دهن کجی قیمت ها به حرف درمانی مسئولان


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: در حالی که مردم از تورم و گرانی به ستوه آمده و طاقتشان طاق شده است، مسوولان دایم از وضعیت مناسب کشور خبر می دهند و فضا را گل و بلبل ترسیم می کنند. مسوولان گمان می کنند مردم ساده دل و خوش باوری داریم که هر چه بگوییم چشم بسته باور می کنند. به همین دلیل است که وقتی رییس جمهور می گوید اقتصاد را بخوبی مدیریت می کنیم، مردم بدون توجه به گرانی و تورم باور و البته از این همه مدیریت و اعتماد به نفس تقدیر می کنند. وقتی دلار گران می شود و رییس کل بانک مرکزی می گوید اعتقادی به ارزپاشی نداریم و می توانیم گرانی ارز را کنترل کنیم، بازهم مردم باور و البته از این همه مدیریت و توانمندی تقدیر و تشکر می کنند. وقتی سرپرست وزارت صمت اعلام می کند که افزایش تولید داریم و در نتیجه پیش فروش خودرو بزودی قیمت خودرو پایین می آید، باز هم مردم باور می کنند. از این دست مطالب بسیار است. اما معلوم نیست که مسوولان در این مملکت زندگی نمی کنند و از قیمت ها خبر ندارند، یا آنقدر مردم را ساده لوح و خوش باور فرض کرده اند که مطالب خلاف واقع را با این قاطعیت به خورد مردم می دهند و شاید هم می دانند چه خبر است و فرافکنی می کنند.

روراستی بهتر از نادرستی

وقتی مردم به اظهارات مسوولان توجه می کنند، به بازارها هجوم نمی آورند و مانند آمریکا و اروپا به غارت فروشگاهها نمی پردازند زیرا گمان می کنند وقتی مسوولان وعده کنترل قیمت را می دهند، حتما درست می گویند. اما یک باره چشم باز می کنند و می بینند فرصت طلبان و سودجویان دست به خرید و احتکار زده اند و مسوولان هم هیچ کاری از دستشان برنیامده و در نتیجه عده ای به سودهای کلان دست یافته اند و عده ای دیگر همه چیزشان را به دلیل اعتماد به اظهارات مسوولان باخته اند. اکنون سوال اینجاست که مسوولان با مردم هستند یا هیزم بر آتش فرصت طلبان می گذارند. براستی مسوولان چه هدفی از پنهان کاری و دادن اطلاعات غلط به مردم دارند. مهمتر اینکه چگونه عده ای معلوم الحال به موقع متوجه می شوند که باید دلار، سکه، خودرو، خانه یا... بخرند.

ننگ اجاره یک خانه برای دو خانواده

یکی از بخشهایی که گرفتار گرانی و تورم شده، مسکن است.متاسفانه هیچ کس نظارتی بر قیمتها ندارد. صاحب خانه که از خواب بیدار می شود و می بیند قیمت پیاز ۱۰ هزار تومان شده، سراغ مستاجرش می رود و اجاره را افزایش می دهد. صاحب خانه نیز که قصد فروش دارد، هر قیمتی که دلش می خواهد اعلام می کند. اما در این رابطه نماینده اردبیل خطاب به رییس جمهور گفت: خبرنگاری از من پرسید که به لحاظ ناتوانی افراد در پرداخت اجاره، دو خانواده یک واحد خانه را اجاره میکنند، بعد شرعی این موضوع چیست؟ سیدکاظم موسوی افزود: پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب رخ دادن چنین موضوعی خیلی ننگ است، دولت باید تدبیر خود را افزایش دهد و مسکن مناسب در اختیار نیازمندان و افرادی که امکان ساخت مسکن ندارند قرار دهد، وقتی مردم در رابطه با همه مسائل کشور در میدان هستند باید به آن ها توجه شود.نماینده اردبیل تصریح کرد: دولت ضمن در تنگنا قرار دادن مردم آنها را به گناه میاندازد، قیمت اجاره مسکن به گونهای است که دو بنگاه املاک در یک خیابان و یک کوچه برای یک مسکن قیمتهای متفاوتی ارائه میکنند، تا کجا باید شاهد قیمت حبابی باشیم؟

حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی نمایندگان

اما خبری منتشر شد که دل مردم را به درد آورد. در این شرایط اقتصادیِ ناگوار که روز به روز سفرههای مردم فرودست خالیتر میشود و گرانی کالاهای اساسی و سرمایهای ازجمله ارز و طلا، نگرانیهای گسترده معیشتی به وجود آورده است، واریز ۲۳۰ میلیون تومان یکجا به حساب ۲۹۰ نماینده مجلس، آنهم مجلسی که خود را انقلابیترین مجلس در ادوار گذشته میداند، جای دفاع دارد؟ آیا نمایندهای که ۲۰۰ میلیون حق مسکن میگیرد و ۱۱ میلیون حقوق ماهانه دارد، میتواند درد کارگری را بفهمد که فقط ۳۰۰ هزار تومان حق مسکن میگیرد یا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوقش است؟ آیا این نماینده میتواند مطالبات بازنشستهای را پیگیری کند که بعد از سی سال خدمت صادقانه باید با ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان حقوق سر کند و برای چند صد هزار تومان ناقابل، ماهها مطالبهگری و اعتراض صورت بدهد؟!یک حساب سرانگشتی ساده نشان میدهد که مجموع پولهایی که در شانزدهم یا پانزدهم تیر به حساب نمایندگان مجلس ریخته شده، به هیچ وجه پولی کمی نیست. ۲۳۰ میلیون را اگر در تعداد نمایندگان مجلس یعنی ۲۹۰ نفر ضرب کنیم، به عدد ۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان میرسیم. یعنی در این شرایط بحرانی کشور، یک شبه ۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب نمایندگانی واریز شده که حدود یک ماه بر کرسی نمایندگی ملت تکیه زدهاند؛ آنهم ملتی که بیش از نیمی از آنها، مجبورند با دستمزدهای دو تا سه برابر زیر خط فقر سر کنند و در تامین ابتداییترین نیازهای زندگی ناتوان بمانند.

کوچک تر شدن سفره های مردم

اما اعتراض به ناکارآمدی مسوولان ادامه دارد به نوعی که نماینده یزد در مجلس با انتقاد از اینکه در سایه بی تدبیری و عدم توانایی در برنامه ریزی صحیح اقتصادی هر روز جیب مردم خالی و سفره ها کوچک تر می شود، گفت: سایه دلالان و رانت خواران باید از سرنوشت اقتصادی مردم کوتاه شود. محمدصالح جوکار افزود: هر سال ضریب جینی در حال افزایش است و افزایش شکاف طبقاتی را شاهد هستیم. نماینده مجلس یازدهم، با انتقاد از اینکه جیب دلالان و سودجویان پر شده است، تصریح کرد: مردم مشکل معیشتی دارند و باید اشتباهات گذشته را اصلاح کرد، ضرورت دارد سایه دلالان و رانت خواران از سرنوشت اقتصادی مردم کوتاه شود؛ چرا ارز کشور در اختیار افرادی که اهلیت ندارند قرار می گیرد و در شرایط سخت در حق مردم ظلم می شود، نیاز است دولت در کوتاه ترین زمان برای حمایت از دهک های پایین جامعه اقدامات مناسب را انجام دهد.

کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟

البته اگر میزان درآمد مردم به نسبت گرانی بالا برود اشکالی ندارد، اما آمارها وحشتناک است به نوعی که در ایران دستمزد نیروی کار به ۱۰۰ دلار در ماه هم نمی رسد و تمام این بدبختی در نتیجه افزایش گرانی دلار بوده است. وقتی برای خرید کالا یا خدمات سراغ فروشنده می رویم، همه چیز را با دلار می سنجند در حالی که حقوق و دستمزد همچنان با ریالی است که توان ایستادگی و مقابله با دلار را ندارد.

تأثیر ارز ۴۲۰۰تومانی در سفره محرومان دیده نشد

از سوی دیگر نماینده رشت در مجلس گفت: به عنوان کسی که ۴۰ سال در مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نظام فعالیت داشته ام هشدار می دهم اگر همه ارکان نظام به خصوص نمایندگان که امیدی در دل مردم ایجاد کرده اند، مراقب نباشند خسارت سنگینی به نظام تحمیل می شود. جبار کوچکی نژاد افزود: اگر پیش از این نگران صدها هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم بودیم که اقتصاد را تحت تأثیر قرار می داد امروز نگران بیش از ۴۰ میلیارد دلار در خانه های مردم هستیم؛ دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را رواج داد که قرار بود نتیجه آن در سفره مردم دیده شود که نشد لذا مردم از رئیس جمهور سوال دارند چرا کمر همت بسته اید که محرومان، مستضعفان و جوانان را به عنوان ستون نظام از آن جدا کنید و چرا سهمیه بندی ارزاق عمومی را اجرا نکرده تا یارانه به محرومان برسد.وی تصریح کرد: آیا نمی بینید بحران افزایش قیمت ارز، سکه و کالاهای اساسی مردم را گرفتار کرده؟ مردم از شما مسکن اجتماعی نمی خواهند و همان مسکن مهر را تمام کنید.