هیاهو برای فرار از شفافیت به نام شفافیت

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: بارها و بارها شنیده بودیم یک عضو شورا برای رسیدن به اهدافی که دارد از تارهای صوتی‌ای بهره می‌برد. داد می‌زند جوسازی می‌کند هرچه می‌خواهد می‌گوید و...
این بار اما به نام شفافیت و برای فرار از شفافیت آنچنان جوی به راه افتاده که اگر دستگاه‌های نظارتی به اصل موضوع ورود نکنند باید گفت یا اللعجب!
طی چند روز گذشته انتشار یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی که مربوط به جلسه شورای شهر یزد است خبرساز شده و رسانه های داخلی و رسانه های فارسی زبان خارجی سر تیتر خبرهایشان را به این فایل صوتی اختصاص داده اند. فایل صوتی که نشان از به کار بردن یک عبارت به یکی از نمایندگان زن شورای شهر یزد دارد. پس از ساعتی مشخص شد که فایل صوتی منتشر شده مربوط به مرتضی شایق عضو دیگر شورای شهر یزد خطاب به ونوس عامری عضو زن شورا در صحن علنی است. عامری پس از انتشار این فایل صوتی در گفت و گو با رسانه‌ها گفته بود: «هفته گذشته که گزارش کاملی از عملکرد مالی شهرداری دادیم و ایرادات عمده‌اش را شفاف در صحن خواندیم، عصبانیت او بیشتر شد. ایشان از اینکه مردم از ابهامات مالی شهرداری آگاه شدند و در فضای مجازی موضع‌گیری‌شان زیر سوال رفته، بسیار عصبانی ناراحت بودند،‌ درحالی که اصلا روی صحبت بنده با ایشان نبود.» همین موضوع سبب شد تا موضع گیری‌ها در خصوص شایق افزایش یابد و خیلی‌ها او را زن ستیز و هتاک نامیدند. با این همه به نظر می رسد این نوع برخورد در صحن علنی شورا نمی‌تواند بدون پشت پرده باشد و حتما موضوعاتی وجود دارد که سبب شده صحن شورا به این طریق زیر سوال برود! طی روزهای
گذشته بار‌ها صحبت های عامری در رسانه های مختلف منعکس شد اما هیچ رسانه‌ای از شایق نپرسید چرا اینچنین شد.


>اختلاف سلیقه برخی اعضای شورا
مرتضی شایق که 4 دوره عضو شورای شهر یزد و یک دوره نیز شهردار شهر یزد بوده است در گفت و گو با آفتاب یزد در خصوص وقایع روز چهارشنبه در صحن علنی شورای شهر یزد گفت: «ماجرا به خیلی وقت پیش برمی‌گردد، در بدو شروع شورای پنجم شهر یزد اختلاف نظرهایی بین اعضا بود اما ما مبنا را بر این گذاشته بودیم که با دیگر اعضا دوستی و رفاقت داشته باشیم. به مدت 2 سال با این که همه کمیسیون ها، اختیارات و حتی خزانه داری شورا یکدست در دست یک جناح بود اما ما همکاری لازم را در این خصوص داشتیم و همه اعضا را همراهی کردیم. در نهایت تنها چیزی که ندیدیم همکاری و هم دلی در شورا بود. سال سوم همکاری ما با آنان قطع شد و ما خیلی جدی تر سایر مسائل را دنبال کردیم. مسئله شفافیت درآمد های شهرداری هم که آن خانم درباره آن صحبت می‌کرد مربوط به 2 سال پیش است. خانم عامری در ابتدا بحثی را مطرح کرد مبنی بر اینکه در حساب های مالی شهرداری حفره هایی وجود دارد، بعد از آن بحث مغایرت را مطرح کرد و گفت یک سری مغایرت هایی در حساب‌های شهرداری وجود دارد. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرد که جو جامعه متشنج شد و به نحوی مطرح می‌کردند که انگار اختلاس صورت گرفته است و مردم دیگر رغبت نمی‌کردند عوارض خود را پرداخت کنند. در این بین شورا تکلیف‌هایی را برای شهرداری مشخص کرد که مغایرت‌ها را طی زمان مشخص رفع کنند. این را هم بگویم که مغایرت در حسابرسی با دزدی و اختلاس متفاوت است، روش های حسابرسی شهرداری با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها فرق دارد. در نهایت با کمک حسابرس‌ها و شهرداری بیش از 80 درصد مغایرت‌ها رفع شده است.»
لازم به ذکر است بسیاری از تصمیمات شورای شهر یزد به لحاظ ترکیب 5 به 6 از پیش تایید شده است و عملا حضور 5 نفر دیگر به زعم خیلی‌ها تشریفاتی و برای خالی نبودن عریضه.
>تقطیع یک فایل صوتی
او در ادامه تاکید کرد: « اصل ماجرای آن فایل صوتی به 2 هفته قبل بر می گردد که قرار بود به تعیین تکلیف‌ها رسیدگی شود و ببینیم شهرداری به وظیفه خودش عمل کرده است یا خیر؛ حسابرس به صحن شورا آمد و گزارش عملکرد داد، دوستان شهرداری هم دفاع کردند و در نهایت به رای گیری رسید و رای نیاورد. خانم عامری در همان حال از من پرسید که چه رایی دادید و من در جواب ایشان گفتم رای مخالف دادم و آنقدر هم شهامت دارم که بگویم چه رایی داده ام. دلیلم هم این است که شهرداری تکلیف های خودش را انجام داده است، تا الان 80درصد از مغایرت‌ها رفع شده و از الان به بعد هم بقیه مغایرت‌ها
رفع خواهد شد. در مجموع هم این جریان شفافی است که سبب می‌شود مسائل مالی شهرداری اصلاح شود. همین موضوع باعث ایجاد بحث هایی بین من و ایشان شده بود اما بالاخره آن جلسه گذشت و رسیدیم به جلسه چهارشنبه که این اتفاق در آن رخ داد. من درخواست دارم که به جای تقطیع فایل صوتی من، صحبت‌ها را از ابتدا منتشر کنند، باید فیلم و فایل صوتی آن جلسه منتشر شود تا مشخص شود این خانم چه عباراتی را برای ما به کار برده است که من آن طور جواب او را داده ام. البته من آنقدر شهامت دارم که از اذهان عمومی برای تشویش و ناراحتی های به وجود آمده عذرخواهی کنم اما من همیشه احترام این خانم و سایر همکارانم را در شورا داشته ام و اصلا دلیلی وجود ندارد که من بدون هیچ پیش فرضی این طور به ایشان توهین کنم. فایل منتشر شده کاملا تقطیع شده است و قبل و بعد از صحبت های من این خانم عامری بود که به من ناسزا گفت.
>شفافیت در هزینه کرد شورا باید صورت گیرد
او افزود: «وقتی بحث شفافیت می شود که خانم عامری بر آن تاکید دارند، ما هم درخواست داریم ایشان شفافیت را رعایت کنند و به مردم بگویند که چقدر پول به رسانه‌ها از سوی شورای شهر یزد و از جیب مردم پرداخت کرده‌اند دیگر اینکه باید مشخص شود چرا رسانه‌ها فایل تقطیع شده را انتشار می‌دهند تا خوراک رسانه‌ای معاند شود. من از مقامات مسئول درخواست دارم که وارد مسائل مالی شورا بشوند و ببینند که در حال حاضر چه پول‌هایی هزینه می‌شود. باید هزینه‌ها و بودجه شورای شهر مورد حسابرسی قرار بگیرد تا ببینیم شفافیت واقعی به چه معنا است. 800 میلیون تومان هزینه کرده اند برای تبلیغات شهر جهانی یزد، یک میلیارد و سیصد برای جشنواره عروسکی هزینه کرده اند، این‌ها بخشی از هزینه‌هایی است که شورای شهر انجام می‌دهد که در هیچ یک از دوره‌ها سابقه نداشته است. بودجه شهرداری طی سال‌های گذشته حداکثر 35 جاری و 65 عمرانی بوده است اما الان عملکرد ما امسال 45 عمرانی و 55 جاری شده است. یعنی جاری ما از عمرانی بیشتر شده است و همه این‌ها حاصل عملکرد برخی اعضا در این دوره است؛ هزینه بعضی از این پروژه‌ها به قدری بالا رفته که دیگر قابل ادامه نیست، با این اوصاف دوستان می‌آیند و از شفافیت صحبت می‌کنند. این مسائلی است که ما بر آن تاکید داریم.»
>در شورای پنجم همه مسائل را سیاسی کرده اند
او در ادامه تصریح کرد: «اولین خواسته من از مسئولین این است که فایل صوتی منتشر شده که دنیا را با آن پر کرده‌اند به صورت کامل منتشر کنند تا مشخص شود چه حرف‌هایی به من زده شده، من اعاده حیثیت می کنم. همه مردم یزد من را می‌شناسند، من 4 دوره با بالاترین رای عضو شورا شده‌ام و در تمام این سال‌ها تمام تلاشم را کرده‌ام که به مردم خدمت کنم. ما همیشه برای همکاران به خصوص همکاران زن احترام قائل بودیم، در مدتی که شهردار بودم شما یک نفر را پیدا نمی‌کنید که بگوید در اتاق شهردار بسته بوده است! اما متاسفانه در شورای پنجم همه مسائل را سیاسی کرده‌اند، ما باید ساعت‌ها در جلسات بنشینیم و اغلب در نگرانی و استرس باشیم و در نهایت هم تنها عمرمان تلف می‌شود. خیلی از بودجه‌ها مثل بودجه خشت خام تلف شده است این بودجه را شفاف بگویند به چه کسانی داده‌اند. ما یک سری از مسائل را به دادستان و بازرسی مطرح کردیم و امیدواریم که وارد شوند. از طرف دیگر چند پروژه تحت عنوان یزد پلاس مطرح کرده اند که هیچ یک از آن‌ها تاکنون به بار نشسته است. من در شورای اول دو سال رئیس شورای شهر بودم، در دوره دوم 2 سال شهردار یزد بودم و در دوره چهارم هم سال اول رئیس شورای شهر یزد بودم، در این دوره هم سال دوم نایب رئیس شورا بودم و در همه سال‌ها هم به مردم خدمت کردم به همین دلیل هم آنقدر شهامت دارم که طبق توصیه های دینی اگر به کسی توهینی کرده‌ام عذرخواهی کنم.
آفتاب یزد: قطعا فحاشی و توهین پذیرفتنی نیست اما این تمام ماجرا نیست از میان گفته‌های شایق دو مسئله باید روشن شود؛ نخست تکلیف برخی قراردادهای به اصطلاح فرهنگی و دیگر مخارج کمیسیون فرهنگی و سازمان فرهنگی و ورزشی شاید بعد این روشن شدن‌ها بهتر بتوان دلیل عصبانیت شایق را فهمید.
شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا فرزند یکی از اعضاء شورای شهر یزد خواستار اخذ تابعیت یکی از کشورهای اروپایی است.
همین شنیده‌ها حکایت از این دارد که تلاش نامبرده برای اخذ تابعیت کشور ایتالیا ناکام بوده و اینک تلاش‌ها برای اخذ اقامت در یکی از کشورهای شمالی اروپا همچنان ادامه دارد آیا این هیاهوها ارتباطی با این حاشیه‌سازی‌ها دارد یا نه؟ سوالی که افکار عمومی انتظار دارد دستگاه‌های متولی و نظارتی بررسی نمایند چرا در این برهه اگر توهین هم صورت گرفته باید خوراک رسانه‌های
معاند شود؟