آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز با ابهام‌افکنی رسانه‌های خارجی مبنی بر عمدی بودن مواجه شد

واکنش‌ها به آتش‌سوزی در نطنز
صبح روز پنجشنبه گذشته بود که برخی رسانه‌ها از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز خبر دادند. این خبر به ویژه از آنجا مورد توجه قرار گرفت که تنها یک هفته پیش از آن، انفجار و آتش‌سوزی در محدوده یکی از سایت‌های وزارت دفاع در پارچین خبرساز شده بود و باعث شد که افکار عمومی به دنبال اتصال این اخبار به هم باشد. نکته قابل توجه اینکه یک روز پیش‫تر نیز آتش‌سوزی و انفجار در یک مرکز درمانی در شمال تهران، با شایعاتی درباره انتشار تشعشعات هسته‌ای و رادیواکتیو پزشکی مطرح شد که خیلی زود با تکذیب مواجه شدند.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دنبال انتشار خبر، صبح پنجشنبه از وقوع یک حادثه‌ در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز خبر داد. وی در‫این‫باره اظهار کرد: بامداد پنجشنبه به‌ دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد. وی افزود: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است. کمالوندی گفت: از  نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
رمضانعلی فردوسی بادی، فرماندار نطنز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جای هیچ نگرانی درخصوص احتمال آلودگی و نشت مواد رادیو اکتیو وجود ندارد و خوشبختانه هیچ تلفاتی هم نداشته‌ایم، اظهار کرد: سوله آتش گرفته در حال ساخت بوده و وسایل اسقاطی در آن وجود داشته و علت حادثه را عوامل فنی سایت انرژی هسته‌ای بررسی خواهند کرد و گمانه‌زنی‌ها درمورد حمله به این سایت کاملا بی‫اساس است.


به دنبال انتشار این اخبار، عکسی از محل نیز منتشر و وضعیت محل در گزارش خبری صداوسیما هم نمایش داده شد. با اینکه اظهارات مسئولان ملی و محلی و البته گزارش صداوسیما، در تایید گفته‌های کمالوندی بود، اما در رسانه‌های خارجی، چندین تلاش برای شبهه‌افکنی درباره این حادثه مطرح شد. از یک سو، یک کارشناس اسرائیلی به نام ایدی کوهین، در توئیتر خود خبر عجیبی درباره بمباران یک مرکز غنی‌سازی در ایران توسط اسرائیل نوشت. از سوی دیگر هم شبکه خبری بی‌بی‌سی از ارسال ایمیلی به خبرنگاران این رسانه خبر داد که گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته است. نیویورک تایمز هم به نقل از یک منبع خبری آگاه نوشته که «این اتفاق احتمالا ناشی از خرابکاری بوده است». این اظهارات رسانه‌ای در حالی مطرح شده است که نه مقامات رسمی رژیم صهیونیستی به آن واکنش نشان داده‌اند و نه دستگاه‌های امنیتی و نهادهای رسمی در ایران به آن توجهی داشته‌اند.
در این میان اما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه‌ای به حادثه پیش آمده در یکی از سوله‌های در دست احداث مجتع غنی‌سازی نطنز واکنش نشان داد. خبرگزاری رویترز مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌ها درمورد این حادثه مطلع است اما انتظار نمی‌رود این حادثه تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی داشته باشد. در این بیانیه آمده است: «ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم که این حادثه هیچ تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نخواهد داشت». وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که گزارش‌های مرتبط با حادثه در یک سایت هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز با اشاره به اینکه در حال رصد گزارش‌های مربوطه است، این حادثه را یک یادآوری به ایران برای آنچه اولویت بخشیدن به برنامه انحرافی هسته‌ای به جای رفع نیازهای مردم می‌خواند، دانست.
مجتمع غنی‌سازی انرژی هسته‌ای نطنز (FEP) اصلی‌ترین سایت غنی‌سازی اورانیوم و یکی از چند تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت بازرسی و نظارت دیده‌بان انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد قرار دارد. گزارش‌های اخیر آژانس، قطعنامه شورای حکام آژانس و ادعاها و تلاش‌های آمریکا در تشدید فشار به ایران با دور زدن قطعنامه 2231، توجه به رویدادهایی از جنس حادثه پارچین و نطنز را بیشتر کرده است.
شبکه خبری نورنیوز، به دنبال این حادثه و واکنش‌ها، در یادداشتی نوشت: در کنار فشارهای سیاسی مستمر از سوی آمریکا و اروپا، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند که درخصوص ضربه زدن به توانمندی‌های دفاعی و هسته‌ای ایران ادبیات‌سازی کنند. رفتارهای جدید کشورهای معاند نیازمند بازنگری در راهبردهای کنونی ایران و افزایش ظرفیت‌های بازدارندگی همه جانبه است. 
سایر اخبار این روزنامه
سیروس گرجستانی در سن 76 سالگی درگذشت بدرود، مرد خنده‌های تلخ محمدعلی وکیلی جدال سیاسی-حقوقی اینستاگرامی ایران و آمریکا «ابتکار» تاثیر اصلاح نشدن ساختار نظام مالیاتی بر اقتصاد را بررسی کرد دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز با ابهام‌افکنی رسانه‌های خارجی مبنی بر عمدی بودن مواجه شد آمریکا مکانسیمی شبیه ماشه را فعال خواهد کرد؟ سناریو‌های عجیب درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگاهی به عملکرد اهالی رسانه در بیش از ۵ ماه مبارزه با کرونا برای راویان کرونا که اغلب فراموش می‌شوند! اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصلاحات فردمحور نیست رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد ضرورت پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری که موجب افزایش شیوع کرونا است کیومرث پوراحمد: غرق نوشتن قصه‌ام وزیر دفاع: نیروهای مسلح ایران هرگونه حرکت مذبوحانه دشمن را مقتدرانه پاسخ خواهند داد همزمان با صعود مجدد کرونا مطرح شد نظر دولت درباره تعطیلی و دورکاری کارکنان چرا هشدارها درباره ایمن نبودن بناها تنها در حد اخطار باقی می‌ماند؟ اخطارهای بی اثر ناامنی ساختمان‌ها