشان دادن برخلاف اخلاق است. کشور سختي‌ها و مشکلاتي دارد. تحت شرايط کرونا صادرات و واردات و تجارت تحت تاثير قرار گرفته و حوزه‌هاي حمل‌ونقل و گردشگري نيز از شيوع اين ويروس بي‌تاثير نماندند. دنيا هم با اين مساله مواجه است. کدام کشور دنيا از لحاظ اقتصادي تحت‌تاثير کرونا قرار نگرفته است؟ کرونا تنها يک بيماري نيست که سلامتي را تهديد مي‌کند، بلکه اقتصاد و سبک زندگي جامعه را نيز تهديد مي‌کند. وي تاکيد کرد: ما تلاش خود را ادامه مي‌دهيم اما مي‌دانيم با همه اين تلاش‌ها، شرايط تحريم و کرونا حاکم بوده و متوجه مشکلات هستيم اما مردم بدانند همه توان خود را به کار مي‌گيريم. در همين جلسه من از برخي وزرا و بانک‌ها گله کردم که چرا پرداخت وام به مشاغل آسيب‌ديده از کرونا به تاخير افتاده است و قرار شد که اين تاخير جبران شود.
راه‌حل بحران سوريه، نظامي نيست


همچنين رئيس‌جمهور عصر چهارشنبه در نشست مجازي سران کشورهاي ضامن روند آستانه خطاب به آقايان ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان چنين گفت: معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل‌وفصل مسالمت‌آميز بحران سوريه، دستاوردهاي بسياري کسب نموده که حفظ و توسعه آن وظيفه ما سه کشور دوست و همسايه به عنوان ضامنان آن است. مايلم در ابتدا بر اصول اساسي و تغييرناپذير مشترکمان در موضوع سوريه يعني لزوم حفظ يکپارچگي و تماميت ارضي، احترام به حاکميت ملي و استقلال سوريه و تعيين سرنوشت اين کشور تنها به دست مردم آن از طريق گفت‌وگوهاي سوري- سوري و بدون مداخله خارجي تاکيد کنم. ايران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحريم عليه ملت‌ها در جهان خصوصا سوريه، تاکيد مي‌کند که به حمايت‌هاي خود از مردم و دولت مشروع سوريه با قدرت بيشتري ادامه خواهد داد. اين اقدامات نامشروع و غيرانساني رژيم آمريکا هيچ‌گونه خللي در اراده کشورهاي دوست و متحد سوريه ايجاد نخواهد کرد و آمريکا مطمئن باشد که آنچه از طريق فشار نظامي و توسل به گروه‌هاي تروريستي به دست نياورده را نمي‌تواند از طريق ابزار فشار اقتصادي و مجازات مردم سوريه به دست آورد. هرگونه مشروط نمودن کمک‌هاي انساني به تحقق اهداف سياسي، اين روند را مختل خواهد کرد.