ماسک زدن اجباری در ١٦استان

ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، پيش از اين خبر داده بود که دستور اعمال محدوديت‌ها به استانداران سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربايجان غربي و شرقي، فارس، خراسان رضوي، تهران، البرز و کرمان ابلاغ شده است. در همين حال هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، اعلام کرد: «از 14 تير، 17 محدوديت و ممنوعيت جديد در استان اعمال مي‌شود». بجز اين 13 استان، مقام‌ها در سه استان ديگر نيز از اعمال محدوديت‌ها خبر داده‌اند. حسين حسن‌نژاد، معاون سياسي استانداري مازندران، گفته است: «تمامي جلسات اداري و نشست‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در شش شهر اين استان که وضعيت قرمز دارند تا عادي شدن شرايط لغو خواهد بود». نوري شادکام، معاون دانشگاه علوم پزشکي يزد، نيز گفته «از روز شنبه محدوديت‌هاي کرونايي اعمال مي‌شود». سعيد شاهرخي، استاندار همدان، نيز اعلام کرد که به‌دليل قرار گرفتن اين استان در وضعيت هشدار، به‌زودي محدوديت‌هايي که در گذشته اعمال مي‌شد، براي پيشگيري از شيوع اين بيماري بازمي‌گردد.
احتمال تعطيلي اصناف
در اين بين صحبت‌هايي در مورد تعطيلي اصناف به گوش مي‌رسد و وزارت بهداشت اعلام کرده که اگر کسب و کارها به پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي بي‌تفاوت باشند، تعطيل خواهند شد. قاسم جان‌بابايي معاون درمان وزارت بهداشت، اين موضوع را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: اگر کسي کسب و کاري را راه‌انداخته که پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت نمي‌کند، بايد تعطيل شود تا براي ديگران الگوسازي رفتاري شود.
موافق تعطيلي ادارات دولتي نيستيم


در همين حال ادارات دولتي نيز مانند سابق به‌کار خود ادامه خواهند داد و همان‌طور که رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور مي‌گويد: دورکاري کارمندان دولت با زيرساخت‌هاي فعلي امکانپذير نيست. انصاري همچنين به اين موضوع اشاره کرده است که در صورتي که شرايط شيوع کرونا مجددا مثل فروردين‌ماه بحراني شود، تصميم‌گيري خواهد شد. با توجه به ضرورت تداوم خدمات دولت به مردم موافق تعطيل شدن ادارات دولتي در شرايط بحران نيستيم چراکه در شرايط بحراني کارکنان دولت بايد بيشتر تلاش کنند و به‌درد مردم برسند.
يک راه‌حل ساده: ماسک بزنيد
به باور کارشناسان، استان‌هاي کشور در شرايطي با افزايش تعداد مبتلايان روبه‌رو شده‌اند که مردم زدن ماسک و حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي را جدي نمي‌گيرند. در اين رابطه عضو ستاد ملي مبارزه با کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: شايد اعمال محدوديت‌ها در استان‌هاي کشور بتواند در کاهش آمار مبتلايان به ويروس کوويد-19 موثر باشد، اما در اين بين بسياري از مردم و کسبه با ضرر و زيان اقتصادي و جامعه با مشکلات اجتماعي و روحي و رواني مواجه خواهند شد. مينو محرز معتقد است که با يک راه‌حل مي‌توان از اين خسارت‌ها به بدنه اقتصاد و جامعه جلوگيري کرد و آن ماسک زدن در وسايل حمل‌و‌نقل عمومي، پاساژها و اماکن شلوغ و تعطيلي رستوران‌ها، مساجد و باشگاه‌هاي ورزشي است، او همچنين مي‌‌افزايد: به‌جاي اجراي محدوديت در شهرها، دولت ماسک زدن را اجباري کند و براي کساني که به اين مهم عمل نمي‌کنند قوانين و حتي مجازات تعيين نمايد. وقتي چند نفر در کشور مجازات شوند، مردم اين موضوع حياتي را جدي خواهند گرفت. البته من معتقدم اجراي اين محدوديت‌ها در چند استان بسيار موثر خواهد بود و بايد حتما فاصله‌گذاري فيزيکي در آنها اجرا شود و راه‌هاي ورودي و خروجي به شهر را ببندند، اما اين موضوع فقط براي تعدادي از شهرها است و در بسياري ديگر از شهرها فقط استفاده اجباري از ماسک مي‌تواند مهمترين عامل کاهش شمار روزانه مبتلايان شود. محرز از مردم مي‌خواهد که از منزل در حد امکان خارج نشوند و اگر براي کارهاي ضروري به خيابان‌ها آمدند حتما از ماسک استفاده کنند. اين عضو ستاد مقابله ستاد ملي مبارزه با کرونا مي‌افزايد: اگر مردم به اين موضوع توجه نکردند، شهرها با محدوديت‌هاي مجدد مواجه خواهند شد و خود آنها هستند که از اين موضوع زيان مي‌بينند. دنيا و به تبع آن کشور ما، از قرنطينه خانگي مردم، بستن ادارات و کارخانه‌ها خسارت‌هاي اقتصادي‌، اجتماعي و روحي و رواني شديدي را متحمل شد و بازگشت به محدوديت‌ها و قرنطينه شهرها کشور را با بحران مواجه مي‌کند. محرز با اشاره به اينکه اگر يک فرد بيمار يا ناقل کرونا سرفه کند 200‌ميليون ويروس را دهان او خارج مي‌شود و 95‌درصد احتمال بيماري فرد کنار دستي او وجود دارد، اما اگر هر دو آن افراد ماسک بزنند، ميزان ابتلا به يک‌درصد کاهش مي‌يابد، خاطرنشان مي‌کند: همه ما مي‌دانيم که در گرماي تابستان، ماسک زدن کار راحتي نيست، اما بهتر از خسارت‌هاي اجتماعي، اقتصادي ناشي از اعمال محدوديت‌ها به جامعه است. دولت نيز به جاي اعمال محدوديت‌ها، با کساني که در اماکن عمومي ماسک نمي‌زنند برخورد نمايد. همچنين محل اجتماع مردم در مساجد، مکان‌ها زيارتي، رستوران‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي و هر کجاي ديگر که بدون ماسک اماکن رفت و آمد وجود دارد، بايد تعطيل شوند.
با تداوم محدوديت‌ها شرايط کشور سفيد مي‌شد
در اين بين يک استاد مددکاري اجتماعي نظر ديگر دارد و معتقد است که بازگشت به محدوديت‌ها خيلي تاثيرگذار نخواهد بود. محمد زاهدي اصل که يکي از منتقدان بازگشت کشور به شرايط عادي از فروردين‌ماه امسال بود، به «آرمان ملي» مي‌گويد: شرايط امروز کشور و افزايش آمار مبتلايان نشان مي‌دهد که ما در مديريت شيوع کرونا به‌خوبي عمل نکرده‌ايم و دولت و ستاد مقابله با کرونا، تصميمات مناسبي را در اين رابطه اتخاذ نکرده‌اند تا کشور دوباره به روزهاي اوج شيوع کرونا بازگشت. وي همچنين خاطرنشان مي‌کند: در ماه‌هاي گذشته مواضع آشکار و پنهان وزارت بهداشت، دائم اين بود که مردم و مسئولان ملاحظات لازم در قبال وضعيت واقعي کشور داشته باشند و محدوديت‌ها را تا حد امکان ادامه دهند، اما ستاد ملي مقابله با کرونا و در راس آن رئيس‌جمهور، به حرف آنها توجه نکرد و دستور بازگشت کشور به شرايط عادي را صادر نمود. برنامه‌ها و سياستگذاري‌ها به شکلي بود که اين پيام را به مردم مي‌داد که همه چيز عادي شده و مردم بايد از خودشان مراقبت کنند. در اين بين ما شاهد بوديم که روز سيزدهم فرودين، اکثر مردم ايران در خانه ماندند و اتفاق بي‌نظير در فضاي همبستگي مردم رخ داد. مردم در نوروز امسال جدي‌بودن کرونا و خطر آن را درک کرده بودند و به گفته‌هاي مسئولان گوش مي‌دادند، اما با برداشتن محدوديت‌ها و بازگشت کشور به شرايط عادي مردم و مسئولان همه چيز را رها کردند. در صورتي که فقط با اعمال محدوديت‌ها تا پايان ماه مبارک رمضان، مي‌شد کرونا را کاملا کنترل کرد. زاهدي اصل به يادداشت‌هايي که در «آرمان ملي» و در اواسط فروردين امسال منتشر کرده بود اشاره مي‌کند، در آن گفته‌ها آمده بود که «ما کشور فقيري نيستيم و با 5-6‌ميليارد دلار و با اعمال سه ماه محدوديت و تا پايان ماه مبارک رمضان مي‌توانيم کرونا را ريشه‌کن کنيم». او معتقد است که کشوري مانند کره جنوبي اين سياست را به‌کار برد و حالا در وضعيت سفيد قرار دارد. اين استاد مددکاري اجتماعي در ادامه خاطر‌نشان مي‌کند: متاسفانه در اواسط فروردين‌ماه، دولت اين سياست را به‌کار نبرد و چرخش مجدد چرخ‌‌هاي اقتصادي باعث افزايش تلفات جاني در کشور شد. نان و جان در تضاد با يکديگر نبودند، اما سياستگذاري‌ها، اين دو را در مقابل يکديگر قرار دادند و مردم نيز به سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي رسيدند. من با بازگشت محدوديت‌ها خيلي موافق نيستم، چون تفکر مردم، همان تفکر نوروز امسال نيست و خطر کرونا را جدي نمي‌گيرند. متاسفانه شکاف اعتماد ميان ستاد مقابله با کرونا و مردم بيشتر از گذشته شده است و در نهايت محدوديت‌هايي که از امروز اعمال خواهد شد بازهم بي‌تاثير خواهد بود.