ممنونم از مهمان نوازي شما

آرمان ملي: «ممنون از مهمان‌نوازي شما» يکشنبه روز سخت مرد ديپلماسي ايران بود؛ روزي که نه از جانب آمريکا و انگليس بلکه از سوي برخي نمايندگان مجلس ايران بارها مورد هجمه قرار گرفت اما نه تنها عصباني نشد بلکه سعي کرد نمايندگاني را که با هدف در مقابل هيات‌رئيسه جمع شده بودند تا او را تخريب کنند آرام کند. ديروز مجلس صحنه صف‌آرايي نمايندگاني با دو هدف در مقابل محمدجواد ظريف بود؛ نخستين هدف آنها تداوم مشي سال‌هاي اخيرشان يعني مخالفت با برجام و هرگونه تصميم در عرصه ديپلماسي با هدف رفع مشکلات است و هدف دوم آنها انتخاباتي و تضعيف ظريف براي منصرف کردن او از کانديداتوري احتمالي در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بود. از سوي ديگر، دولت در سال پاياني خود است و روحاني هم ديگر نمي‌تواند نامزد انتخابات باشد بنابراين نياز نيست که مجلس برخورد جناحي با دولت داشته باشد. در ميان معترضان ديروز چهره اعضاي جبهه پايداري مشهودتر از ساير نمايندگان بود؛ به‌عنوان نمونه، کريمي‌قدوسي نماينده مشهد هم که از مجلس نهم کمر به مخالفت با دولت و وزارت خارجه بسته بود، ديروز در کنار ديگر دلواپسان پايداري در مجلس يازدهم از انزواي چهارساله خارج شده و پر و بالي گرفته بود. او ايستاده بود و با همه قدرتش فرياد مي‌زد. ظريف پيش‌بيني اتفاقات و رفتارهاي نمايندگان دلواپس مجلس يازدهم را کرده بود و مي‌دانست رفتار ديروز برخي از اين نمايندگان ريشه در سال‌هاي قبل دارد؛ همان سال‌هايي که جهان ديپلماسي ايران و ظريف را ستود، نه آن سال‌هايي که دولت اين دلواپسان جايگاهي در عرصه تعاملات بين‌المللي نداشت و افتخارش تنها چند عکس يادگاري بود. احمدي‌نژاد با شعار مديريت جهاني فقط 3بار به اروپا رفت اما 15بار به کشورهاي آسيايي و 13بار به پايتخت‌هاي آسيايي رفت! موضوع تعداد سفرها نبود بلکه عدم تاثيرگذاري در تعاملات بين‌المللي و رفع چالشها بود که دولت روحاني با تغيير مسير ديپلماسي دولت قبل خودش به دنبال رفع چالش‌ها با جهان با تاکيد بر حفظ اقتدار و منافع ملي رفت که اين مسير براي برخي افراد از جمله اعضاي جبهه پايداري قابل درک نبود يا منافع آنها در مخالفت بي‌دليل بود. ظريف ديروز در مقابل بي‌احترامي برخي نمايندگان مجلس چنين گفت: «ممنون از ميهمان‌نوازي شما»
روز سخت ظريف در داخل ايران!
ساعت نزديک به 8 و 10 دقيقه بود که قاليباف زنگ جلسه علني را با يک دستورکار مهم يعني «گزارش وزير امور خارجه از مسائل خارجي و روابط بين‌الملل» به صدا درآورد. از چهره برخي نمايندگان هويدا بود که آماده اجراي برنامه‌اي هستند و زمان زيادي طول نکشيد که برنامه آنها يعني ايجاد تنش در زمان حضور ظريف به مرحله اجرا درآمد. ظريف که مي‌دانست روز سختي را در پيش دارد و ممکن است حرف‌ها و حتي توهين بشنود پشت تريبون قرار گرفت. او صحبت‌هاي خود را با گفتن از تحول جهاني شروع کرد و ادامه داد: «امروز دنيا شاهد يک تحول عمده در صد سال و يا 70 سال گذشته است که بعد از پايان جنگ‌جهاني دوم بي‌سابقه است. اين تغييرات در روابط بين‌الملل بنيادين است؛ به‌طوري‌که ماهيت بسياري از مفاهيم و روابط در روابط بين‌الملل در حال تغيير است.» هرچه او صحبت مي‌کرد صداي همهمه نمايندگان و فريادهاي گاه و بيگاه براي تذکر بلند مي‌شد.
سياست خارجي حوزه دعواي جناحي و گروهي نيست


از آنجا که نمايندگان بيشتر تمايل داشتند درباره سياست ايران در مقابل آمريکا بشنوند، صحبت‌هاي ظريف هم حول اين محور شکل گرفت. او گفت: يکي از اقداماتي که آمريکا انجام مي‌دهد، فشار بر دوستان ايران و هدف قرار دادن منافع ايران در منطقه است که اين حوزه هم نيازمند به توجه ويژه ما هست. مهم‌ترين هدفي که آمريکا دنبال مي‌کند جدا کردن مردم از حاکميت و ناکارآمد نشان دادن نظام و مشروعيت‌زدايي از نظام است. اگر کتاب‌دوستان نگاهي به کتاب جان بولتون بکنند، مي‌بينند که در پشت همه سياست‌هايي که آمريکا به نام فشار حداکثري دنبال مي‌کند اين اهداف نهفته است. صحبت‌هاي ظريف به گفتن از اتحاد و انسجام دروني هم رسيد و گفت: «سياست خارجي حوزه دعواي جناحي و گروهي نيست به همين دليل سياست خارجي در قانون اساسي در حوزه اختيارات مقام معظم رهبري است و سياست‌هاي کلي نظام در حوزه سياست خارجي را مقام معظم رهبري تعيين مي‌کنند. اين يعني اجتناب از دوگانه‌سازي و دعواي داخلي در حوزه سياست خارجي.»
وزارت خارجه در سيبل نمايندگان
بعد از صحبت‌هاي محمدجواد ظريف، نوبت به نمايندگان رسيد تا تذکراتشان‌ را خطاب به وزير امور خارجه مطرح کنند؛ تذکراتي که مشخص بود 7 سال براي طرح آن منتظر فرصت بودند و ميکروفن‌هاي مجلس برايشان به مثابه فتح الفتوح بود! از دلار 20‌هزار توماني گرفته تا قيمت مسکن و ماشين تنها يک مقصر داشت و آن وزير امورخارجه بود؛ البته تک و توک نمايندگاني هم بودند که از ظريف در مقابل فشار همکاران دلواپسشان دفاع مي‌کردند مانند ذبيح‌الله اعظمي نماينده جيرفت که گفت: «وزارت امور خارجه و ديپلمات‌ها سربازان خط مقدم جبهه مقاومت هستند، تضعيف وزارت امور خارجه خصوصا ديپلمات‌هاي ارشد در شرايط فعلي مغاير امنيت ملي و منافع کشور است» اما همه مانند اعظمي نبودند؛ به‌عنوان نمونه محمدتقي نقدعلي، نماينده خميني‌شهر در صحن علني مجلس و پس از استماع سخنان ظريف، با اشاره به آيه «اشدا علي الکفار رحما بينهم» و شعر «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جايي نرسد فرياد است» گفت: اخطار اصل 152 قانون اساسي مي‌دهم. تذکر به آقاي ظريف مثنوي هفتاد من خواهد شد و بايد قاضي عادلي باشد و نه فقط آقاي ظريف بلکه آقاي حسن روحاني را به‌دليل خيانت‌هايي که به اين مملکت کردند بايد به محاکمه بکشند. وي با بيان اينکه اين راهي که مجلس در پيش گرفته به جايي نمي‌رسد، خطاب به قاليباف و نمايندگان مجلس، گفت: اينکه بنشينيم حرف‌هاي صدتا يک غاز وزرا را بشنويم به جايي نمي‌رسد؛ ديگر روي نگاه کردن به چهره مردم را نداريم، دلار 21هزارتومان، سکه بيش از 10ميليون و مرغ 20هزار توماني نتيجه هفت‌ساله سياست‌هاي روحاني است. نقدعلي تصريح کرد: گوش دادن به حرف‌هاي وزرا بي‌فايده است، استيضاح رئيس‌جمهور را کليد بزنيد. احمد راستينه، نماينده شهرکرد از قافله انتقاد به ظريف عقب نماند: شما از کاهش فشار بر مردم سخن مي‌گوييد درحالي‌که شرط‌هاي برجامي، سقوط آزاد ارز و مشکلات اقتصادي را براي مردم رقم زده است، اقتصاد دلارمحور حرکت ذليلانه وزارت خارجه را رقم زده است؛ دلار 20هزار توماني را بايد دلار برجامي ناميد. اين همان گلابي‌هايي است که وعده‌اش را به مردم داده بوديد. محمد مولوي، نماينده آبادان هم تصريح کرد: مگر نه اينکه مدعي هستيد تسهيل‌گر امور اقتصادي هستيد، اصلا در وزارت امور خارجه کارشناس اقتصادي داريد، اگر کارشناسان اين وزارتخانه را به عنوان اقتصادي معرفي مي‌کنيد اما آنها داراي مدارک تحصيلي مرتبط با امور فرهنگي و سياسي هستند. محمد صفايي، نماينده گناباد گفت: آقاي ظريف! مجلس يازدهم را چگونه تصور کرديد و چه تصوري از ما در ذهن شماست؟ شما تحولات بين‌المللي پساغرب را در عمل باور نداريد چرا که پس از شهادت حاج قاسم سليماني پيام ذلت به غرب فرستاديد. وزير امور خارجه در مجلس بحث از وحدت ملي و فراجناحي بودن مي‌زند اما در نشست با کري مي‌گويد که اگر ما با شما به توافق نرسيم، جريان راديکاليسم روي کار مي‌آيد! محمود احمدي بيغش، نماينده شازند همچنين گفت: هفت سال است سياست خارجي را به برجام گره زديد...
ادامه در صفحه 6