منشاء ویروس کرونا کجاست چین یا اسپانیا؟


بعد از گذشت چند ماه از شیوع کرونا در جهان و ابتلای بیش از 11 میلیون و 220 هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس و فوت دست کم 530 هزار نفر، هنوز گمانه‌زنی‌ها درباره منشاء اولیه انتشار این ویروس ادامه دارد. سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته است هیئتی را به چین برای بررسی این مسئله اعزام کند، اما مقامات و کارشناسان چینی تأکید کرده‌اند، هر گونه تحقیق درباره شیوع کرونا، نباید به مرزهای این کشور محدود شود. بر اساس گزارش روزنامه «تلگراف»، چین خواستار در نظر گرفتن اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای منشأ گسترش احتمالی شیوع این ویروس شده است.
«ژنگ گوانگ»، متخصص اصلی چین در زمینه بیماری‌های همه‌گیر، در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «گلوبال‌تایمز» گفت: «تا جایی که این تحقیقات به صورت منصفانه انجام و همه کشورهای مربوطه را شامل شوند، اهمیت ندارد که(تحقیقات) از کدام کشور آغاز می‌شود». «وانگ گوانگفا»، یکی دیگر از مقامات بهداشتی چین در گفت‌وگو با این روزنامه گفت که سازمان جهانی بهداشت باید به اسپانیا برود.پیش از این، منابع خبری گزارش داده بودند شواهدی از وجود ویروس کرونا در اسپانیا یافت شده است که به چند ماه پیش از گزارش اولین مورد آن در چین بازمی‌گردد.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، گروهی از دانشمندان در دانشگاه بارسلونا می‌گویند در نمونه‌های منجمدشده فاضلاب این شهر که متعلق به مارس ۲۰۱۹(اسفند 97) است نوع جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را شناسایی کرده‌اند.پیش‌تر این گروه توانسته بود رد این ویروس در فاضلاب شهر بارسلونا را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰،(25 دی 1398) ۴۱ روز پیش از اولین مورد گزارش ابتلا به ویروس کرونای جدید در اسپانیا، پیدا کند.در نتیجه، این محققان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ویروس جدید کرونا ممکن است بسیار زودتر از آنچه فکر می‌شد در جهان منتشر شده باشد.
خروج دیپلمات‌های آمریکا از عربستان


نیویورک تایمز افشا کرد، وزارت خارجه آمریکا و سفیر آمریکا در عربستان سعودی ظاهراً نتوانسته‌اند اقدامات ضروری برای حفاظت از سلامت دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا در عربستان در جریان بیماری‌ همه‌گیر کرونا انجام دهند.
بر اساس گزارشی که روز جمعه در نیویورک‌تایمز منتشر شد، ده‌ها تن از کارکنان سفارت آمریکا در ریاض ماه گذشته میلادی پس از شرکت در یک جشن تولد، مریض شده‌اند. این موضوع باعث شد آنها به خاطر ترس از در معرض خطر قرار گرفتن سلامت شان، به طور غیررسمی با اعضای کنگره تماس بگیرند. به دنبال اخطار کنگره، وزارت خارجه آمریکا سرانجام روز شنبه اجازه خروج داوطلبانه پرسنل غیرضروری و اعضای خانواده سفارت آمریکا در عربستان سعودی را صادر کرد. با این وجود، برخی مقامات سفارت و کارکنان آن می‌گویند این کافی نیست و ۴۰۰ نفر از   ۵۰۰  آمریکایی حاضر در سفارت و دو کنسول‌گری، باید به آمریکا برگردند؛ به ویژه به خاطر شیب جدیدی که آمار مبتلایان به کرونا ماه جاری پیدا کرده است.