دشمنان همکاری ایران و چین را دستاویز فشار به کشور کرده‌اند


رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر تهیه چارچوب برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین که البته هنوز به توافق نهایی نرسیده، گفت: این برنامه به دستاویزی از سوی دشمنان برای فشار به کشور تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های تهران و پکن‌ اظهار کرد: در دهه گذشته روابط ایران و چین در ابعاد مختلف گسترش یافته و در مقطعی به نقطه‌ای رسید که حجم مبادلات دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار رسید. وی افزود: سال ۹۴ رئیس جمهوری چین با دکتر روحانی دیدار کرد و در آن دیدار درباره حجم روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و چین به عنوان ۲ شریک مطمئن گفت‌وگو شد. دو رئیس جمهوری در آن سال اعلام کردند که به دنبال سند همکاری درازمدت هستند تا روابط دو کشور با نگاه راهبردی دنبال شود.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در رفت و آمد ۲ رئیس جمهوری و سفر وزرای خارجه ایران و چین از جمله سفر سال گذشته دکتر ظریف و یا دکتر لاریجانی (رئیس سابق مجلس)  به چین درباره این سند بحث شد. واعظی تصریح کرد: این سند پیش‌نویس اولیه داشت که سال گذشته به چین فرستاده شد و روی پیش‌نویس ایران نظراتی داده شد و اکنون قرار است ما نظرات خود را اعلام کنیم. چارچوب این سند مشخص شده اما به توافق نهایی نرسیده و تا وقتی این سند نهایی نشده، بدیهی است که بندهای آن اعلام نشود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بحث ترکمانچای در کاخ سفید و سپس شبکه‌های بی‌بی‌سی و من و تو مورد اشاره قرار گرفت و در ادامه، فردی به این مسأله پرداخت که وقتی بر سر کار بود، روابط خوبی با چین داشت. در این سند، نقشه همکاری را روشن کردیم و به مصداق تعهدآور نرسیدیم. وارد بحث کیش و قشم و تعداد نیروهای نظامی و احداث پایگاه نظامی نشده ایم. واعظی اظهار کرد: موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی به هیچ وجه چنین بندی در برنامه همکاری ۲۵ ساله وجود ندارد. به گفته وی، ‌از این نوع سندها در روابط بین کشورها دیده می‌شود. برخی تصور می‌کنند این سند با بقیه اسنادی که با دیگر کشورها امضا کردیم تفاوت دارد اما ما بر اساس اصول و قانون اساسی و هرچه در ۴۰ سال اخیر عمل کردیم، قدم برمی‌داریم و آنچه گفته شده از جمله پایگاه نظامی و جزیره قشم و کیش و مناقصات به هیچ وجه درست نیست. رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: اگر این سند تعهدآور باشد، باید به مجلس برود و اگر این سند تعهدی برای کشور به وجود آورد، مانند بسیاری از سندهای مختلف با دیگر کشورها در مجلس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ممکن است این سند تعهدی نداشته باشد و در دولت مورد تصویب قرار گیرد و برای آنکه مصوبه ما با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد آن را به مجلس می‌فرستیم.


واعظی درباره ادعاهای پیرامون عدم پایبندی ایران به برجام نیز عنوان کرد: سه کشور اروپایی علاقه‌مند هستند برجام را حفظ کنند و امروز تحت فشار امریکا نمی‌توانند متعهد بمانند. به گفته وی،‌ در شورای حکام نیز برداشت غلطی بود که اگر سه کشور اروپایی اقدام مورد نظر خود را به سرانجام برسانند روسیه و چین نیز با آنان همراهی می‌کنند؛ در صورتی که روسیه و چین با کشورهای اروپایی مخالفت و با ایران همراهی کردند. این مهم موجب شد ادبیات و روش اروپایی‌ها تغییر کند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: دکتر روحانی سال گذشته نامه‌ای را به اعضای برجام نوشت و در آن نامه به صراحت اشاره کرد که اگر برجام برای ما دیگر منافعی نداشته باشد، به درد نمی‌خورد. ما باید بتوانیم از مزایای برجام استفاده کنیم و در مهرماه امسال دوران تحریم تسلیحاتی تمام می‌شود و ما می‌توانیم معامله تسلیحاتی کنیم و اگر از این مهم نتوانیم استفاده کنیم، پس منفعتی برای ما ندارد و در آن نامه اشاره شده که ایران در صورت عدم تحقق این بند چه اقدامی خواهد کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اروپا علاقه‌مند است که برجام حفظ شود، گفت: ما چه ترامپ باشد چه بایدن بنای داشتن روابط با امریکا را نداریم و منافع ما نیز به هیچ وجه با کسی که در امریکا به قدرت برسد گره نخورده است، اما آنچه برای ما مهم است، این است که تحریم‌های ظالمانه را که فشار بر ملت و اقتصاد ما می‌آورد، دور کنیم. واعظی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که دموکرات‌ها بهتر عمل می‌کنند یا جمهوریخواه‌ها اما براساس اعتقادات دموکرات‌ها و رفتارهایی که بعضاً داشته‌اند به نظر می‌رسد اساسأ نوع نگاه آنان به مسائل هسته‌ای، اروپا و سایر کشورها با حال حاضر (جمهوریخواهان مستقر در کاخ سفید) متفاوت باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجلس یازدهم، مجلس منتقد دولت است و این مهم نیز پنهان نیست، گفت: صحبت‌ها و شعارها این امر را بخوبی نشان می‌دهد. آنچه ما اعتقاد داریم این است که رئیس جمهوری و اعضای مجلس، منتخب مردم هستند؛ پس باید ببینیم خواسته مردم چیست. ممکن است از منظر فکری اختلاف باشد اما انتظار مردم این است که منتخبان‌شان در قوه مجریه و مقننه برای حل مشکلات کشور کار کنند و در جایی که فشار خارجی هست، یکصدا باشیم و تبلور وحدت داشته باشیم. واعظی با یادآوری مواضع رئیس جمهوری برای همکاری دولت و مجلس گفت: در روز هفتم خرداد پیام مقام معظم رهبری قرائت شد که سه قوه با هم صمیمانه برای حل مشکلات کشور اقدام کنند و امیدواریم این سیاست را نیز مجلس دنبال کند.
وزیر راه: جابه‌جایی مسافران چینی‌ طبق قرارداد ۲۵ ساله، شایعه‌ است
وزیر راه و شهرسازی هم برخی ادعاها درباره همکاری‌های ایران و چین را رد کرد. محمد اسلامی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره اینکه در شبکه‌های مجازی اخباری مبنی بر اینکه جابه‌جایی مسافران چینی در زمان شیوع ویروس کرونا با شرکت ‌هواپیمایی ماهان طبق قرارداد 25 ساله ایران و چین بوده، گفت: هیچ یک از این موضوعات صحت ندارد. ‌وی تأکید کرد: آن چیزی که از آن به‌عنوان قرارداد 25 ساله صحبت می‌کنند، یک سند راهبردی است و نه اجرایی. سندی است که راهبرد دو کشور برای توسعه همکاری‌های بلندمدت را تعیین می‌کند که مبنای آن هم منافع ملی دو کشور است.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر کشوری در این سند منافع ملی خود را تهذیب می‌کند و آن سند راهبردی به معنای همکاری بلند مدت و پایدار بین دو کشور است.
اسلامی در پاسخ به این سؤال که با مطرح شدن این قرار 25 ساله، نگرانی برای ورود نیروی کار چین به پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است چراکه طبق ادعای برخی رسانه‌ها از مفاد این قرارداد، شرکت‌های چینی در اولویت اجرای پروژه‌‌های کشورمان هستند، تأکید کرد: اصلاً سند وارد این فاز نمی‌شود. تعجب می‌کنم که عده‌ای نخوانده، ندیده و بدون اطلاع این موضوع را تا به این اندازه و با این ابعاد مورد تحلیل قرار می‌دهند.اسلامی ادامه داد: همان‌طور که گفتم این یک سند راهبردی در حال مذاکره است و هر کشوری به منافع ملی خودش فکر می‌کند و حتماً به این موضوعات باید بلندمدت فکر شود و پایه‌گذاری روابط بین کشورها باید بلند مدت باشد تا بتوان این روابط را به پایداری رساند.وی افزود: همه بپذیریم که باید از یک روابط پایدار برخوردار باشیم و به نظر من این سند یک نقطه آغاز است و نباید در این نقطه این چنین تحلیل‌های بدون اطلاع داشت. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اخباری که در این باره منتشر شده است، گفت: اجازه دهید این سند مورد مذاکره قرار گیرد و پس از تعریف و تدوین نهایی آن می‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

بــــرش
ظریف: شایعات علیه توافق ایران و چین ناشی از غرض ورزی دشمنان است

جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در همین باره برگزار شد. ظریف و معاونانش در این جلسه به ارائه آخرین اخبار و تحلیل‌ها درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پرداختند. به گزارش «ایران»، وزیر خارجه ایران با اشاره به روند تدوین پیش‌نویس توافق همکاری ۲۵ ساله با چین، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یک روابط راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. روند تدوین این سند با سفر آقای شی جین پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در آن سفر تصمیم گرفتند نقشه راه بلندمدت دو کشور را طراحی کنند و این سند پس از تبادل نظر طرفین هنوز در حال مذاکره است.
وزیر امور خارجه در تشریح ابعاد این سند، بر لحاظ شدن منافع ملی در تدوین این سند تأکید کرد و شایعاتی چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان را رد کرد و این اخبار را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست.
در این جلسه، که اولین نشست مشترک کمیسیون و وزارت امور خارجه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح نظرات خود درباره این سند و سایر تحولات سیاست خارجی پرداختند. رئیس کمیسیون هم در جمع‌بندی این جلسه، ضمن استقبال از شکل گرفتن فضای تعامل جدی و سازنده کمیسیون با دستگاه دیپلماسی، بر آمادگی کمیسیون برای بررسی بیشتر جزئیات سند همکاری جامع چین و ایران تأکید کرد.