اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصلاحات فردمحور نیست

در حالی که با انتشار خبر استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آن هم در شرایطی که نایب رئیس این شورا یعنی سیدعبدالواحد موسوی لاری نیز چندی پیش استعفا داده بود، بسیاری را به این اندیشه انداخت که آیا پایان شعسا فرا رسیده است و باید به فکر گزینه‌ای جایگزین برای وحدت اصلاح‌طلبان بود؟ رئیس بنیاد امید ایرانیان در اولین سخنان خود پس از استعفایش با بیان اینکه گفتمان اصلاحات فرد محور نیست که اگر فردی برود یا فردی بیاید اتفاق خاصی بیفتد، تاکید کرد: گفتمان اصلاحات ماندگار است و برای ماندگاری باید هوای نفس، خودخواهی‌ها و خود‫بزرگ‫بینی‌ها را کنار گذاشت.
محمدرضا عارف در نشست مشترک انجمن اسلامی معلمان تهران و ری با مجمع نمایندگان تهران در مجلس دهم که در دبیرستان البرز برگزار شد، با قدردانی از ابتکار عمل انجمن اسلامی معلمان در برگزاری این جلسه، بر لزوم برگزاری این قبیل نشست‌ها برای تبادل نظرات و انتقال تجربیات تاکید کرد و گفت: لازم می‌دانم بار دیگر از خواهران و برادران عضو مجمع نمایندگان تهران به خاطر همراهی، نقش‌آفرینی و تلاش‌هایشان در راستای شعار جریان امید در مجلس دهم یعنی «امید، آرامش و رونق اقتصادی» قدردانی کنم.
برخی می‫خواستند عملکرد فراکسیون امید دیده نشود
عارف همچنین با اشاره به عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم گفت: برخی بر اساس پیش‌داوری‌ها و تحلیل‌های اولیه خودشان، بنا را بر ندیدن عملکرد فراکسیون امید گذاشتند و حتی زمانی که کتابچه عملکرد این فراکسیون منتشر شد، خواستند دستاوردهای این فراکسیون را نبینند. وی با بیان اینکه جریان اصلاحات ثابت کرده است ظرفیت پاسخگویی به مطالبات مردم را دارد، تصریح کرد: جریان رقیب، حیات وجودی خود را در تضعیف و از بین بردن گفتمان اصلاحات می‌داند، اما تجربه ثابت کرده است که  گفتمان اصلاحات در بطن جامعه نفوذ دارد و هیچگاه قابل حذف شدن نیست  و تلاش برای ایجاد تک صدایی در کشور آن هم با استفاده از اهرم‌های قدرت نتیجه عکس می‌دهد.


جریان اصلاحات نمی‌تواند صحنه را ترک کند
رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه جریان اصلاحات نمی تواند صحنه را ترک کند، گفت: ویژگی جریان اصلاحات این است که قائم به هیچ فردی نیست. گفتمان اصلاحات فرد محور نیست که اگر فردی برود یا فردی بیاید اتفاق خاصی بیفتد. گفتمان اصلاحات ماندگار است و برای ماندگاری باید هوای نفس، خودخواهی‌ها و خودبزرگ‌بینی‌ها را کنار گذاشت .وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها که نشان از تسویه‌حساب‌های فردی دارد، خاطرنشان کرد: باید با انسجام و وحدت و در مسیر راهبردهای کلان جریان اصلاحات که اولویت به منافع ملی و تفکر گفتمانی است، فعالیت‌های خود را ساماندهی کنیم و در این راستا تقویت همراهی و همدلی، گذشت و سعه صدر و امید ضروری و حیاتی است. عارف با بیان اینکه شرط حضور جریان اصلاحات نباید صرفا به پیروزی در عرصه انتخابات محدود شود، گفت: ما باید تلاشمان در چارچوب ارزش‌ها، نظام و ارزش‌های گفتمانی و عبور از منافع جریانی به نفع منافع ملی و عبور از منافع حزبی و فردی به نفع منافع جریانی باشد و انتظارم از تشکل‌های اصلاح‌طلب به ویژه تشکل با سابقه انجمن اسلامی معلمان این است که در زمینه حفظ وحدت و انسجام جریان اصلاحات پیشگام باشند.
نقش طرح تثبیت قیمت‌ها بر وضعیت امروز اقتصاد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به مجلس یازدهم و نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس‌جمهوری اشاره کرد و با یادآوری عملکرد مجلس هفتم در طرح تثبیت قیمت‌ها، تصریح کرد: در مجلس هفتم طرحی را در اواخر سال 83 با ادعای عیدی مجلس به مردم تصویب کردند یعنی طرح تثبیت قیمت‌ها که بلایی که امروز بر سر اقتصاد کشور ما آمده است نشات گرفته از طرح تثبیت قیمت‌هاست. نتیجه این شد که رشد مثبت اقتصادی 7 درصد سال 84 به رشد منفی 7 درصد  در دولت دهم رسید، تورم یک رقمی سال 84 به رقم 40 در سال 91 رسید و عملا نظام تک نرخی ارز متلاشی شد.
نمایندگان مجلس یازدهم با موضوعات شعاری برخورد نکنند
وی با بیان اینکه به عنوان فردی که 4  دهه در مسئولیت‌های اجرایی و دانشگاهی بوده‌ام، توصیه‌ام به نمایندگان مجلس یازدهم این است که با موضوعات شعاری برخورد نکنند، تاکید کرد: وقتی هنوز کمیسیون‌های مجلس شکل نگرفته است ولی نامه روسای این کمیسیون‌ها به رئیس‌جمهوری منتشر می‌شود، نشان از این دارد که برخوردهای شعاری و بدون توجه به واقعیات کشور صرفا ملاک عمل است و تجربه اینگونه برخوردها را در دولت‌های نهم و دهم دیدیم. عارف خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: بنا را بر تقابل با دولت قرار ندهید. دود تقابل با دولت به چشم مردم و نظام می‌رود. باید در شرایط سخت فعلی که کشور تحریم‌های ظالمانه را تحمل می‌کند با همراهی با دولت از این گردنه سخت عبور کنیم. وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس یازدهم از تجربه مجلس دهم استفاده کرده، ضعف‌های مجلس دهم را اصلاح کنند و مجلس قوی را نه صرفا در شعار بلکه بر اساس عملکرد خود و با توجه به واقعیت‌های کشور به مردم گزارش دهند.
فراکسیون امید فراکسیون اکثریت در مجلس دهم نبود
وی در پایان با بیان اینکه فراکسیون امید فراکسیون اکثریت در مجلس دهم نبود و طرح موضوع اکثریت با بیان تعداد نفرات غیرواقعی اعضای این فراکسیون آن هم  قبل از تشکیل مجلس دهم با هدفی خاص مطرح شد، بیان کرد: نقش‌آفرینی و تلاش در فراکسیون امید برای حفظ همبستگی و ارتقا همدلی و تفاهم در چارچوب راهبردهای کلی مصوب فراکسیون را نباید از یادها برد. عملکرد فراکسیون امید در حوزه‌های محتلف منتشر شده است هر چند عده‌ای  نمی خواهند عملکرد فراکسیون امید دیده شود.
چرا عارف استعفایش از شعسا را به انجمن اسلامی معلمان ارائه داد؟
همچنین داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چرا استعفای محمدرضا عارف را به اطلاع شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نرسانده است، اظهار کرد: در این مدت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تعطیل بوده و جلسه‌ای نداشته است و وقتی جلسه‌ای تشکیل نشود، این مسائل هم مطرح نمی‌شود. وی ادامه داد: خود عارف می‌توانست استعفای خود را اعلام کند. او رئیس شورای عالی سیاستگذاری است و باید جلسه این شورا را تشکیل می‌داد و استعفای خود را مطرح می‌کرد. البته این حرف‌ها خیلی مهم نیست چون بالاخره استعفای او علنی شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه چرا عارف استعفایش را به او اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری زاییده و دنباله‌روی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. شورای هماهنگی متشکل از احزاب اصلاح‌طلب است ولی شورای سیاستگذاری ترکیبی از احزاب و شخصیت‌های صاحب نفوذ اصلاح‌طلب است که در سال 94 با هدف مشارکت در انتخابات ایجاد شد. محمدی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید احزاب، فعالیت انتخاباتی باید در قالب جبهه انجام می‫شد بنابراین من در سال گذشته از طرف اصلاح‌طلبان مجوز فعالیت جبهه‌ای به نام جبهه اصلاح‌طلبان ایران را گرفتم و شورای سیاستگذاری در قالب این جبهه فعالیت کرد. اگر این جبهه نبود، شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانست فعالیت انتخاباتی کند. وی در پایان گفت: شاید عارف به دلیل اینکه من مجوز جبهه اصلاح‌طلبان را گرفته‌ام استعفایش را به من اعلام کرد در حالی که او رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده و باید استعفایش را به همین شورا اعلام می‌کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سیروس گرجستانی در سن 76 سالگی درگذشت بدرود، مرد خنده‌های تلخ محمدعلی وکیلی جدال سیاسی-حقوقی اینستاگرامی ایران و آمریکا «ابتکار» تاثیر اصلاح نشدن ساختار نظام مالیاتی بر اقتصاد را بررسی کرد دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز با ابهام‌افکنی رسانه‌های خارجی مبنی بر عمدی بودن مواجه شد آمریکا مکانسیمی شبیه ماشه را فعال خواهد کرد؟ سناریو‌های عجیب درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگاهی به عملکرد اهالی رسانه در بیش از ۵ ماه مبارزه با کرونا برای راویان کرونا که اغلب فراموش می‌شوند! اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصلاحات فردمحور نیست رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد ضرورت پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری که موجب افزایش شیوع کرونا است کیومرث پوراحمد: غرق نوشتن قصه‌ام وزیر دفاع: نیروهای مسلح ایران هرگونه حرکت مذبوحانه دشمن را مقتدرانه پاسخ خواهند داد همزمان با صعود مجدد کرونا مطرح شد نظر دولت درباره تعطیلی و دورکاری کارکنان چرا هشدارها درباره ایمن نبودن بناها تنها در حد اخطار باقی می‌ماند؟ اخطارهای بی اثر ناامنی ساختمان‌ها