ناآشنایی با کار یا اختلافات درون جریانی؛ کدام یک باعث گلایه‌های فراوان از بالانشینان مجلس است؟

هیئت رئیسه مجلس زیر تیغ انتقاد نمایندگان
گروه سیاسی: مجلس یازدهم، هر چند مجلسی یک دست اصولگرا محسوب می‌شود و داعیه «مجلس انقلابی» بودن از همه جایش شنیده می‌شود، اما تفاوت نظرهای اعضای نقاط مختلف طیف اصولگرای حاضر در مجلس از یک سو و تفاوت شعارها و عمل‌ها از سوی دیگر، باعث شده است که نه تنها در مواردی مثل انتخاب سمت‌های خاص درون مجلس که حتی در عملکرد این سمت‌ها و به ویژه هیئت رئیسه مجلس، انتقادهای فراوانی از سوی نمایندگان مطرح شود.
انتقادها از عملکرد هیئت رئیسه مجلس در حالی به شکل پرتعدادی آغاز شده است که هنوز بیش از دو ماه از تشکیل مجلس یازدهم نمی‌گذرد. تنها دیروز در نشست صحن علنی مجلس، موارد متعدد انتقاد از هیئت رئیسه مجلس مطرح شد.
مثلا حسن نوروزی، نماینده رباط کریم، در تذکری شفاهی از بی‌توجهی به زمان طرح شده برای فرآیند طرح پیشنهادات انتقاد کرد و در ادامه با انتقاد از چندشغله شدن برخی اعضای هیئت رئیسه و حضور در سمت‌های متعدد بیان کرد: صبح چهارشنبه انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران بود که آقای امیرآبادی به عنوان رئیس انتخاب شدند. مگر ایشان در چند جا باید حضور داشته باشند؟ یک دفعه مجلس را بدهیم به دست ایشان.


مورد دیگر انتقادهای دیروز، به بحث و جدل میان چند نماینده منجر شد. ابتدا حمیدرضا حاجی‌بابایی در تذکری اظهار کرد: دو روز از سخنان رهبری گذشته که گفتند مجلس انقلابی به گونه‌ای سخن بگوید که شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی رعایت شود. وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید مجری آیین‌نامه باشد ۱۰ روز از طرح فوریتی به هیئت رئیسه درباره کالابرگ داده شده است علت این‌که اعلام نشده چیست؟ وی اظهار کرد: عضو هیئت رئیسه در منظر ۸۰ میلیون نفر می‌گوید کمیسیون بودجه از صبح همه چیز را اشتباه کرده است؛ اگر من بخواهم به شما ایراد بگیرم از هشت صبح تا یک بعد از ظهر تخلف شما را بگویم تمام نمی‌شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: کمیسیون بودجه ۲۳ عضو دارد و یک تایپیست؛ در مورد اعلام اسامی ناظران پیشنهادی این کمیسیون اشتباه کرده است. شما باید شان و حیثیت نمایندگان را رعایت کنید؛ شما را بالا نفرستادیم که هرچه می‌خواهید بگویید؛ اینجا خیابان نیست. این آخرین بار باشد که به یک نماینده، به یک کمیسیون توهین می‌کنید.
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: توهینی در کار نبود بلکه آقای امیرآبادی گفت دوستانی که لیست را دادند اشتباه کردند.
امیرآبادی فراهانی نیز در تذکر جداگانه‌ای گفت: زمانی که من صبح داشتم اسامی نامزدها کمیسیون را اعلام می‌کردم اعضای کمیسیون بودجه اعتراض کردند و ما مجبور شدیم مذاکرات را متوقف کنیم. شما افراد را اشتباه به هیئت رئیسه معرفی کردید و اشتباه تایپی هم نبوده است. من گفتم من مقصر نیستم کمیسیون بودجه اشتباه کرده است. این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیا این شان نماینده است که نماینده دیگری را تهدید کند می‌خواهی من را بکشی. امیرآبادی در واکنش به تذکر حسن نوروزی درباره‌ی انتخابات فراکسیون ایثارگران نیز اظهار کرد: من خودم به جلسه این فراکسیون رفتم که به آقای نوروزی رای بدهم ۲۰ نفر در این جلسه بودند که می‌توانند شهادت دهند؛ من را به زور انتخاب کردند.
نفر بعدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی بود که از بی‌توجهی هیئت رئیسه به برخی از نمایندگان انتقاد کرد. مهرداد ویس کرمی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده به عدم رعایت عدالت از سوی هیئت رئیسه انتقاد دارم. در واگذاری وقت به افراد عدالت نمی‌شود؛ قبل از آن که شما بر جایگاه هیئت رئیسه تکیه بزنید قرار بود نماینده و نماینده‌تر در مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم. وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که شما رای جمع می‌کردید همه نمایندگان را می‌شناختید اما اکنون تنها چندین افراد شاخص را می‌شناسید و ما برای گفتن یک مطلب باید از جای خود بلند شده و مانند یک جارچی جار بزنیم. نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم شما همان اندازه که نماینده تهران را می‌شناسید سایر نماینده‌ها را بشناسید؛ بنده به همین علت می‌گفتم که رئیس مجلس شورای اسلامی باید سابقه نمایندگی داشته باشد. رئیس مجلس نباید شخصیت کاریزماتیک داشته و کل جلسه را به خود اختصاص دهد.
انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه در انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که دیروز انجام شد هم نمود داشت. نمایندگان منتقد، از مشخص نبودن شاخص‌های انتخاب 6 کاندیدای این سمت گلایه داشتند. همچنین در زمان اعلام دستور مجلس برای انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تعدادی از نمایندگان خواستار بیان تذکر شدند؛ تقاضایی که همزمان با اخذ رای از مجلس بود. رئیس مجلس اجازه بیان تذکر در آن زمان را نداد و این باعث بیان اعتراضاتی از سوی برخی از نمایندگان همچون نصرالله پژمانفر نماینده مشهد شد که با فریاد می‌گفت که چرا هیئت رئیسه اجازه بیان تذکر را نمی‌دهد؟ قالیباف هم در پاسخ به این فریادها گفت که اکنون زمان رای‌گیری است و طبق آیین‌نامه نمی‌توان تذکرات نمایندگان را استماع کرد. بعد از پایان رای‌گیری این کار صورت می‌گیرد.
این گلایه‌ها پیشتر هم وجود داشته است. یکشنبه همین هفته بود که سید مصطفی میرسلیم در نامه استعفایش از کاندیداتوری ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس – که دیروز نصرالله پژمانفر با رای‌گیری در صحن علنی به این سمت برگزیده شد – ضمن انتقاد از هیئت رئیسه مجلس، عملکردشان در زمینه معرفی کاندیداها را به کوتاهی در معرفی با صلاحیت‌ترین نامزدها، از سرباز کردن مسئولیت و نوعی توهین به نامزدهای ریاست کمیسیون تعبیر کرده بود.
البته که انتقادها از هیئت رئیسه ابعاد دیگری هم داشته و مثلا محمدرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد در مجلس دیروز در تذکری با استناد به ماده ۶ آئین نامه داخلی مجلس که طبق آن حفظ انتظام و امنیت مجلس جزو وظایف رئیس و اعضای هیئت رئیسه است، از تمهیدات هیئت رئیسه در نحوه برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌ها در شرایط شیوع کرونا که منجر به ابتلای برخی از نمایندگان و مرگ یک تن از ایشان شده است، انتقاد کرد.
هنوز نمی‌توان گفت که این گلایه‌ها از هیئت رئیسه مجلس، حاصل تازه‌وارد بودن و ناآشنایی با کار است و یا از اختلافات درون جریانی اصولگرایان بر می‌خیزد، اما هرچه هست، در مجلسی که بسیاری از نمایندگان تلاش دارند انقلابی‌تر بودن خود را با فریادهای بلندتر به گوش برسانند، احتمالا مدیریت مجلس را با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد کرد که در صورت مدیریت نشدن، باید شاهد صحنه‌های عجیبی در مجلس یازدهم باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از میزان رعایت و اثرگذاری محدودیت‌های اخیر کنترل شیوع کووید19 در پایتخت گزارش می‎دهد محمدرضا ستاری چابهار و مزیت استراتژیک فراموش شده آیا مردم از نمایشگاه کتاب آنلاین استقبال می‌کنند؟ کتاب‌ها روی قفسه‌های سست صفر و یک رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد ۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری #اعدام_نکنید ترند اول توئیتر جهانی شد تکذیب خبر توقف اجرای حکم ۳ جوان معترض آبان ۹۸ «ابتکار» تاثیر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر حوزه املاک را بررسی کرد دو روی سکه طرح جدید کنترل بازار مسکن ناآشنایی با کار یا اختلافات درون جریانی؛ کدام یک باعث گلایه‌های فراوان از بالانشینان مجلس است؟ رئیس‌جمهوری:سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها سال پیش روی دولت دوازدهم است مرور روحانی بر سرگذشت برجام در سالروز توافق کاظمی دنبال چیست؟ رمزگشایی از سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان دیالیز سیاست و ریکاوری بودجه امین جمشیدزاده * زندگی کرونایی آنه‫ای