چه نمایشگاه‌های هنری‫ای در پایتخت دایرند؟ از نمایشگاه‌های برخط تا دیوارهای گالری

فاطمه امین‌الرعایا
بعد از چندین ماه تعطیلی نمایشگاه‌های هنری به دلیل شیوع کرونا، چندی است که گالری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار خود را از سر گرفته‌اند. حالا در شرایطی که بسیاری از فعالیت‌های هنری به دلیل چندین ماه بیکاری دچار مشکلات بسیاری شده‌اند شاید بازدید ما از گالری‌ها بتواند کمی رمق از دست‌رفته را به هنرهای تجسمی بازگرداند.
اوایل تیرماه بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشگیری از شیوع ویروسی همه‌گیر به نام کووید 19 کلیه فعالیت‌های هنری را تعطیل کرد. گالری‌ها هم پس از این تصمیم، برگزاری نمایشگاه‌ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند. پس از گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که کسب و کارها یکی پس از دیگری کارشان را از سر گرفتند، گالری‌ها نیز با رعایت پروتکل‌های مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا کم‌کم کارشان را از سر گرفتند. البته پیش از این هم برخی گالری‌ها، راهکاری برای از دست ندادن ارتباط با مخاطبان شان اندیشیدند و با برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین تلاش کردند تا فاصله‌ها را کم کنند و علاقه‌مندان را از طریق اینترنت به نمایشگاه‌های‌ مجازی‌شان دعوت کنند.
حالا مدتی است که گالری‌ها دوباره فعالیت فیزیکی خود را آغاز کرده‌اند. در این گزارش تلاشی داریم تا به برخی از نمایشگاه‌های آنلاین و فیزیکی نگاهی گذرا داشته باشیم. حدود 40 نمایشگاه در پایتخت در این روزها مشغول فعالیت هستند.


گالری «باما» از 13 تیرماه میزبان نمایشگاه انفرادی حبیب یوسفی با عنوان «بی‌سایگی» خواهد بود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «همیشه آواره بودم، بین دنیای واقعی و خیال؛ یه دائم السفر که هیج جا، حکم وطنش رو پیدا نمی‌کرد. نمی‌دونستم دقیقا کی هستم. می‌دونستم نقاش نیستم، اما هوس طراحی داشتم. هرکز فکر نکردم که خطاطم، اما از صدای چرخیدن قلم روی کاغذ سرمست می‌شدم. نقش پارچه‌ها منو تو خودش گم می‌کرد. گاهی برای خودم رخت نو می‌دوختم، یه شال گردن رنگ رنگ، یه عالمه رومیزی توری، چند تا عروسک کوچولویی که می‌تونست همدمم باشه. من شاعری نمی‌دونستم، اما جادوی کلمه‌ها منو با خودش برد، آنقدر دور که برگشتن ممکن نبود. همون روزا بود که «دخترک لال بی‫سواد» متولد شد. می‫دونستم هر آدمی سایه همونیه که دوستش داره یا اون دوستش داره. اما دخترک من سایه نداشت.
دیگه چاره‌ای نبود. باید نقاشی می‌کشیدم. از کامواها یه شال تازه می‌ساختم. شاید یه تور نو. من ناگزیر بودم از شعرهایی که نه می‌تونست بگه، نه می‌تونست بنویسه، تصویر بسازم. بی‌سایگی، سایه‌ی صدای دخترک لال بیسواد منه.»
این نمایشگاه تا 19 تیرماه هر روز از ساعت 16 تا 22 در گالری مذکور واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع خیابان فلسطین و بزرگمهر، روبروی سفارت فلسطین، پلاک 356، عمارت دل به تماشا است.
نمایشگاه نقاشی با عنوان «رش» نیز با گردآوری مجتبی امینی از 30 خرداد ماه توسط گالری «فضای اردیبهشت» آغاز به کار کرده است. امینی در این باره نوشته است: «نقاشی‌های مُعمری میان انتزاع و امر واقع معلق‌اند چنان به سوژه نزدیک‌اند که رمانتیک جلوه نمی‌کنند و درون فاجعه‌اند. کارهای علی معمری شطح‌گونه‌اند؛ در طبیعت زندگی و کار می‌کند و نقاش نقیض چشم‌اندازی را تصویر می‌کند که می‌بیند. از دیگ‌اش رنگ سیاه سرریز می‌شود، منظره را مکدر و سیاه بازنمایی می‌کند. چشم‌اندازش طبیعتی‌ است که انسان در وضع طبیعی تغییر ایجاد کرده. کارش مداقه در «شر» و «اختلال کم‌توجهی عمومی» است. مدخل نمایش‌اش، «رش؛ درخت بی‌حاصل. درختی که خودش گُر می‌گیرد و می‌سوزد. سیاه.» کنایه‌ای‌ است به بی‌توجهی عمومی نسبت به محیط.»
این نمایشگاه تا 16 تیرماه، هر روز از ساعت 12 الی 20 در فضای مجازی به صورت آنلاین برپا است.
موزه هنرهای دینی امام علی‫(ع) نمایشگاه نیز نمایشگاهی را با عنوان «نگاهی به هنر شرق آسیا» به صورت مجازی با نمایش آثاری از هنرمندان چین، هند، ژاپن، نپال و تبت از ۲۰ خرداد تا ۸ مرداد در صفحه اینستاگرام موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به اجرا در آورده است.
این نمایشگاه با رویکردی پژوهشی، نمونه‌های درخشانی از آثار هنرمندان تاثیرگذار در شکل‌گیری بخشی از هنر سده‌های نوزدهم و بیستم (میلادی) را ارائه می‌دهد که بیشتر آثار در قالب: چاپ دستی (حکاکی روی چوب-اوکیوئه-ژاپنی)، نقاشی به ویژه مکتب نقاشی‌های نائیو مادوبانی هند، آثار حجمی فلزی و سفالی، طراحی و خوشنویسی چینی، نقوش پارچه و صنایع دستی است که برخی از این آثار برای اولین بار به نمایش در می‌آید.
هدف از برگزاری این نمایشگاه مجازی بسترسازی برای آشنایی و آگاهی مردم نسبت به هنرهای آیینی دیگر فرهنگ‌ها و مبادلات و تعمیق مشترکات فرهنگی هنری بین ایران و کشورهای شرق آسیا است. این نمایشگاه می‌تواند به گسترش و شناخت بیشتر هنر و تمدن درخشان چند هزار ساله شرق آسیا و ارتباط نزدیک آن با فرهنگ و هنر با شکوه ایرانی کمک کند.
نمایشگاه مذکور گزیده‌ای است از مجموعه‌ای کم نظیر و متعلق به دو مجموعه‌دار پژوهشگر جهانگیر کازرونی و فریال سلحشور که طی چندین دهه از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار (هر روز یک اثر) به صفحه اینستاگرام موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به آدرس iaram_arمراجعه کنند.
امید بازماندگان نیز آثار نقاشی‌اش را با نام «بدون عنوان» به صورت آنلاین توسط گالری «اُ» در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. او در این‌باره چنین نوشته است: «اصلی‌ترین موضوع آثار بازماندگان، زندگی و مناظر شهری است که با ضرب قلم‌موهای خاص این هنرمند به تصویر در‌می‌آیند. آثار او در کمال سادگی - هرچند رمزآلود - عموما بر اساس احساسی که هنرمند در لحظه نسبت به فضا و شرایط زندگی داشته شکل گرفته‌اند و در‫پی بیانی شعارگونه نیستند. به عبارت دیگر، آثار وی بیش از آنکه بر دنیای واقعی استوار باشند، قصد در بازنمایی احساس هنرمند در لحظه‌ای خاص را دارد و درنهایت، آنچه آثار او را متفاوت می‌کند، شکار لحظه‌هایی ا‌ست که ممکن است افراد دیگر بی‌توجه و به‌سادگی از کنار آن عبور کنند؛ مانند انعکاس نور بر روی بیلبوردی در جاده یا حس وزش باد در شاخه‌های درختان در اثری دیگر. احساس جاری و سادگی در آثار بازماندگان عنصری است که به سرعت مخاطب را به وجد می‌آورد و این مسئله فارغ از حضور یا عدم حضور فیگور در نقاشی‌ها، از عمده ویژگی‌های برجسته‌ این هنرمند به‌شمار می‌رود.»
این نمایشگاه تا 16 تیرماه در روزهای یکشنبه تا 5 شنبه در ساعات 12 تا 20 قابل مشاهده است.
گالری «پروژه‌های آران» از 6 تا 27 تیر نمایشگاهِ انفردی محیا گیو را با عنوان «بیکرانگی» بر پا کرده است. این مجموعه می‌تواند پیش درآمدی بر دایره‫المعارف گیاه‌شناسی هنرمند باشد: راهنمای ضروری برای شناخت گیاهان بومی و عجیب در جهانی جادویی. و نهایتا ستایشی در وصف هرآنچه جزئی از طبیعت است و موهبت زندگی و ذات بودن.
این نمایشگاه هر روز به جز شنبه‌ها، از ساعت 13 تا ۱۹ در گالری مذکور به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ آماده بازدید علاقه‌مندان است.
سایر اخبار این روزنامه
حریق و انفجار در کلینک سینا شمیران تهران، 19 کشته و 24 زخمی بر جا گذاشت رقص آتشین مرگ در اتاق عمل علیرضا صدقی فرصت‌هایی که دریغ می‌شوند فرمانده کل ارتش: پدافند هوایی وابستگی به خارج از کشور ندارد نرخ بهره اقتصاد منفی ۲۰ درصد است ضرورت فعال شدن دیپلماسی راه‌ها چه نمایشگاه‌های هنری‫ای در پایتخت دایرند؟ از نمایشگاه‌های برخط تا دیوارهای گالری «ابتکار» رابطه مستقیم میان اجرایی شدن وعده‌ها و اعتماد عمومی را بررسی کرد اقتصاد روی خط وعده در بیانیه اجلاس مجازی فوق‌العاده کشورهای ضامن صلح آستانه، از سوی ایران، روسیه و ترکیه مطرح شد رئیس‌جمهوری: کاه را کوه کردن از مشکلات کشور گره‌ای باز نکرده و هنر نیست دعوت روحانی از گروه‌های سیاسی به وحدت و تعامل رئیس مجلس در پیام‌های جداگانه به مقامات بین‌المللی و روسای مجالس جهان خواستار ورود به مسئله فلسطین شد گزارش وزیران امور خارجه، بهداشت و رئیس بانک مرکزی به هیئت دولت رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: مسئولان باید در استفاده از ماسک پیش‌قدم باشند جراحی باز سیاست دولت امین جمشیدزاده*- در علم پزشکی جراحی قلب باز روشی است که در آن جراح قفسه سینه