تکلیف آغاز به کار مجدد موزه هنرهای معاصر تهران چه خواهد شد؟ وارهول و پیکاسو پشت دیوار کرونا!

گروه فرهنگ و هنر – حدودا دو سال از بسته شدن درهای مهم‌ترین موزه هنرهای معاصر ایران می‌گذرد. قرار بر این بود که این موزه تنها برای 4 تا 5 ماه برای بازسازی تعطیل باشد و پس از آن کار خود را از سر بگیرد. اما حالا بیش از 2 سال از آن روز می‌گذرد و حالا گفته شده که قرار است در پاییز برای بار دیگر درهایش به روی علاقه‌مندان گشوده شود. اما این در حالی است که هنوز وضعیت کرونا در کشور مشخص نیست.
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ در گوشه غربی پارک لاله در امیرآباد تهران در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران ساخته شد.
این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است. در گنجینه دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد.
بعد از حدود 40 سال از عمر این بنا به نظر می‌رسید ساختمان موزه نیازمند بازسازی‌های فراوان برای حفظ سازه و همچنین محافظت از گنجینه آثار فوق‌العاده‌اش باشد. به همین دلیل اواسط اردیبهشت ماه سال 1397، اعلام شد که در این مکان فرهنگی پس از چهل سال تعمیرات گسترده‌ای انجام خواهد شد. آن زمان گفته شد کارهای مطالعاتی برای تعمیر موزه آغاز شده، ناظر اصلی و مجری دفتر طرح‌های عمرانی وزارت‌خانه ارشاد است و پیمانکار این طرح نیز انتخاب شده است. بنابر اطلاعاتی که آن زمان منتشر شد همه بخش‌های موزه، اعم از گنجینه و دیگر بخش‌ها در این تعمیرات که زمان‌بندی آن ۴ تا ۵ ماه پیش‌بینی شده تعطیل می‌بود. پیش از این هم دوبار به صورت محدود بخش‌هایی از این موزه تعمیر شده بود. اولین‏بار در دهه ۷۰ کفپوش‌ها مورد تعمیر قرار گرفت و در دهه ۸۰ نیز سقف‌های موزه مرمت شد.


علی‏محمد زارع، سرپرست وقت موزه هنرهای معاصر تهران همان زمان در یک نشست خبری گفت: پس از سال‌ها که نوید تعمیر این موزه را داده بودیم این مهم امروز به سرانجام رسید. پس از ۴۰ سال که از ساخت این موزه می‌گذرد یکسری نیازهای فوری بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد. پس از پیگیری جدی توسط دولتمردان به‏ویژه دولت دوازدهم، مشاورهای خوبی برای این کار انتخاب شد. ما نیازهای مورد نظر را با دفتر عمرانی وزارت ارشاد مطرح کردیم، از‏جمله افزایش (ظرفیت محل نگهداری) گنجینه، زیرا گنجانش آن در ابتدا برای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نوع اثر بود اما در حال حاضر باید برای بیش از ۴۰۰۰ اثر طراحی شود. نور، رطوبت و دما از جمله موارد دیگری بود که مطرح شد.
در همان نشست، مجید ملانوروزی، مدیرکل وقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به امکان دسترسی اهالی رسانه به گزارش بازسازی این موزه گفت: «به نظرم اهالی رسانه می‌توانند هر ۱۰ روز یک گزارش از بازسازی این مکان داشته باشند». که البته هیچ‏گاه محقق نشد.
تیرماه، زارع در گفت‌وگویی دیگر گفت که احتمالا تعمیرات این موزه با یک ماه تاخیر، در مهرماه به پایان می‌رسد. اما باز هم این بازگشایی انجام نشد. نیمه‌های شهریور‌ماه همان سال اولین نشست خبری مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، هادی مظفری، برگزار شد. یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست، موضوع هنرهای معاصر تهران بود. در حالی که به گفته زارع قرار بود تا آخر مهر کار بازسازی به پایان برسد، مظفری از ادامه پیدا‏کردن این تعمیرات تا حدود اواخر پاییز خبر داد. او درباره مرمت و بازسازی موزه گفت: «تا به حال ۹۸ روز از کار مرمت گذشته و ۱۱۶ روز دیگر باید به اتمام برسد».
اما تنها با گذشت چیزی حدود 40 روز از این نشست، مظفری در گفت‌وگویی اتمام تعمیرات را اردیبهشت 98 اعلام کرد. اردیبهشت 98 تمام شد و خبری از بازگشایی موزه هنرهای معاصر نبود. گرچه احسان آقایی، که دی ماه سال 97 به عنوان رئیس جدید موزه هنرهای معاصر منصوب شده بود به برخی رسانه‌ها اعلام کرد که پایان این پروژه تابستان 98 خواهد بود،
در آخرین روز تیر سال 98، مظفری در نشست خبری دلایل محقق نشدن بازگشایی موزه در زمان مقرر را نوسانات اقتصادی بسیاری در بازار، سرعت پیمانکار در برخی از جبهه‌ها و شرایط خاص موزه دانست. او درباره اعلام زمان بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران و پایان مرمت این موزه گفت: «شاید اعلام یک تاریخ کار ساده‌ای باشد اما ممکن است آنچه که باعث خارج شدن پروژه از زمان‌بندی‌های ما شد، دوباره اتفاق بیفتد، بنابراین تاریخ دیگری را اعلام نمی‌کنیم اما همه دست‌اندرکاران شبانه‌روز در حال کار هستند تا اگر ممکن است یک روز زودتر موزه بازگشایی شود، چنین اتفاقی بیفتد». امیدهای فراوانی وجود داشت که بالاخره تعمیرات این موزه تا پایان سال 98 به اتمام برسد اما اواخر بهمن، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، اعلام کرد که باز هم شاهد بازگشایی این موزه نخواهیم بود. او گفت: ما برای خودمان زمان‌بندی مشخصی را درنظر گرفته‌ایم، اما از آنجا که می‌خواهیم بدقول نشویم این زمان‌بندی را اعلام نمی‌کنیم؛ اما به طور کلی فرآیند بازسازی موزه امسال تمام نمی‌شود و امیدواریم در ماه‌های نخست سال ۹۹، درهای موزه باز شود.
مدتی پیش مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد که تا پایان تابستان سال جاری شاهد بازگشایی این موزه خواهیم بود. اما حالا دوباره این تاریخ تغییر پیدا کرده است. مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در گفت‌وگویی جدید با ایسنا درباره روند پیشرفت بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرده است که بازسازی موزه همچنان در حال انجام است و حدود یک ماه دیگر نیز به پایان می‌رسد. او گفت: حدود دو یا سه ماه نیز بعد از اتمام بازسازی موزه زمان می‌برد که موزه برای بازگشایی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری آماده شود که امیدواریم در پاییز سال جاری شاهد بازگشایی موزه و آغاز دوباره فعالیت‌های آن باشیم. اما حالا این پرسش وجود دارد که در شرایطی که هنوز مشخص نیست اوضاع کنترل کرونا در چه وضعی خواهد بود و پیش‌بینی‌ها از موج جدید کرونا در پاییز خبر دارد امکان بازگشایی این موزه و برگزاری ایونت فراهم خواهد شد یا خیر.
اما به جز نامشخص بودن زمان بازگشایی موزه هنرهای معاصر نگرانی‌هایی نیز درباره آثار موجود در گنجینه این موزه وجود دارد، آثاری که لاجرم باید از گنجینه موزه برای مرمت آن بخش خارج می‌شدند. گرچه مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی پیشتر در پاسخ به «ابتکار» درخصوص جامعیت بانک اطلاعاتی موزه که همزمان با تعمیرات راه‌اندازی شده گفته بود: بین 3 تا 5 اثر در گنجینه وجود دارد که ممکن است نتوانیم آن‌ها را به نمایش عمومی درآوریم اما در بانک اطلاعاتی تمامی آثار موجود است. از همه آثار عکاسی شده، ابعاد مورد بررسی قرار گرفته و با اسناد خرید مورد راستی‌آزمایی و مطابقت قرار گرفته‌اند و از این جهت نگرانی‌ای وجود ندارد. البته اسناد خرید آثار در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت اما آنچه را که بتوانیم به لحاظ امنیتی منتشر کنیم، در اختیار همگان قرار خواهیم داد. البته هنوز این اسناد منتشر نشده است. باید دید آیا توضیحاتی برای رفع نگرانی‌های موجود از سوی مسئولان موزه ارائه خواهد شد یا خیر.
سایر اخبار این روزنامه
آیا امکان توزیع ماسک رایگان بین ایرانیان وجود دارد؟ بار گران ماسک مجانی علیرضا صدقی بازگشت عوام‌فریبی و تجربه مخاطرات تجربه ‌شده سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مطرح کرد دریافت ۳۳۴۶ مصوبه از سوی مجلس در 40 سال فعالیت شورای نگهبان مدیرعامل سازمان آتش‫نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خبر داد شناسایی 100 ساختمان ناایمن قرمز و نارنجی در پایتخت تکلیف آغاز به کار مجدد موزه هنرهای معاصر تهران چه خواهد شد؟ وارهول و پیکاسو پشت دیوار کرونا! «ابتکار» مزایا و معایب بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران را بررسی می‌کند صدای پای کوپن اولین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد اقتصادی برخی از مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد رئیس‌جمهوری: هیچ کشوری نمی‌تواند شش ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند واکنش روحانی به پیشنهاد قرنطینه سراسری علیه کرونا وزیر نفت: جریمه ترکمن‌گاز از بدهی ایران کسر می‌شود وعده زنگنه برای ساماندهی همه میادین نفتی تا پایان کار دولت مصطفی‌معین: هیچ ملاحظه‌ سیاسی اقتصادی نباید در اولویت سلامت مردم قرار گیرد اولین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد اقتصادی برخی از مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد