در بیانیه اجلاس مجازی فوق‌العاده کشورهای ضامن صلح آستانه، از سوی ایران، روسیه و ترکیه مطرح شد

تعهد قوی تهران، مسکو و آنکارا به استقلال و تمامیت ارضی سوریه
رئیس جمهوری ایران قانون سزار را غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی خواند و تاکید کرد: این اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت‫های دوست با سوریه ایجاد نمی‌کند.
حجت‫الاسلام و‫المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در اجلاس فوق‫العاده روسای جمهوری کشورهای ضامن صلح آستانه ایران، روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه تعیین سرنوشت سوریه تنها به دست مردم این کشور و بدون مداخله خارجی ممکن است، اظهار کرد: امروز در حالی این نشست را برگزار می‌کنیم که مردم جهان با پاندمی ویروس کرونا مواجه هستند و مردم سوریه هم از این قاعده مستثنی نیستند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: از آن روز که چنین اتفاقی افتاد تلاش برای تسکین آلام مردم سوریه و بهبود اوضاع بهداشتی آنان لازم بوده است اما آمریکا تحریم‌های تازه‌ای موسوم به سزار را برای فشار بیشتر به مردم سوریه اعمال کرده است که غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است.


رئیس جمهوری ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا، این تحریم‌های تحمیل‌شده به سوریه توسط رژیم آمریکا از سوی جمهوری اسلامی محکوم است و تاکید می‌کنیم که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.
روحانی تاکید کرد: ‌آمریکا مطمئن باشد ‌آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروه‌های تروریستی به دست نیاورده، نمی‌تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی با مجازات مردم سوریه به دست بیاورد.
وی گفت: این اقدامات نامشروع و غیر انسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت‫های دوست با سوریه ایجاد نمی‌کند. مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوری موضوع مهمی است که ما باید به آن کمک کنیم.
روحانی با یادآوری اینکه راه‌حل بحران سوریه نه نظامی که سیاسی است اظهار کرد: ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از گفت‌وگوهای سوری - سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجمموعه‌های ذیل آنها در تمام منطقه از جمله سوریه تاکید داریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز با گذشت بیش از نه سال از آغاز جنگ سوریه جمهوری اسلامی ایران معتقد به راه‌حل سیاسی برای حل آن است، گفت: ما از مذاکرات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم. ما امروز در شرایطی از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که تا کنون تلاش‌های زیادی در این زمینه رخ داده و جا دارد از سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنیم که مبارزه با تروریسم داشت و در این راه جان خود را گذاشت.
روحانی تصریح کرد: این در حالی است که آمریکا خود را مدعی مبارزه با تروریسم می‌داند اما قهرمان این مبارزه در منطقه و همراهانش را به شهادت رسانده که این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم است.
رئیس جمهوریی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی از منطقه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: در این مسیر نباید امنیت جان غیر نظامیان به خطر بیفتد و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.
وی افزود: سوریه مستقل و متحد و گفتن از آن یک اصل کلی است و در این شرایط است که ثبات و امنیت منطقه تامین می‌شود. پس حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بیشتر شدن درگیری‫ها منجر شده و از سویی در حال غارت منابع این کشور هستند و لازم است این نیروها زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند.
روحانی در پایان تاکید کرد: احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‫ناپذیر است و سوریه‌ای متحد و مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی است که منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی رنج مردم می‌شود و به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک می‌کند.
پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است
هم‌چنین رئیس جمهوریی روسیه با اشاره به برگزاری نشست آستانه به میزبانی ایران گفت: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است.
به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه طی سخنانی در اجلاس فوق‫العاده روسای جمهوری کشورهای ضامن صلح آستانه ایران، روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با تسلیت به رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بروز حادثه در یک مرکز درمانی در تهران، اظهار کرد: سال قبل به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه در آنکارا جمع شدیم و قرار بود در دور فعلی در تهران باشیم، اما به دلیل شرایط کرونا این اتفاق امکان‫پذیر نبود با این حال می‌دانیم ایران آمادگی برگزاری این نشست را داشت.
وی گفت: در این مدت توانستیم اقدامات بسیاری انجام و میزان خشونت‌ها را کاهش دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل را فراهم کنیم.
رئیس فدراسیون روسیه تصریح کرد: مطمئنا حفظ استقلال و حاکمیت ملی سوریه از جمله اهداف اصلی ما است که باید دنبال شود.
پوتین با بیان اینکه «می‌توانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا گام‫های روبه جلوی بیشتری برای عادی‫سازی برداشته شود»، خاطر نشان کرد: باید اقدامات تکمیلی‌تری برای خنثی‫سازی اقدامات تروریست‌هایی که همچنان در سوریه حضور دارند، انجام دهیم. همچنین باید به حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور کمک کنیم. امروز همچنان در شرق فرات مشکلاتی وجود دارد که بر اساس تفاهم‫نامه‌ سال ۲۰۱۸ با همکاران ترک خود در حال فعالیت در این منطقه هستیم. در این منطقه برای کاهش خشونت ها فعالیت خواهیم کرد.
وی پیگیری پروسه آتش‫بس در مناطق کاهش تنش، پیگیری کمیته قانون اساسی در ژنو و همچنین کمک به اعضای این کمیته جهت دستیابی به اهداف مربوطه را از جمله اقداماتی عنوان کرد که نشست آستانه باید پیگیری کند و اظهار کرد: این مساله ای است که در چارچوب گفت‌وگوی ملی در سال ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.
رئیس فدراسیون روسیه گفت: توسعه اقتصادی بازگشت آوارگان و توسعه زیرساخت‫های سوریه می‫طلبد که سه کشور ایران، روسیه ترکیه اقدامات خود را هماهنگ‫تر کنند و همکاری فعالانه‫تری با یکدیگر داشته باشند. مشکلات در سوریه همچنان باقی ا‌ست؛ به ویژه در زمینه اقتصادی و تحریم‫ها که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود و مشکلات را بیشتر می‌کند.
پوتین با تاکید بر اینکه تحریم‫های اعمالی علیه سوریه غیر قانونی هستند خاطرنشان کرد: با توجه به همه این مسائل و فشارهایی که تحریم ها به سوریه وارد می‌کند، باید تلاش خود را در جهت کمک بیشتر به این کشور انجام دهیم به ویژه اینکه الان صحبت از اعمال تحریم های جدید است و مطمئناً این تحریم‌ها در راستای وخیم تر کردن شرایط اقتصادی در سوریه پیش‌بینی شده‫اند. بنابر این ما باید از طریق کانال‌های موجود بتوانیم کمک‌های انسان دوستانه را به این کشور انجام دهیم.
وی گفت: در بیانیه پایانی که تهیه شده به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی‫سازی تمامی گروه‫ها و اقدامات تروریستی می‌پردازیم و طرف روسی از این اعلامیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده حمایت می‌کند.
رئیس فدراسیون روسیه در پایان برای انجام سفر به تهران پس از فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی کرد.
اردوغان: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را می‌کنیم
پس از سخنان رئیس فدراسیون روسیه، رجب طیب اردوغان نیز طی سخنانی با تسلیت به مردم ایران به خاطر حادثه رخ داده در یکی از مراکز درمانی شهر تهران، با بیان اینکه ما برای امنیت سوریه و حفاظت تمامیت ارضی این کشور گام‌های بزرگی برداشتیم، گفت: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را می‌کنیم و امروز هم به همین مسیر ادامه می‌دهیم و آغوش باز خود را برای پناهجویان سوری باز کردیم و در برابر اقدامات تجزیه طلبانه ایستادگی می‌کنیم.
تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه
روسای جمهوریی اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در یک بیانیه مشترک بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این بیانیه مشترک که روز چهارشنبه در نشست مجازی سران روند آستانه در 14 بند تدوین شده است، با تاکید بر اینکه بر اینکه منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری‫ـ‫سوری با تسهیلگری سازمان ملل وفق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود، عزم خود را برای مقابله با دستور کارهای جدایی‫طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه ابراز کردند.
متن بیانیه مشترک سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به این شرح است:
رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسن روحانی، رئیس فدراسیون روسیه، جناب آقای ولادیمیر پوتین و رئیس جمهوری ترکیه جناب آقای رجب طیب اردوغان نشست مجازی سه‌جانبه سران را در تاریخ 11 تیرماه 1399 برگزار نمودند.
روسای جمهوری: درخصوص اوضاع کنونی در صحنه سوریه بحث نمودند و به بررسی تحولات پس از آخرین نشست خود در آنکارا در تاریخ 25 شهریور 1398 پرداخته و بار دیگر بر عزم خود برای تقویت هماهنگیهای سهجانبه بر اساس توافقات فی ما بین تصریح نمودند.
2 . بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوریی عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح نمودند که این اصول باید مورد احترام همگان بوده و هیچ اقدامی، فارغ از عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف نماید.
3. در این راستا تمامی تلاش‫ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی را به بهانه مبارزه با تروریسم، از جمله ابتکارات غیرمشروع خودمختاری را مردود دانسته و عزم خود را برای مقابله با دستور کارهای جدایی‫طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه ابراز نمودند.
4. شرایط شمال شرق سوریه را بررسی و تاکید کردند که دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تنها در سایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ممکن است و به این منظور توافق نمودند تلاش‫های خود را هماهنگ نمایند. روسای جمهوری مخالفت خود را با تصرف و انتقال غیرقانونی درآمدهای نفتی که متعلق به جمهوری عربی سوریه است، ابراز کردند.
5. بار دیگر بر عزم خود مبنی بر تداوم همکاری به منظور نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکلها و موجودیتهای وابسته به القاعده یا داعش و سایر گروههای تروریستی مشخص شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند و بر طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه، خواستار محافظت از غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی شدند.
6. اوضاع منطقه کاهش تنش ادلب را به تفصیل مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم تامین آرامش در این منطقه با اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط تاکید کردند.
7. نگرانی عمیق خود را نسبت به شرایط انسانی در سوریه و تاثیر همه‌گیری کووید-19 ابراز نمودند و اذعان داشتند که این همه‌گیری می‌تواند نظام سلامت و شرایط اجتماعی-اقتصادی و انسانی سوریه را با چالش جدی مواجه سازد. روسای جمهوری کلیه تحریم‫های یکجانبه مغایر با حقوق بین‫الملل، حقوق بین‫الملل بشردوستانه و منشور ملل متحد را بویژه در شرایط همه‌گیری کووید-19 مردود دانستند. در این راستا، بر ضرورت حیاتی فراهم نمودن دسترسی بشردوستانه سریع، امن و بلامانع در سراسر سوریه برای تسکین آلام مردم سوریه تاکید کردند و از جامعه بینالملل به ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند به دور از تبعیض، سیاسیکاری و پیششرط، کمکهای خود به تمام سوریها را افزایش دهند.
8. بار دیگر بر این عقیده خود تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری‫ـ‫سوری با تسهیلگری سازمان ملل وفق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود. در این راستا، بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که تشکیل آن حاصل مشارکت مسلم ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی است، تاکید کردند. روسای جمهوری از توافق حاصله درخصوص برگزاری سومین نشست کمیته قانون اساسی در آگوست 2020 استقبال و بر آمادگی خود مبنی بر حمایت از کار کمیته از طریق تعامل مستمر با اعضای آن و فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، گیر اُ. پدرسون به عنوان تسهیلگر برای اطمینان از عملکرد پایدار و موثر کار کمیته مجدداً تاکید نمودند.
9. بر عزم خود مبنی بر تداوم عملیات آزادسازی متقابل بازداشتشدگان/ربوده‫شدگان در چارچوب کارگروه ذی‫ربط در روند آستانه تصریح کردند. روسای جمهوری تاکید نمودند که این کارگروه سازوکار منحصربفردی است که در اعتمادسازی بین طرف‫های سوری، موثر بوده و وجود آن ضروری است و نیز توافق نمودند اقداماتی برای تداوم فعالیت آن اتخاذ کنند.
10. ضمن تصریح بر برخورداری پناه‫جویان و مهاجران اجباری داخلی از حق بازگشت و حق حمایت، بر لزوم تسهیل بازگشت داوطلبانه و ایمن آنان به اقامتگاه‫های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. در این راستا، از جامعه بین‫الملل خواستند به منظور استقرار مجدد و بازگشت آنان به زندگی عادی، کمک‫های مناسب ارائه دهند و مسئولیت بیشتری در راستای مشارکت در تقویت کمک‫رسانی به سوریه از جمله در طرحهای بهبود سریع شامل زیرساخت‫های اساسی – تاسیسات تامین آب و برق، مدارس و بیمارستانها و مینزدایی انساندوستانه – عهده‌دار شوند.
11. بر لزوم احترام به تصمیمات حقوقی شناخته شده بین‌المللی از جمله مفاد قطعنامه‌های ذی‫ربط سازمان ملل در رد اشغال جولان سوریه به ویژه قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل تاکید و تصمیم دولت آمریکا درخصوص جولان اشغالی سوریه را که نقض فاحش حقوق بین‌الملل محسوب شده و صلح و امنیت منطقه‌ای را به خطر می اندازد محکوم کردند. روسای جمهوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی را در سوریه بی‌ثبات کننده و ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور و تشدید کننده تنش در منطقه تلقی کردند.
12. علاوه بر موضوع سوریه، بر قصد خود مبنی بر تقویت هماهنگی‌های سهجانبه در عرصههای مختلف به منظور افزایش همکاریهای مشترک اقتصادی تاکید کردند.
13. توافق نمودند نمایندگان خود را مکلف نمایند تا جلسه آتی نشست بینال‫مللی سوریه در چارچوب روند آستانه را در اولین فرصت ممکن برگزار کنند.
14. توافق کردند جلسه آتی نشست سه‌جانبه سران را به دعوت رئیس
سایر اخبار این روزنامه
حریق و انفجار در کلینک سینا شمیران تهران، 19 کشته و 24 زخمی بر جا گذاشت رقص آتشین مرگ در اتاق عمل علیرضا صدقی فرصت‌هایی که دریغ می‌شوند فرمانده کل ارتش: پدافند هوایی وابستگی به خارج از کشور ندارد نرخ بهره اقتصاد منفی ۲۰ درصد است ضرورت فعال شدن دیپلماسی راه‌ها چه نمایشگاه‌های هنری‫ای در پایتخت دایرند؟ از نمایشگاه‌های برخط تا دیوارهای گالری «ابتکار» رابطه مستقیم میان اجرایی شدن وعده‌ها و اعتماد عمومی را بررسی کرد اقتصاد روی خط وعده در بیانیه اجلاس مجازی فوق‌العاده کشورهای ضامن صلح آستانه، از سوی ایران، روسیه و ترکیه مطرح شد رئیس‌جمهوری: کاه را کوه کردن از مشکلات کشور گره‌ای باز نکرده و هنر نیست دعوت روحانی از گروه‌های سیاسی به وحدت و تعامل رئیس مجلس در پیام‌های جداگانه به مقامات بین‌المللی و روسای مجالس جهان خواستار ورود به مسئله فلسطین شد گزارش وزیران امور خارجه، بهداشت و رئیس بانک مرکزی به هیئت دولت رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: مسئولان باید در استفاده از ماسک پیش‌قدم باشند جراحی باز سیاست دولت امین جمشیدزاده*- در علم پزشکی جراحی قلب باز روشی است که در آن جراح قفسه سینه