خط تخریب روابط ایران و چین از خارج آغاز شده است



محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، امضای اسناد راهبردی برای تعریف نقشه راه آینده روابط بین کشورها را اقدام متداولی دانست و گفت: متأسفانه یک خط تبلیغی تخریبی علیه گسترش روابط ایران با همسایگان و بخصوص چین و روسیه از خارج از ایران آغاز و هدایت شده است که امروز برخی‌ها در داخل آن را تداوم بخشیده‌اند.
به گزارش ایسنا، واعظی روز گذشته در پایان جلسه هیأت دولت با بیان اینکه امریکا امروز هم ایران و هم شرکا و کشورهای طرف معامله با ایران را تحت فشار قرار داده است، اظهار کرد: در وضعیت موجود لازم است نسبت به فضای سیاسی که برخی در داخل کشور به وجود می‌آورند، مراقبت بیشتری کنیم، به عنوان مثال در این روزها که امریکا هر روز فشار خود بر کشور را بیشتر می‌کند، تلاش وزارت خارجه بر این است که روابط با همسایگان، روابط با کشورهای آسیایی مثل هند، ژاپن و چین و روابط با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز روابط خوبی باشد.


وی اضافه کرد: متأسفانه این روزها شاهد هستیم که خط جدیدی برای تخریب روابط کشورمان با همسایگان و بویژه چین ایجاد شده و این هم خطی است که ابتدا از خارج وارد شد و تلاش زیادی شد که ارتباط ایران با چین و روسیه به عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت که خیلی هم خوب از مواضع ایران دفاع و حمایت کردند، بهم بریزد. رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: از حدود 2 سال قبل جلساتی با روسیه و چین و همچنین با برخی از کشورهای دیگر داشتیم تا کلیات روابط‌مان را تنظیم کنیم و به سندی راهبردی به عنوان نقشه راه آینده روابط متقابل برسیم. این نقشه راه که در آن مسیر گسترش روابط دولت‌ها و بخش‌های خصوصی تعریف می‌شود، بین بسیاری از کشورها امضا شده و می‌شود.
واعظی با بیان اینکه این سند متداولی است که بین کشورها به امضا می‌رسد و استحکام روابط را بیشتر می‌کند، گفت: هیچ تعهدی به آن معنا نیست، ضمن اینکه دولت همواره مقید بوده که هر آنچه که نیاز به تصویب دولت داشته، این کار را انجام دهد و هر اقدامی که نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی داشته نیز به تصویب مجلس برسد.
وی با تأکید بر اینکه تهیه و امضای این سند هیچ کار پنهانی نیست، افزود: خطی را که ابتدا رسانه‌های خارج برای تخریب روابط ایران و چین شروع کردند، متأسفانه در داخل کشور هم برخی از افرادی که دنبال فرصت برای مطرح کردن خود هستند، با توسل به مسائل مختلف و در فضای مجازی یک شبهه‌ای برای مردم به وجود آورده‌اند. یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره کیش را بدهند و یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره قشم را بدهند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه دستگاههای نظارتی کشور، همه تلاش می‌کنند تا آنچه انجام می‌شود، شفاف شود و هیچ چیزی خلاف موضوع نباشد، از مردم خواست که به اینگونه مسائل توجه نکنند.
 واعظی تصریح کرد: در ارتباط با مسائل غیر از سیاست خارجی، امروز مسائلی داریم که متوجه معیشت مردم است. این مسائل با توجه به شرایط خاص و با توجه به تبلیغات و جنگ روانی که به وجود می‌آورند، باعث می‌شود شاهد آن باشیم که بازار ارز و سکه در برخی از مواقع با نوسانات هیجانی مواجه باشد. بر این اساس دولت و آقای رئیس جمهوری، در چند روز گذشته، چند جلسه در ارتباط با مسأله ارز،، سکه، بورس و مسکن برگزار کردند.  رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره تأکید رئیس جمهوری نسبت به تعامل میان قوا نیز با بیان اینکه در شرایط مواجهه با تحریم و کرونا، به انسجام و وحدت در داخل کشور نیاز داریم، افزود: انسجام و وحدت، همدلی و همکاری نزدیک قوای سه‌گانه با هم و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی؛ مهم‌ترین پیام مأیوس کننده‌ای است که امریکا و دشمنان ایران می‌توانند دریافت کنند و از طرف دیگر فرصتی به وجود می‌آید که در داخل کشور بهتر بتوانیم با کرونا مبارزه و مقابله کنیم. واعظی ادامه داد: بر این اساس، سیاست دولت همواره بر این بوده که سران سه قوه باید یک ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند. قوای سه گانه هم باید یک همکاری بسیار صمیمانه و نزدیکی داشته باشند. متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند هر چه بین قوا اختلاف باشد به نفع جناح و فکر و اندیشه خودشان است.
وی اضافه کرد: متأسفانه در خارج از کشور هم هدف‌شان همواره بر این بوده که اول یک فاصله‌ای بین مردم و نظام بیندازند و از طرف دیگر بین مسئولان عالی‌رتبه نظام فاصله بیندازند. لذا آقای رئیس جمهوری تأکید داشتند بر اینکه دولت به جد مصمم است که روابط صمیمانه با  دیگر قوا را حفظ کند و ان شاءالله جلسه سران سه قوه در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران سه قوه در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد و فکر می‌کنیم که این گونه جلسات باعث می‌شود که دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر و همکاری‌ها بیشتر شود.