ارسال پرونده گران‌فروشی اینترنت همراه به تعزیرات

[شهروند] موضوع افزایش نرخ اینترنت همراه از سوی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، روز گذشته وارد مرحله جدیدی شد و رئیس رگولاتوری از ارسال گزارش تخلف گران‌فروشی این دو اپراتور به تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان خبر داد.
حسین فلاح جوشقانی که صبح روز شنبه نخستین اخطار سازمان تنظیم مقررات را برای تخلف گران‌فروشی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل ارسال کرده بود، روز گذشته در پیامی توییتری نوشت: «گرا‌ن‌فروشی و تخلف دو اپراتور موبایل، در مورد افزایش صد‌درصدی تعرفه اینترنت به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال شد. باید تا ریال آخر پول‌های مردم را بازگردانند. کاهش مدت زمان پروانه هم در انتظار آنهاست. هفته‌ آتی هم کمیسیون تنظیم کاهش نرخ تعرفه مکالمات و پیامک را بررسی خواهد کرد.»
این صحبت‌های معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درحالی است که یک روز پیشتر از آن، پیمان قره‌داغی مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری برخلاف اظهارات اولیه رئیس خود که افزایش قیمت‌ها را تأیید کرده، گفته بود که «افزایش تعرفه‌ای صورت نگرفته و آنچه کاربران از آن ناراضی بودند، در واقع حذف برخی از بسته‌های پرمصرف بوده است و با توجه به اینکه اپراتورهای غالب برای ارایه تعرفه حتما باید از سازمان تأییدیه بگیرند، اما حذف این بسته‌ها بدون کسب تأییدیه سازمان انجام شده، به اپراتورها اخطار داده شده تا بسته‌ها دوباره هم در پورتال و هم اپلپکیشن‌ اپراتورها قرار گیرد.»
گفتنی است که در روزهای گذشته، کاربران بسیاری در فضای مجازی به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در اپراتورهای همراه اعتراض کرده بودند که این اعتراض‌ها منجر به واکنش مسئولان وزارت ارتباطات و پیگیری موضوع از جانب آنها شد. همچنین این مقامات برخلاف بودن اقدام اپراتور‌ها، تأکید کرده و به اپراتور‌ها اولتیماتوم دادند. با این‌همه اما اپراتور‌ها تا به اینجای کار اگرچه در ظاهر از اقدام خود تا حدودی عقب نشسته‌اند اما باید دید در ادامه دستگاه نظارتی به شگرد‌های آنها در تغییر صورت‌مسأله و گران‌فروشی در لوای دیگر، همچون حذف بسته‌های پرمصرف و کاهش اینترنت بین‌المللی و افزایش اینترنت داخلی در بسته‌ها با حفظ قیمت‌های پیشین نیز ورود خواهد کرد.