رزرو ۲۵۰۰۰ قبر برای زلزله ۷ ریشتری

اسماعيل نجار در ادامه آمادگي تهران براي مقابله با زلزله را 18.8 درصد اعلام کرد و گفت: چنانچه زلزله بالاي 7 ريشتري در تهران بيايد شرايط سخت و دشواري را در پي خواهيم داشت، بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت زهرا(س) تعداد قبور حدود 25 هزار قبر پيش‌بيني شده است اما کافي نيست». اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود به باور بسياري از کارشناسان لرزه‌هاي پرشمار از ناحيه گسل مشاء نشان از فعال شدن مجدد آن است، موضوعي که رضا کرمي محمدي، مديريت بحران تهران نيز آن را تاييد مي‌کند. او در اين رابطه مي گويد: «البته اين گسل فعاليت داشت اما فعاليت آن بيشتر شده و نياز است که ما بدانيم وضعيت لرزه خيري آن چقدر خواهد بود. در همين راستا نيز کارهاي مختلفي در مورد زلزله انجام شده که يکي از آنها سامانه هشدار سريع زلزله است. اين سامانه فقط در گسل مشا فعال بود، ما امسال اعتباراتي را گرفتيم و اقداماتي را انجام داديم که در جريان آن که طي يکي دو ماه آينده در ديگر نقاط و اطراف تهران سيستم هشدار سريع زلزله فعال خواهد شد. اين سيستم بيشتر به درد شرکت هايي چون مترو، شرکت گاز و ... مي خورد و که بلافاصله به آنها هشدار دهد و مثلا شرکت گاز بتواند چند ثانيه زودتر جريان گاز را قطع کند».
فرمانده بدون امکانات تهران
روز گذشته شهردار تهران از سوي وزير کشور و نايب رئيس شوراي عالي مديريت بحران، به عنوان فرمانده ميدان حادثه در سطح محلي منصوب شد، که در اين سمت پيروز حناچي بايد همکاري لازم را ميان شهرداري، سازمان مديريت بحران کشور و استانداري تهران به‌وجود آورد که در صورت بروز زلزله‌هاي بزرگ در مقياس ريشتر، اهدافي همچون کاهش ريسک خطرپذيري، پيشگيري از ريسک‌هاي جديد و کاهش ريسک هاي موجود در سطح شهر تهران، تقويت تاب آوري و برگشت پذيري شهر در برابر حوادث و سوانح را دنبال کند. در اين رابطه محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار تهران را بابت حکم وزير کشور که او را فرمانده ميدان در بحران‌هاي محلي کرده به او تبريک و تسليت توامان گفته است. هاشمي در عين حال معتقد است که «تبريک و تسليت به حناچي شهردار تهران مي‌گويم که فرمانده ميدان عمليات شد. در واقع شهردار تهران فرمانده ميدان عمليات بدون امکانات شده است. قرار بود سامانه هشدار سريع و لرزه نگارها به تعداد زيادي در تهران نصب شود که اين اتفاق نيفتاد و در شوراي شهر هيچ گزارش ويژه‌اي نداريم که سطح آمادگي در تهران چقدر است. وي با بيان اينکه تهران آمادگي 18 درصدي در برابر زلزله اي با قدرت بالاتر از 6.5 ريشتر دارد و اين مساله جاي تاسف دارد».
پيش بيني زلزله تهران


بهرام عکاشه، يک متخصص زلزله‌شناسي و پدر علم زلزله‌شناسي در اين رابطه به «آرمان‌ملي» مي‌گويد: در مهرماه سال 76 شوراي امنيت ملي در نامه‌اي محرمانه از من درخواست کرد که اعلام نمايم وضعيت زلزله خيزي کشور و تبع آن سازه‌هاي بزرگ تهران چگونه است و در پاسخ به اين نامه نوشتم که همه کشور زلزله خيز است و تهران به عنوان جانماي تاسيسات و محل زندگي افراد مهم کشور بيشتر از ساير شهرها در معرض زلزله قرار دارد و پيشنهاد کردم که منازل مسکوني اين استان بيشتر از هر زمان ديگري در مقابل زلزله مقاوم سازي شود و حتما مديريت بحران براي شهر تهران تشکيل شود - بعد از آن نامه بود که مديريت بحران در پايتخت شکل گرفت- و به واسطه وجود گسل‌هاي خطرناک در بخش البرز مياني، مطالعاتي درباره تغيير پايتخت بايد صورت بگيرد. فراموش نکنيم که20 درصد بافت هاي تهران فرسوده است و وقوع زلزله، از تهران يک فاجعه خواهد ساخت. ستاد بحران گرچه سال هاست به صورت جدي در بحران‌هاي کشور حضور دارد اما ميزان اعتماد به عملکرد آن قابل قياس با کشورهايي شبيه ژاپن و چين نيست. در کشورهاي خارجي به عملکرد ستاد بحران اعتقاد راسخ وجود دارد. از آن سال من همواره در گفت‌وگوهايم با رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که بايد در انتظار زلزله‌هاي 7 و 8 ريشتري در کشور باشيم و با وقوع اين زلزله‌ها نصف شهرها خراب خواهند شد و نصف ديگر آن مورد غارت قرار مي‌گيرند. هر 10 سال يک زلزله هفت ريشتري و در هر سال يک زلزله 5 يا 6 ريشتري در شهرهاي کشور رخ خواهد داد و بايد مديريت بحران اقدامات و برنامه‌ريزي مناسبي در اين زمينه داشته باشد. ما بايد مقاوم سازي شهرها و مناطق روستايي را جدي تر از بازسازي آنها بعد از زلزله بگيريم، تا از جان و مال مردم محافظت شود.