رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد ضرورت پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری که موجب افزایش شیوع کرونا است

رئیس‌جمهوری با استناد به گزارش‌های کمیته آموزش ستاد ملی مبارزه با کرونا و ارزیابی‫های متخصصان، علت افزایش شمار مبتلایان و قرار گرفتن برخی شهرها در وضعیت قرمز را برپایی تجمع‌ها و مراسم‌هایی نظیر میهمانی‌ها، عروسی و عزا برشمرد و گفت: رعایت نشدن اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های پیشگیری در محیط‌ها و مکان‌هایی که از ابتدا درباره ممانعت از برگزاری آنها هشدار داده شده بود، عامل بروز این مشکل است.
حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با انتقاد از رعایت نشدن فاصله‌گذاری نسبی در حمل‌ونقل‌های عمومی، این موضوع را عامل دیگر افزایش تعداد مبتلایان عنوان کرد و از مسئولان کمیته اجتماعی-امنیتی خواست نظارت و مراقبت خود را در این خصوص تشدید کنند. روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه مراکز کسب و کار و محیط‌های مرتبط با آن با رعایت اصول بهداشتی نقش کمتری در افزایش شیوع و ابتلاهای جدید داشته‌اند، اظهار کرد: کمیته تبلیغاتی باید با ارائه یک بسته سیاستی و تعریف شرح وظایف مشخص برای فرهنگ‌سازی در تغییر سبک زندگی و عادات جدید رفتاری برای شهروندان، اقدامات اقناعی و تبلیغاتی لازم را انجام دهند. رئیس‌جمهوری با قدردانی از نقش‌آفرینی‌های موثر رسانه‌ها در مدیریت و کنترل بیماری افزود: از این پس در کنار هشدارها و توصیه‌هایی که برای مقابله با ویروس داده می‌شود باید فعالیت‌های موثر و اقناعی برای تغییر سبک زندگی انجام گیرد و کمیته تبلیغات موظف است از طریق رسانه‌ها اقدامات موثر از جمله ارائه آموزش‌های لازم را انجام دهد.
روحانی تاکید کرد: با توجه به گزارش ارائه شده از سوی کمیته اجتماعی-امنیتی و بررسی‌های دقیق، مقرر شد در مناطق با وضعیت هشدار یا قرمز محدودیت‌های جدید به شکل کاملا هوشمند اعمال شود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مردم شریف مطلع باشند که با توجه به تجارب به دست آمده طی ماه‌های اخیر، قرار نیست محدودیت‌ها به شکل کلی و وسیع برقرار باشد و اعمال محدودیت‌های جدید منطبق بر محیط‌های شناسایی شده و مبتنی بر روش‌های موثر در افزایش ابتلا و شیوع بیماری است که براساس این مصوبه به استانداران اختیارات لازم برای شهرستان‌های قرمز آن استان واگذار خواهد شد. روحانی در پی گزارش کمیته بهداشتی درخصوص وضعیت کادر پزشکی کشور و نیروی انسانی فعال در حوزه بهداشت و درمان، گفت: مردم بزرگوار ایران متوجه باشند بار سنگینی برای درمان بیماری و مراقبت و نگهداری بیماران بد حال بر دوش کادر درمانی کشور است.
رئیس‌جمهوری هشدار داد: رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان، کادر درمانی کشور را دچار فشار کاری و فرسایش جسمی و روحی می‌کند و به انگیزه آنان که تاکنون با ایثار و فداکاری فعالیت کرده‌اند لطمه جدی وارد خواهد کرد و ما نباید بگذاریم چنین اتفاقی رخ دهد. روحانی افزود: آنچه ستاد ملی در جلسه آتی خود مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد با توجه به مجموعه مباحث و بررسی‌های به عمل آمده از سوی کمیته‌های مختلف، روش‌های اجرایی و موثر نظارت بر دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند با تعیین شرح وظایف معین برای بخش‌های مختلف نظارتی خواهد بود.


رئیس‌جمهوری در این جلسه با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی و محیط‌هایی که کارمندان دولت در آن فعالیت می‌کنند باید پیشتاز رعایت دستورالعمل‌ها باشند، گفت: تمامی وزارتخانه‌ها موظف به ارائه برنامه جامع سازگاری با کرونا به کمیته اجتماعی-امنیتی هستند تا در ستاد ملی بررسی و تصویب شود.
افتتاح ۱۰ طرح و پروژه زیربنایی و توسعه‌ای در حوزه آب و برق در استان‌های فارس و کرمانشاه
رئیس‌جمهوری همچنین در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد امام رضا‫(ع) به طرح‌های افتتاح شده در استان‌های کرمانشاه و فارس اشاره کرد و گفت: امروز به لطف خدا شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی در دو استان فارس و کرمانشاه بودیم. این دو استان در شرایط آبی خوبی قرار ندارند و این افتتاح‌ها بسیار مهم است. وی همچنین با تقدیر و تشکر از کارگران، مهندسان و مدیران وزارت نیرو و بخش خصوصی اظهار کرد: امروز ۹۹.۹ درصد از جمعیت شهرنشینان کشور از آب شرب پایدار و بیش‌از ۸۲ درصد از روستاییان از آب بهداشتی پایدار استفاده می‌کنند که افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه قادریم در دولت یازدهم و دوازدهم به طور متوسط هر دو ماه یک سد مخزنی ملی و هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر ۵۰ روز یک تصفیه‌خانه آب شهری را افتتاح کنیم خیلی مهم است؛ چرا که در زمان انقلاب کل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور ۴ عدد بوده و امروز این تعداد ۲۴۲ تصفیه‌خانه افتتاح شد و ان‌شاءالله افتتاح‌های دیگری تا پایان دولت خواهیم داشت. همچنین تا پیروزی انقلاب ۲۷ تصفیه‌خانه آب داشتیم و امروز یکصد و پنجاه و ششمین را افتتاح کردیم که ۳۷ تصفیه‌خانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتتاح شده است. روحانی با بیان اینکه «از آغاز دولت یازدهم حرکتی جهادی در  زمینه آب و برق آغاز یافته و امروز شاهد ثمرات خوب افتتاح این طرح ها هستیم»، به شیوع ویروس کرونا در دنیا و همچنین اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که هر روز ابرقدرتی و ستمگری مثل آمریکا ما را مورد فشار، تحریم و تهدید قرار می‌دهد، ما توانستیم افتخارآمیز حرف بزنیم و بگوییم که از چه شرایط قبل از پیروزی انقلاب امروز به چه شرایطی رسیده‌ایم؛ حرکت ما پرشتاب بوده است.
رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت نظم و ترتیب و زمان‌بندی و وعده‌ی دقیق دادن به مردم اظهار کرد: زمانی به مردم وعده می‌دهیم و می‌گوییم تعدادی سد را افتتاح خواهیم کرد و زمانی دقیق‌تر حرف می‌زنیم و می‌گوییم تا امروز ۴۳ سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۸ سد را به افتتاح خواهیم رساند؛ اینکه بتوانیم با آمار و ارقام و زمان‌بندی حرف بزنیم از آرزوهای من بود؛ امروز در کشور در بخش آب و برق به این نقطه رسیده‌ایم و اینکه وزیر به ما می‌گوید طی ماه‌های آینده و تا پایان آینده چه تعداد طرح افتتاح می‌شود خیلی خوب و مهم است چراکه منظم بودن و با زمان‌بندی حرکت کردن مردم ما را امیدوار می‌کنند. در همه طرح‌ها باید بتوانیم با زمان‌بندی با مردم حرف بزنیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت برای غرب کشور خاطر نشان کرد: در مسئله غرب کشور کار بزرگی انجام شده‌ است؛ گفت: خدمت مردم عرض می‌کنم که تا پایان امسال گام‌های بسیار خوبی برای استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان برداشته خواهد شد و ان‌شاءالله افتتاح‌های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت. امروز در حال تجهیز ۱۸ هزار هکتار هستیم که بیش از ۱۰ هزار هکتار آن تاکنون آماده شده است. وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم همه طرح‌هایی که در جدول برنامه های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است را اجرایی و عملیاتی کنند. مردم همیشه پرنشاط باشند و بدانند با وجود فشارها و تحریم‫ها، دولت و مسئولان همواره آماده خدمت‫رسانی و رفع مشکلات مردم در حد توانشان هستند.
سایر اخبار این روزنامه
سیروس گرجستانی در سن 76 سالگی درگذشت بدرود، مرد خنده‌های تلخ محمدعلی وکیلی جدال سیاسی-حقوقی اینستاگرامی ایران و آمریکا «ابتکار» تاثیر اصلاح نشدن ساختار نظام مالیاتی بر اقتصاد را بررسی کرد دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز با ابهام‌افکنی رسانه‌های خارجی مبنی بر عمدی بودن مواجه شد آمریکا مکانسیمی شبیه ماشه را فعال خواهد کرد؟ سناریو‌های عجیب درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگاهی به عملکرد اهالی رسانه در بیش از ۵ ماه مبارزه با کرونا برای راویان کرونا که اغلب فراموش می‌شوند! اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصلاحات فردمحور نیست رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد ضرورت پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری که موجب افزایش شیوع کرونا است کیومرث پوراحمد: غرق نوشتن قصه‌ام وزیر دفاع: نیروهای مسلح ایران هرگونه حرکت مذبوحانه دشمن را مقتدرانه پاسخ خواهند داد همزمان با صعود مجدد کرونا مطرح شد نظر دولت درباره تعطیلی و دورکاری کارکنان چرا هشدارها درباره ایمن نبودن بناها تنها در حد اخطار باقی می‌ماند؟ اخطارهای بی اثر ناامنی ساختمان‌ها