تسهیلات گران کرونایی فقط 13 درصد متقاضی داشت

مسعود حمیدی- باوجود سهم 2868 میلیارد تسهیلات کرونایی استان،تنها برای 356 میلیارد تومان آن متقاضی وجود دارد و میزان پرداختی‌ها به متقاضیان کمتر از 3 میلیارد تومان بوده است؛ موضوعی که باعث گلایه معاون اقتصادی استاندار از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها شده است.به گزارش خراسان رضوی،  دولت برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی که تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند، 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد در نظر گرفت و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد و بنا شد به ازای هر نیروی کار حداقل 12 و حداکثر 16 میلیون تومان تسهیلات به کارفرمایان در 14 رسته تعریف‌شده پرداخت شود. سهم استان خراسان رضوی از این تسهیلات 2868 میلیارد تومان  بوده که به بانک‌های منتخب استان ابلاغ‌شده است.
وضعیت تقاضا و پرداخت تسهیلات
 بر اساس آخرین آماری که دبیرخانه کارگروه اشتغال استان در اختیار ما قرار داده است، تاکنون 12602 فقره پرونده متقاضی دریافت این تسهیلات به شبکه بانکی استان معرفی‌شده‌اند و مبلغ کل تسهیلات درخواست‌شده 356 میلیارد و 256 میلیون تومان بوده است؛ هرچند مبلغ تسهیلات پرداختی تاکنون بیش از 2 میلیارد تومان بوده است.بنا بر اذعان رئیس اتاق اصناف مشهد، بیش از 220 هزار واحد صنفی در استان فعال هستند که به‌صورت رسمی حدود 450 هزار نفر در این واحدها به فعالیت می‌پردازند اما بخشی از نیروی کار این واحدها فاقد بیمه یا ثبت رسمی هستند. لذا به اعتقاد ما بالغ‌بر 750 هزار نفر در واحدهای صنفی استان مشغول فعالیت هستند. بنا نژاد در گفت‌وگو با خراسان رضوی گفت: بیش از 90 درصد واحدهای صنفی استان تحت‌تأثیر بحران کرونا قرارگرفته و متضرر شده‌اند. بیش از 12 هزار واحد صنفی استان در محدوده اطراف حرم رضوی هستند که به‌شدت تحت‌تأثیر بحران کرونا قرارگرفته‌اند.وی درباره این‌که چه تعداد از بنگاه‌های اقتصادی استان مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا در استان می‌شود، گفت: حداقل 67 هزار واحد صنفی، خدماتی و تولیدی مشمول این تسهیلات‌اند که بیش از 4500 واحد از آن‌ها حوزه اصناف مشهد هستند.بر این اساس از مجموع 67 هزار واحد مشمول تنها 12600 واحد یعنی حدود 20 درصد تاکنون به شبکه بانکی استان معرفی‌شده‌اند تا بتوانند تسهیلات بانکی را دریافت کنند. بنانژاد دلیل پایین‌بودن تعداد پرونده متقاضی ارسال‌شده به بانک‌های استان را شرایط سخت تعیین‌شده دانست و اظهار کرد: از همان ابتدا اتاق اصناف استان و کشور به شرایط تعیین‌شده اعتراض کرد و اعلام کردیم ولی توجهی نشد؛ امروز بعد از گذشت چند ماه مجبور به تسهیل شروط شده‌اند و مدت‌زمان ثبت‌نام را تا پایان تیرماه تمدید کردند که واحدهای بیشتری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.با این‌حال اگر حجم تسهیلاتی که تاکنون تقاضا شده است (356 میلیارد تومان)  را نسبت به کل تسهیلات تعیین‌شده( 2868 میلیارد تومان) درنظر بگیریم خواهیم دید، تاکنون تنها برای کمتر از 13 درصد تسهیلات درنظر گرفته‌شده متقاضی وجود دارد. یعنی هنوز برای بیش از 87 درصد تسهیلات سهم استان متقاضی وجود ندارد.مونسان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز در گفت‌وگو با خراسان رضوی درباره دلیل پایین‌بودن میزان پرداخت تسهیلات به متقاضیان گفت: مدت‌زمان کمی است که پرونده متقاضیان به بانک‌های استان ارجاع داده‌شده است. از سویی بانک‌ها هیچ دخل و تصرفی در تعیین شرایط پرداخت و تعیین و تایید متقاضیان ندارند؛ لذا تلاش ما بر این است پرداخت تسهیلات به متقاضیان به‌سرعت انجام شود.وی درباره  پایین‌بودن میزان تسهیلات درخواستی نسبت به تسهیلات سهم استان نیز گفت: به‌هرحال این تسهیلات در اختیار شبکه بانکی استان قرارگرفته است و ما موظف هستیم بر اساس شرایط تعیین‌شده به متقاضیان تسهیلات را پرداخت کنیم ولی این‌که باید شرایط تسهیل شود که تعداد بیشتری از واحدهای متضرر بتوانند از تسهیلات استفاده کنند، در حوزه اختیارات بانک‌ها نیست و بنا هم نیست این تسهیلات بازگردانده شود؛ زیرا بانک‌ها از منابع خودشان این تسهیلات را پرداخت می‌کنند.
گلایه معاون از دستگاه‌ها و بانک‌ها


اما معاون اقتصادی استاندار انتقادات خود را متوجه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها کرد. رسولیان در گفت‌وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: ما از عملکرد دستگاه‌ها به‌شدت گله‌داریم زیرا اطلاع‌رسانی خوبی به بنگاه‌های حوزه فعالیت خود برای ثبت‌نام در سامانه کارا به‌منظور اخذ تسهیلات انجام نداده‌اند. از سوی دیگر برخی دستگاه‌ها در استعلام‌هایی که سامانه کارا از آن‌ها می‌خواهد کم‌کاری می‌کنند که البته این مشکل برطرف شده است و اگر دستگاهی بعد از 3 روز پاسخ استعلام‌ها را ندهد، سامانه درخواست متقاضی را تایید  و به بانک‌ها ارسال می‌کند.وی انتقاد بعدی خود را متوجه بانک‌های استان کرد و گفت: متأسفانه به‌رغم تسهیلات خوبی که در نظر گرفته‌شده، میزان پرداختی‌ها کمتر از 3 میلیارد تومان بوده است و این رویه باید تغییر کند و بانک‌ها به‌صورت جدی‌تری پای‌کار باشند و تسهیلات را پرداخت کنند.
در آخر
با این حال باید توجه کرد در شرایط فعلی رکود اقتصادی، تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند یک محرک جدی برای رونق تولید در استان باشد و بنگاه‌ها و مسئولان استان نباید به راحتی از مابقی 2500 میلیارد تسهیلات کرونایی سهم استان چشم‌پوشی کنند و لازم است نهایت تلاش خود را برای جذب حداکثری این تسهیلات انجام دهند.