مجلس «تاجگردون» را هم تحمل نکرد

آرمان ملي- حميد شجاعي: پس از يک ماه کشمکش در مجلس بالاخره ماراتن اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران به پايان رسيد و همانطور که نمايندگان از قبل گفته بودند اعتبارنامه نامه وي از سوي نمايندگان رد شد. البته آنچه مسلم است طبق آيين‌نامه مجلس اساسا اعتبارنامه وي پس از تاييد در شعبه 12 نبايد حتي به کميسيون تحقيق مي‌رفت اما پس از تاييد کميسيون تحقيق نيز نيازي به راي‌گيري در صحن علني مجلس نبود. به‌نظر مي‌رسد عزم بهارستان‌نشينان بر خارج نمودن تاجگردون از مجلس بر آيين‌نامه داخلي چربيد و اعتبارنامه تاجگردون با 102 راي موافق، 128 راي مخالف و 21 راي ممتنع از مجموع 251 راي ماخوذه به تصويب مجلس نرسيد و بدين صورت تا‌جگردون با 8 سال نمايندگي از رسيدن به مجلس يازدهم باز ماند.
پايان ماجراي يک اعتبارنامه
شايد اگر مجلس يازدهم طي بيش از يک‌ماه گذشته به‌جاي تمرکز بر اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران بر مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم که پيش از ورود به مجلسي قولش را داده بودند ورود مي‌کرد، امروز جامعه در چنين شرايطي قرار نداشت. اما از آنجايي که اولويت‌هاي مجلس يازدهمي‌ها امور ديگري است، نبايد چندان تعجب کرد که چرا پرونده يک اعتبارنامه به اين حد طولاني مي‌شود. از اين جهت شايد به‌جرات بتوان گفت که چنين کشمکشي در مجلس بر سر يک اعتبارنامه طي بيست سال اخير و مجالس مختلف بي‌سابقه بوده است. ماجرا از جايي شروع شد که 3 روز پس از آغازبه‌کار رسمي مجلس و در جريان بررسي اعتبارنامه نمايندگان چندي از منتخبان از جمله روح‌ا... نجابت و عليرضا زاکاني با اعتراض نسبت‌به اعتبارنامه تاجگردون در نامه‌اي خطاب به هيات‌رئيسه اعتراض خود را نسبت به رانت‌خواري، کسب منافع اقتصادي و اعمال نفوذ شبکه‌اي از طرق مختلف در دستگاه‌هاي دولتي و شرکت‌هاي تابعه تاجگردون اعلام کردند. هرچند در آن مقطع خود تاجگردون نيز اعتراضاتي نسبت به اعتبارنامه برخي از منتخبين داشت اما به جايي نرسيد. البته قضيه در اينجا به اتمام نرسيد و قرار شد 10 روز بعد دوباره اعتبارنامه‌هاي مورد اعتراض و ردشده در شعب مورد بررسي قرار گيرد اما تاجگردون در اين مرحله نيز نتوانست به سلامت عبور كند و اعتبارنامه‌اش پس از يک‌بار تاييد در شعبه 12 به کميسيون تحقيق رفت. اين روند ادامه داشت تا در سوم ماه جاري کميسيون تحقيق راي به تاييد اعتبارنامه تاجگردون داد و آن را به صحن علني ارسال کرد؛ رايي که به مذاق مخالفان از جمله زاکاني خوش نيامد و وعده راي‌گيري در صحن علني را داد. اين در حالي است که چندي پيش سميه محمودي، سخنگوي کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس درخصوص اعتبارنامه تاجگردون اظهار داشت: «برخي مي‌گويند لازم است نظر کميسيون مذکور در صحن به راي گذاشته شود تا به قول عليرضا زاکاني، نماينده قم و از معترضان سرسخت به اعتبارنامه تاجگردون، رفوزه شدن کميسيون تحقيق جبران شود. از سوي ديگر، عده‌اي طبق آيين‌نامه داخلي تاييد کميسيون تحقيق را براي باقي ماندن نماينده کافي مي‌دانند.» هر چند که طبق نظر محمودي پس از تاييد اعتبارنامه در شعبه 12 طبق قانون نبايد پرونده تاجگردون حتي به کميسيون تحقيق مي‌رفت. در نهايت روز گذشته پس از يک‌ماه کشمکش بر سر اين پرونده مجلس به تعيين تکليف اعتبارنامه تاجگردون پرداخت و ابتدا در جلسه غيرعلني بنابر گفته قاليباف رئيس جلسه مباحثي مطرح شد و نمايندگان مخالف، موافق و خود تاجگردون صحبت کردند و پس از آنها قاليباف با قرائت گزارش کميسيون تحقيق که راي بر تاييد اعتبارنامه تاجگردون داده بود، اين اعتبارنامه را به راي مخفي نمايندگان گذاشت و پس از مشخص شدن راي نمايندگان تاج‌گردون صحن علني مجلس را ترک کرد.
رد اعتبارنامه


بررسي اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران در دستور جلسه علني صبح ديروز مجلس قرار داشت که نمايندگان با 102 راي موافق، 128 راي مخالف و 21 راي ممتنع از مجموع 251 راي ماخوذه به تصويب مجلس نرسيد. براساس آيين‌نامه داخلي مجلس مراتب رد اعتبارنامه بايد از سوي هيات‌رئيسه مجلس به وزارت کشور اعلام شود.
رکوردشکني بعد از 20 سال
اما موضوع بررسي اعتبارنامه‌ها يکي از مباحث جنجالي است که هنوز بعد از 40 سال و يازده دوره، مجلس اول با رد اعتبارنامه 9 نماينده پيشتاز است و بعد از آن مجلس ششم با رد 3 اعتبارنامه در رتبه دوم قرار دارد. مجلس دوم و چهارم هم اعتبارنامه دو نماينده را رد کرد و مجلس سوم و پنجم صلاح ديد دو نفر در جمع نمايندگان قرار نداشته باشند. مجلس ششم آخرين مجلسي بود که در بررسي اعتبارنامه‌ها راي به رد يک اعتبارنامه مي‌داد و تقريبا 20 سال است که چنين اتفاقي در صحنه پارلمان مشاهده نشده بود که امروز مجلس يازدهم اين رکورد 20ساله را شکست.
واکنش تاجگردون
بعد از رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در صحن علني مجلس او با انتشار تصويري از يک دست‌نوشته در صفحه اينستاگرامي‌اش نوشت: مجلس راي به اعتبارنامه ... داد .... نداد ... تمام و آنچه حجت بود ادا شد. مردم خونسردي خود را حفظ کنند.
واکنش‌ها به رد اعتبارنامه
پس از رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران و باشت برخي نمايندگان در صفحات شخصي خود در توئيتر نسبت به اين مساله واکنش نشان دادند. جالب اينکه بسياري از اين افراد کساني هستند که موافق فيلترينگ فضاي مجازي هستند. مجتبي توانگر نماينده تهران نيز در توئيتر خود نوشت: «پرونده تاجگردون رو بستيم. ‏دستورکار مجلس حل مشکل معيشت است. مجتبي رضاخواه نماينده تهران نيز اينگونه نوشت: «يکي از دلايل رد اعتبارنامه تاجگردون، دفاع بد و مغلطه تعجب‌برانگيز پزشکيان بود. ايشان با اشاره به حديثي نتيجه گرفت که اگر کسي اتهامات عليه خودش را رد کند، بايد آنها را ناديده گرفت! پس نقش دادگاه چيست؟ از اين پس تلاش مي‌کنيم پيگير حقوق مردم شريف و فهميده باشت و گچساران هم باشيم». روح‌ا... نجابت نيز در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «اين است مجلس انقلابي ...» و راي به رد اعتبارنامه تاجگردون را «گام نخست مجلس يازدهم در مبارزه با فساد» خواند و افزود: «مجلس نشان داد که عصاره فضائل ملت است.» عليرضا زاکاني هم در صفحه توئيتر خود اينگونه نوشت: «گرچه مجلس در اصلاح خود امروز گامي مهم برداشت ولي تازه در آغاز راهيم. ‏ان‌شاء‌ا... گام اصلي، حرکت در رفع مشکلات اقتصادي مردم خواهد بود که بي‌شک خدمت به همگان به‌خصوص عزيزان گچساران و باشت اولويت نمايندگان مجلس است.» احمد نادري نماينده تهران نيز نوشت: «درود بر شهداي مظلوم استان کهگيلويه‌وبويراحمد و سلام بر مردم انقلابي آن. ‏با افتخار اعلام مي‌کنم از امروز در حد توانم پيگير امور مربوط به مردم شريف حوزه انتخابيه گچساران و باشت خواهم بود».