كرونا همچنان هموطنان‌مان را به مسلخ مي‌برد

گروه اجتماعي | كرونا در حالي 183 هموطن ديگرمان را از ما گرفت كه ايرج حريرچي، معاون كل وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گزارشي اعلام كرده اگر هر خانوار ايراني به دليل مسائل بهداشتي و درماني در ايام كرونا حدود يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتداي پاندمي كرونا) افزايش هزينه داشته باشد، هزينه‌هاي كمرشكن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد مي‌رسد. در خانوارهاي روستايي اين شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهايي كه داراي فرد بيشتر از ۶۰ سال هستند، اين شاخص به ۱۲.۳ درصد افزايش مي‌يابد. اين در حالي است كه هر روز ما عددهايي نزديك 200 نفر را درباره تعداد جان‌باختگان اعلام مي‌كنيم و گمان نمي‌كنيم كه اين عددها نمايانگر انسان‌ها و خانواده‌هاي‌شان است. در ميان همين 183 قرباني اخير كوويد19 يكي از همكاران رسانه‌اي ما هم بود؛ «سهيل گوهري». او همين اواخر مسووليت روابط عمومي باشگاه استقلال را پذيرفته بود. اما حدود 10 روز قبل خبر رسيد كه او به ويروس كرونا مبتلا شده و به سبب وخامت حالش با دستگاه ونتيلاتور تحت درمان قرار گرفت اما ديروز صبح همه خبرنگاران و اهالي رسانه روز خود را با خبر مرگ او آغاز كردند. هنوز هم هيچ كس باور نمي‌كند كه «سهيل گوهري» از بابت ابتلا به ويروس كرونا جان باخته است. براي همين است كه بايد درباره اين عددهايي كه هر روز خانم لاري سخنگوي وزارت بهداشت مرور مي‌كند، شفاف‌تر و صريح‌تر سخن بگوييم و نه آنكه آن را در قالب چند عدد از ذهن بگذرانيم. 
با اين حال به عادت همه روزهايي كه در 5 ماه گذشته پشت سر گذاشتيم، عددهايي كه سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرده را مرور مي‌كنيم. اما يادمان باشد هر يك از آنها يكي از جنس ماست يكي مثل «سهيل گوهري». بر اساس گزارشي كه سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ارايه داد: تاكنون ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر در كشور به‌طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۳ نفر در ۲۴ ساعت منتهي به جمعه 27تير99، شمار جان‌باختگان كرونا در كشور به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسيد.
سيماسادات لاري درباره آخرين آمار مبتلايان قطعي به ويروس كرونا در كشور و موارد فوت ناشي از اين ويروس بيان كرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۷ تير ۱۳۹۹ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۳۷۹ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزار و ۸۵۲ مورد بستري شدند. با اين حساب، مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ رسيد.
معاون وزير بهداشت گفت: خوشبختانه تاكنون ۲۳۲ هزار و ۸۷۳نفر از بيماران بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين ۳۵۰۹ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. لاري در توضيح وضعيت موجود تشخيص بيماري نيز بيان كرد: تاكنون دو ميليون و ۹۸ هزار و ۹۸۵ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است. سخنگوي وزارت بهداشت افزود: استان‌هاي آذربايجان شرقي، ايلام، بوشهر، خراسان رضوي، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (به خصوص آمل)، كرمان و فارس در وضعيت قرمز قرار دارند و در استان‌هاي كرمانشاه، آذربايجان غربي، هرمزگان و كردستان با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي توسط هموطنان عزيز شاهد روند نسبتا كاهشي در موارد ابتلا، بستري و مرگ و مير هستيم.او همچنين تاكيد كرد: از مردم مي‌خواهيم از تردد بي‌هدف و تفنني در اماكن عمومي خودداري كنند، زيرا دفعات حضور و زمان حضور در اماكن عمومي احتمال ابتلا به ويروس كرونا را بيشتر مي‌كند. همچنين دورهمي‌هاي خانوادگي را از شكل حضوري به مجازي تبديل كنيم. يادمان باشد كه تنها راه پيشگيري از ابتلا به كرونا رعايت سه اصل فاصله‌گذاري فيزيكي ۱.۵ تا دومتر، استفاده از ماسك و شستن مداوم دست‌هاست.اين در حالي است كه حريرچي در وبينار فاصله‌گذاري هوشمند؛ همراهي اقتصاد با سلامت توضيح داد: اگر هر خانوار ايراني به سبب مسائل بهداشتي و درماني در ايام كرونا حدود يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتداي پاندمي كرونا) افزايش هزينه داشته باشد، هزينه‌هاي كمرشكن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد مي‌رسد. در خانوارهاي روستايي اين شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهايي كه داراي فرد بيشتر از ۶۰ سال هستند، اين شاخص به ۱۲.۳ درصد افزايش مي‌يابد.او افزود: بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول، بحران اقتصادي ناشي از پاندمي كوويد ۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنيا به منفي ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنين ركود اقتصادي در اقتصادهاي پيشرفته، خيلي بدتر از اقتصادهاي ضعيف خواهد بود چون اقتصادهاي پيشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بيشتري دارند.معاون كل وزارت بهداشت گفت: در شرايط شيوع كرونا هزينه‌هاي مستقيمي مانند هزينه‌هاي انجام آزمايش و گرافي قبل از تشخيص، درمان بيماران در بخش‌هاي بستري، سرپايي و مراقبت‌هاي ويژه، مراقبت از بيماران در منزل، تامين اقلام حفاظت فردي، تامين دارو در بازار آزاد و غيررسمي در برخي خانوارها و خوددرماني مثلا استفاده بي‌رويه از ويتامين‌هاي دي و ث به سبد خانوار اضافه مي‌شود.


دكتر حريرچي با اشاره به تحميل برخي هزينه‌هاي غيرمستقيم به خانوارها در شرايط اپيدمي كرونا گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بيمارستان‌ها براي ساير بيماري‌ها كه منجر به وخيم‌تر شدن وضعيت بيماري و پرداخت هزينه‌هاي سنگين‌تر مي‌شود و همچنين تبعات رواني مرتبط با مشكلات اقتصادي از جمله مهم‌ترين هزينه‌هاي غيرمستقيم به خانوارها در اين شرايط است.
او تاكيد كرد: كرونا هزينه‌هاي سنگيني بر نظام سلامت تحميل كرده و خواهد كرد. هزينه تخت روز براي بيماران در بخش‌هاي عادي كه شامل هزينه‌هاي اسكان، غذا و مراقبت‌هاي لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه مي‌شود اما در اسفندماه كه دچار كمبود وسايل حفاظتي و مجبور به تامين آن از بازار آزاد بوديم، به ازاي يك روز مراقبت از يك بيمار كوويد۱۹، فقط ۷۰۰ هزار تومان براي تامين لباس محافظتي هزينه كرديم.معاون كل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر براي هر بيمار كوويد ۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستري در بيمارستان‌ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط براي وسايل محافظتي از بيمار هزينه مي‌شود كه بر نظام سلامت تاثير مي‌گذارد. هزينه مستقيم يك كيت تشخيصي PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزينه غيرمستقيم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.۹۵ درصد از بيماران كوويد۱۹ كه در بيمارستان‌ها بستري مي‌شوند، به اكسيژن نياز دارند و تعداد زيادي اكسيژن‌ساز به قيمت حدود يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان براي بيمارستان‌ها تهيه و تامين شده است.
مراقب نوزادان باشيم 
به نظر مي‌رسد ويروس كرونا حتي به نوزادان هم رحم نمي‌كند و برخلاف ماه‌هاي گذشته كه كمتر مي‌شنيديم كه نوزادان قرباني كوويد19 شده‌اند در خبرهاي ديروز دست‌كم دو نوزاد به دليل ابتلا به ويروس كرونا جان باخته ‌بودند. يكي از اين نوزادان كه به تعبيري كوچك‌ترين قرباني كرونا از نظر سني در گناباد خراسان رضوي بوده است و ديگري در استان بوشهر. خبرگزاري خبرآنلاين در اين باره گزارش داد متاسفانه يك نوزاد دو روزه در گناباد، جان خود را به دليل ابتلا به كروناويروس از دست داده و به يكي از كوچك‌ترين قرباني كروناويروس در دنيا تبديل شده است.حدود يك ماه پيش گاردين گزارش داده بود كه كوچك‌ترين قرباني كرونا در انگليس نوزادي ۱۳ روزه بوده كه به دليل ابتلا به كرونا فوت كرده است، جز او كودكي سه روزه هم در ويلز به دليلي مشابه فوت كرده بود، البته ابتلا به كروناويروس دليل ثانويه مرگ اين نوزاد و دليل اصلي مرگ او عدم ارسال اكسيژن به مغز اعلام شد. براساس گزارش اينديپندنت يك نوزاد يك روزه در لوئيزياناي امريكا هم به دليل ابتلا به كروناويروس فوت كرده است.در همين حال تسنيم در خبري نوشت: سعيد كشميري رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر با اشاره به روند صعودي بيماران، بستري‌ها و فوتي‌هاي كرونايي استان بوشهر يك نوزاد ۲۳ روزه به ‌دليل ابتلا به كرونا جان باخت.
سعيد كشميري در جمع خبرنگاران در بوشهر، با بيان اينكه بر اساس اعلام سخنگوي وزارت بهداشت استان بوشهر همچنان در وضعيت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: روند افزايشي بيماران مبتلايان به كرونا در استان بوشهر از نيمه دوم خرداد آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.