خواب نظارت بر بازار همزمان با زمزمه گرانی و احتکار

صابر -این روزها که قیمت ارز روند صعودی بی سابقه ای به خود گرفته است، برخی کالاها و خدمات در داخل هم مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفته اند که زمزمه احتکار نیز از آن شنیده می شود. دراین گزارش ضمن مراجعه ای میدانی به بازار، به برخی راهکارها از زبان مسئولان اتحادیه های مرتبط نیز پرداخته ایم.
گرانی درقطعات خودرو
بازار قطعات یدکی خودرو از جمله بازارهایی است که همواره از افزایش قیمت ارز تاثیر پذیرفته است. به یکی از مکانیکی های تعمیرات خودروهای چینی در خیابان آزادی پایتخت مراجعه می کنیم، قطعه یدکی که پیش از این 800 هزار تومان بوده است توسط متصدی این مکانیکی یک میلیون تومان اعلام می شود، این قطعه برای تعمیرات موتور این نوع خودروهای وارداتی کاربرد دارد اما نرخ آن افزایش یافته و نکته مهم تر این که وقتی از مکانیک مذکور، این قطعه را برای انجام کار مطالبه می کنیم، نمونه استوک
( دست دوم نزدیک به نو) آن را نشان می دهد و می گوید: اگر استوک نخرید و نو بخرید بهتر است. با این حال قطعه نو نیز اکنون وجود ندارد و مکانیک مذکور وعده تهیه آن را به قیمتی بالاتر از گذشته از دوستانش در بازار می دهد.با مراجعه به یکی از مکانیکی های خیابان تختی در تهران نیز نتیجه مشابهی به دست می آید؛ این مکانیک با بیان این که افزایش قیمت ارز دراین روزها موجب گرانی و احتکار برخی قطعات یدکی خودرو شده است، می افزاید: قیمت برخی قطعات که تا چند روز پیش 300 هزار تومان بود الان 40یا 50 هزار تومان افزایش یافته است یا وقتی به بازار مراجعه می کنیم ، پاسخ می دهند که موجود نیست و معلوم است که می خواهند گران تر بفروشند یا احتکار کنند. وی معتقد است این موضوع فقط ویژه قطعات خودروهای خارجی نیست و برای قطعات ایرانی نیز متاسفانه گاهی وجود دارد.


کشف ۵ هزار بسته انواع مواد شوینده تقلبی
در همین حال در لابه لای اخبار، فرمانده انتظامی شرق استان تهران از کشف پنج هزار و ۳۶۸ بسته انواع مواد شوینده تقلبی به ارزش سه میلیارد ریال در شهرستان ورامین خبر داد. سردار «کیومرث عزیزی» اظهارکرد: ماموران در بازرسی انجام شده، ۱۳۴۲ بسته ۴ عددی انواع مواد شوینده با برندهای تقلبی کشف کردند.
متخلفان طوری مجازات شوند که جرئت تخلف نیابند
علیرضا رضایی قهرودی رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده، در پاسخ به پرسش خراسان درباره این که اتحادیه برای جلوگیری از احتکار و گران فروشی در مواد شوینده چه برنامه ای دارد؛ به خبرنگار ما می گوید: باید کاری کنیم متخلف جرئت خلاف کردن نداشته باشد و متخلفان باید طوری مجازات شوند که دیگر کسی جرئت خلاف نداشته باشد.به گفته وی تا چندی پیش قیمت مواد شوینده مقداری بی ضابطه بود ولی با افزایش تولید در این بخش با مشارکت بسیج و سپاه و وزارت صمت،مقداری شرایط بهتر شد اما قطعا افزایش قیمت ارز به دلیل تاثیر روی قیمت مواد اولیه،بر قیمت ها دراین بخش نیز ناخواسته تاثیر می گذارد.رضایی با اشاره به برخی احتکارهای گسترده مواد شوینده در گذشته ادامه می دهد: اتحادیه ما دو نفر بازرس دارد و بازرس های اتاق اصناف و صنعت و معدن هم جداگانه فعالیت و نظارت می کنند اما بنده معتقدم دستگاه های قانونی آن طوری که باید در برخورد با تخلفات اعمال قانون نمی کنند.
بگذاریم بازار با ساز و کار خودش کار کند
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور و استان تهران نیز در پاسخ به این که چه نظارتی در شرایط کنونی باید بر بازارها اعمال کنیم، می گوید: اگربگذاریم بازار با ساز و کار خودش کار کند نیازی به نظارت نیست، با توجه به این که قیمت دلار از 10 هزار تومان اکنون به بیش از 21 هزار تومان افزایش یافته، طبیعی است مقداری قیمت ها تفاوت کند ولی اگر بگذاریم بازار کار خودش را انجام دهد قیمت ها متعادل می شود و هر چه بیشتر برای کنترل قیمت دخالت کنیم، کار بدتر می شود.وی در پاسخ به این که الان وضعیت در بازارهای پولی کشور سیر طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه باید نظارت بیشتری بر بازارها اعمال شود، می گوید: احتکار زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک قطعه 10 تومان باشد و شما بخواهید اجبار کنید به 8 تومان فروخته شود ولی اگر قیمت ها سیر طبیعی داشته باشد، کسی دنبال احتکار نخواهد بود. نجفی منش با اشاره به این که مدتی است به دلیل تحریم ها، واردات قطعات به سختی انجام می شود، ادامه می دهد: البته برخی از این محصولات درحال داخلی سازی شدن است که قیمت های محصولات داخلی سازی شده برای مصرف کننده تا حالا خوب بوده است.