فشار بیاورند ناگفته ها را می گویم

با توجه به رکورد زني آمار مرگ و مير در کشور و پرشدن تمامي تخت‌هاي بيمارستاني، صحبت از بازگشت محدوديت‌ها بيشتر از هر زمان ديگري به گوش مي‌رسد، در شرايطي که استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ايلام، آذربايجان‌هاي غربي و شرقي و خراسان رضوي در وضعيت قرمز قرار دارند و استان‌هاي اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، يزد، سيستان و بلوچستان، همدان و اردبيل در وضعيت هشدار را سپري مي‌کنند. مسئولان وزارت بهداشت از مردم خواسته‌اند به دو استان خراسان رضوي و مازندران سفر نکنند. طبق آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان از سه شنبه (18 تير) تا چهارشنبه (19 تير 99) 2691 بيمار جديد کوويد 19 شناسايي شدند و در اين مدت 153 بيمار ديگر جان خود را از دست دادند. با توجه به اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 248‌هزار و 379 نفر رسيد و تاکنون 12‌هزار و 84 نفر جانشان را از دادند. همچنين 209‌هزار و 463 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و 3309 نفر از بيمار نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در اين ميان وضعيت پايتخت نيز با 15‌ميليون جمعيت در آستانه قرمز شدن است و در روزهايي که آمار دفن شدگان بيماران کرونايي به‌نقل از مسئولان افزايش چشمگيري داشته، سرهنگ نادر مرادي رئيس پليس اماکن عمومي پايتخت اعلام کرده: از آنجايي که ميزان مرگ و مير ويروس کرونا افزايش يافته است، احتمال بازگشت محدوديت‌ها وجود دارد و ممکن است مجددا درباره تعطيلي مراکز تجمعي تصميماتي گرفته شود. علي ماهر، جانشين معاون برنامه‌ريزي ستاد فرماندهي مقابله با کرونا‌ي تهران گفت: با توجه به اوج‌گيري کرونا پيش‌بيني مي‌کنم، محدوديت‌ها تا چند روز آينده باز گردد. او همچنين برگزاري مراسم عزا و عروسي و محل تجمعات مردم را دليل اصلي ابتلاي شهروندان دانست. همچنين عليرضا زالي، فرمانده ستاد کرونا در تهران نيز به اعمال محدوديت‌ها در تهران نيز اشاره مي‌کند و مي‌گويد: آنچه که تاکنون به‌عنوان بندهاي شش گانه قبلي در نظر گرفته بوديم و آنچه که از ستاد ملي بيرون آمد، مطلقا در انطباق با خواسته‌هاي ما نبود و يک چيز حداقلي بود و حتي از آنجا که متاسفانه به‌دليل يک اشتباه راهبردي تهران هيچ‌وقت قرمز تلقي نشده، حتي محدوديت‌هاي گروه‌هاي سه و چهار هم در تهران محقق نمي‌شود. بنابراين آن‌ چيزي که از کميته وزارت کشور به ما ابلاغ شد، فقط بستن باشگاه‌هاي پربرخورد مثل کشتي و کاراته، بستن استخرهاي سرپوشيده و لغو نماز جمعه و مواردي اين چنيني بود که طبيعتا خيلي در شرايط فعلي تاثيرگذار نيست. وي در ادامه مي‌افزايد: درخواستمان از استاندار محترم اين بود که حداکثر 50‌درصد ظرفيت کاري در اداره‌جات دولتي و خصوصي تعريف شود که اين واقعا اضطراري است و درخواست مي‌کنم هر طور که هست اين مصوبه در ستاد ملي خارج شود و از شنبه بتوانيم اين مصوبه را اعمال کنيم و براي يک هفته حداقل اين بار سنگين مراجعات بيمارستاني را بتوانيم مديريت کنيم.
قهر و تهديد نمکي
همچنين وزير بهداشت در جلسه ستاد فرماندهي و مديريت کرونا در تهران گفت: من مدت‌ها جلوي دوربين نيامدم، چون هم قهر بودم، هم دل‌شکسته و هم عصباني! سعيد نمکي با بيان اينکه برنامه‌هايي داشتيم، اما عده‌اي دچار سهل انگاري شدند، افزود: روز اول همکاران‌مان را فرستاديم به استان‌ها که تخت آماده کنند و پروتکل بنويسند. هفتم بهمن 98 جلسه گذاشتيم که پروازهاي چين را قطع کنيم و خيلي‌ها اين را شوخي مي‌گرفتند و باورشان نمي‌شد. حتي از يک ميليارد يورو که مقام معظم رهبري آن را از صندوق ذخير ارزي به کرونا اختصاص دادند، زير 30 درصد را فقط دريافت کرديم، اما با همه کاستي توانستيم از بسياري کشورها موفق‌تر عمل کنيم. بارها گفتم اين دستاورد بزرگ ملي را از دست مي‌دهيم و اين حرکت بزرگ افتخار آفرين در عرصه بين‌المللي را در عرصه بين‌المللي لگدمال بي توجهي نکنيد. به عنوان وزير، شرمنده مدافعان سلامت هستم که با تمام گذشت و مناعت طبع اين مدت را طي کردند. وي همچنين ضمن هشدار درباره پيامدهاي فشار اقتصادي ناشي از بحران کرونا در زمينه اعتراض اقشار تهي‌دست اعلام کرد که نيروهاي کشور بايد درباره عدم شکل‌گيري اعتراضات فکر کنند. او افزود: ما در تحريم هستيم. ما به‌خاطر فشارهاي آمريکا خزانه خالي و تهي داريم. همچنين او درباره اثرات بازگشايي اماکن عمومي گفت:‌ ما اگر در کرونا دچار خسران شديم، نه اينکه نفهميم اين بازگشايي آمار را بالا خواهد برد، نه اينکه نفهميم مترو و اتوبوس ظرفيت يک سوم انتقال اين جمعيت را دارد و با اين پديده مواجه نخواهيم شد. تصميم‌گيري‌هاي دولت به‌دليل ضعف و زانو زدن در برابر اقتصادي بوده که پتانسيل و کشش ندارد. او در ادامه هشدار داد اگر روزي زحمات وزارت بهداشت مورد هجمه قرار بگيرد، حرف‌هايي خواهد زد که فراتر از ظرفيت برخي از انديشه‌ها خواهد بود.
بازگشت محدوديت‌ها موثر نيست!


در اين رابطه و در شرايطي که کارشناسان از بازگشت کشور به روال عادي از اواخر فروردين‌ماه امسال هشدار داده بودند، يک جامعه شناس به «آرمان ملي» مي‌گويد: شرايط امروز کشور و افزايش آمار مبتلايان نشان مي‌دهد که ما در مديريت شيوع کرونا به‌خوبي عمل نکرده‌ايم و دولت و ستاد مقابله با کرونا، تصميمات مناسبي را در اين رابطه اتخاذ نکرده‌اند تا کشور دوباره به روزهاي اوج شيوع کرونا بازگشت. محسن حيدريه افزود: برنامه‌ها و سياستگذاري‌ها به شکلي بود که اين پيام را به مردم مي‌داد که همه چيز عادي شده و مردم بايد از خودشان مراقبت کنند. ما کشور فقيري نيستيم و با 5-6‌ميليارد دلار و با اعمال سه ماه محدوديت و تا پايان ماه مبارک رمضان مي‌توانيم کرونا را ريشه‌کن کنيم. او معتقد است که کشوري مانند کره جنوبي اين سياست را به‌کار برد و حالا در وضعيت سفيد قرار دارد. متاسفانه در اواسط فروردين‌ماه، دولت اين سياست را به‌کار نبرد و چرخش مجدد چرخ‌‌هاي اقتصادي باعث افزايش تلفات جاني در کشور شد. من با بازگشت محدوديت‌ها خيلي موافق نيستم، چون تفکر مردم، همان تفکر نوروز امسال نيست و خطر کرونا را جدي نمي‌گيرند. متاسفانه شکاف اعتماد ميان ستاد مقابله با کرونا و مردم بيشتر از گذشته شده است و در نهايت محدوديت‌هايي که از امروز اعمال خواهد شد بازهم بي‌تاثير خواهد بود.