شرایط کشور دشوار هست اما بن‌بست نیست



معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط خطیر، پیچیده و دشوار کشور بر هیچ کس ناشناخته نیست، تأکید کرد: با وجود بحران‌ها، تحریم‌ها و پیامدهای منفی کرونا، این شرایط به معنای بن‌بست نیست و حتماً می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت کشور تأکید کرد: پیش‌نیاز عبور از شرایط کنونی، حرکت در مسیر جلب رضایت و مشارکت مردم، ‌ایجاد همبستگی و تقویت امید مردم به آینده است. هرچه نخبگان و گروه‌های اجتماعی و عموم شهروندان در این مسیر فعال‌تر باشند، بهتر می‌توان از تنگناهای پیش رو عبور کرد.


معاون اول رئیس ‎جمهوری با بیان اینکه باید حس دولت‌داری در میان مردم تقویت شود، گفت: در مسأله کرونا مردم احساس بی‎پناهی نکردند زیرا دولت را تمام قد در کنار خود برای مواجهه با بحران دیدند؛‌ به همین دلیل در همه نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در موضوع مقابله با بیماری کرونا افزایش یافت. بنابراین هرچه حس دولت‌داری در مردم تقویت شود، مصلحت کشور بیشتر تأمین خواهد شد.
وی با اشاره به برخی چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی کشور نظیر مسأله محیط زیست، کم آبی، ‌کسری بودجه و یا اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، گفت: برخی از این چالش‌ها ریشه تاریخی دارد و تبدیل به بیماری مزمنی شده است که همزمان با بروز پدیده‌های جدیدی نظیر کرونا خود را به شکل جدی‌تری نشان می‌دهد که ضرورت دارد برنامه‌ریزی اصولی‎تری برای حل این چالش‌ها انجام شود. جهانگیری ادامه داد: در زمان حاضر به دلیل تحریم فروش نفت، اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی اجباراً بسیار کم شده است اما معنای آن؛ این نیست که ما توانسته‎ایم اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم، بلکه این موضوع وقتی تحقق می‎یابد که اقتصاد کشور بتواند بدون درآمدهای نفتی در مسیر توسعه حرکت کند و مردم ایران از رفاه برخوردار شده و رضایتمندی آنها را حاصل کند. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: شرایط امروز اقتصادی کشور سخت است و زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. تحریم‎ها حتماً باعث شده تا مردم فشار مضاعفی را به خاطر کاهش قدرت خرید تحمل کنند. البته دولت تمام تلاش خود را برای کاستن از نگرانی‎های مردم در حوزه معیشت به کار بسته است.
معاون اول رئیس‎جمهوری از وزیر کشور به عنوان مدیری مسئولیت‎پذیر، با برنامه و پرانگیزه یاد کرد و گفت: این وزارتخانه در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله و یا مسائل مربوط به مؤسسات مالی با مسئولیت‌پذیری وارد میدان شد و کارنامه خوبی در هفت سال گذشته به جا گذاشت و امیدوارم در سال پایانی دولت نیز با همت مضاعف در خدمت مردم فعالیت کند. جهانگیری گفت: وزارت کشور مسئول تأمین امنیت کشور است؛‌ کشوری که در اطراف آن حوادث و رخدادهایی به وقوع پیوست که بیشتر آنها با هدف ایجاد ناامنی در ایران شکل گرفت. از ظهور و بروز القاعده و داعش که ما می‎دانیم با پول کجا و با چه برنامه‎ای ایجاد شدند اما به فضل الهی امروز ایران اسلامی در منطقه جزو امن‎ترین کشورهاست و ما قدرت دفاع از ملت خود را در هر شرایطی داریم. البته ممکن است برخی اتفاقات نیز در گوشه و کنار کشور رخ داده باشد که‌ چنین حوادثی در کشورهای پیشرفته هم بعضاً‌ بیشتر اتفاق افتاده و کسی هم نمی‎گوید که در آنجا ناامنی وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود به تبیین شرایط اقتصادی کشور پرداخت و گفت: بخشی که بیش از سایر بخش‎ها در شرایط کرونا دچار آسیب شد بودجه بود که لازم است برای جبران کسری بودجه فکری عالمانه و عاقلانه کنیم؛ چرا که اگر تدبیری عاقلانه اندیشیده نشود، می‎تواند اقتصاد کشور را دچار آسیب کند و منجر به افزایش نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی کشور شود. وی، مهم‌ترین موضوع برای اقتصاد کشور را تأمین ارز در سال جاری دانست و گفت: باید در شرایطی که با محدودیت فروش نفت مواجه هستیم، از طریق راهکارهای دیگر ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.جهانگیری با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیارد دلار برای سال جاری به منابع ارزی نیاز داریم، لازمه تأمین ارز مورد نیاز برای سال جاری را همت همه‌جانبه از سوی همه دستگاه‌ها دانست و گفت: صادرات غیرنفتی در سال ۹۹ بسیار پراهمیت است و همه استان‌ها بخصوص استان‌های مرزی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، سهام عدالت را بزرگترین طرح اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته دانست و گفت: بر اساس این طرح حدود ۴۹ میلیون نفر از مردم صاحب سهام بهترین کارخانه‌ها هستند.
جهانگیری با اشاره به اینکه  ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی، امروز در بورس به ۱۶ میلیون تومان رسیده و برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی که سهام یک میلیون تومانی داشتند، ارزش سهام‌شان به ۳۲ میلیون تومان رسیده گفت: آنچه تأکید مقام معظم رهبری است، این است که مردم را به فروش سهام خود تشویق نکنیم و بانک مرکزی نیز اعلام کرده که آماده است به پشتوانه سهام مردم، به میزان ۸۰ درصد ارزش سهام تسهیلات دهد تا مردم برای حل مشکلات‌شان نیاز به فروش سهام عدالت پیدا نکنند. وی افزود: هیچ کس حق ندارد سهام مردم را تغییر دهد و یا از آنها بخواهد که سهم خود را به سهم دیگری تبدیل کنند. هر تغییری در این زمینه باید با رضایت مردم انجام شود.