احتمال ابتلای ۳۵ میلیون نفر دیگر وجود دارد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا با بيان اينکه شرايط ما شرايطي است که ايمني جمعي و واکسن براي اين ويروس وجود ندارد، اظهار داشت: بايد دست به دست هم دهيم و زنجيره انتقال را قطع کنيم تا روند فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي مردم ادامه يابد. در گزارشي که از وزارت بهداشت به دستم رسيده اين آمده است که تخمين زده مي‌شود در 150 روز اخير 25ميليون ايراني به اين ويروس مبتلا شده‌اند و بيش از 200هزار نفر در بيمارستان‌ها بستري بودند و حدود 14هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و 30 تا 35ميليون نفر ديگر در معرض ابتلا خواهند بود. حجت‌الاسلام ‌والمسلمين حسن روحاني گفت: اگر اين گزارش را مبنا قرار دهيم تعداد بستري‌ها دو برابر عدد فعلي 200هزار نفر خواهد بود که در 150 روز اخير شاهد بوديم. ما بايد خود را از لحاظ تخت و امکانات آماده کنيم که با شرايط آينده مقابله کنيم.
رئيس‌جمهور تاکيد کرد: از هر هزار نفر طبق اين گزارش پانصد نفر متوجه ابتلا نمي‌شوند، حدود 350 نفر علائم خفيف دارند و 150 نفر ممکن است نياز به بستري پيدا کنند. پس ما چند ميليون نفر ديگر را براي بستري احتمالا در پيش داريم. رئيس‌جمهور با بيان اينکه در موج اول برخي استان‌ها گرفتار بودند و الان استان‌هاي ديگري درگير هستند، اظهار کرد: انتشار ابتلا در کشور احتمالا از قم و گيلان آغاز شده که به مسافراني بازمي‌گردد که از ووهان وارد شدند و در قم اين سفرها مربوط به مسائل اقتصادي و در گيلان مربوط به مسائل دانشجويي و تفريحي بوده است. وي ادامه داد: موج اول را عبور کرده‌ايم و موج دوم عمدتا مربوط به پايبندي مردم به آداب و سنن است و عزا و عروسي و مهماني‌ها و ايام تعطيلات تابستاني و روابط اجتماعي خاص ماست که توجه خاصي هم در آن به اين بيماري نشده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه در شرايط فعلي سه راه‌حل اساسي وجود دارد، اظهار کرد: ما همه بايد به توصيه‌هاي وزارت بهداشت در اين زمينه عمل کنيم و کم‌هزينه‌ترين و موثرترين آن ماسک است که در کنار آن فاصله‌گذاري اجتماعي و جلوگيري از تجمعات و رعايت بهداشت فردي و شستن دست مي‌تواند مشکلات ما را تا اندازه زيادي حل کند. روحاني با بيان اينکه پنج دارو در اختيار ماست تا با کرونا مقابله کنيم، اظهار کرد: از همه عزيزاني که در اين زمينه کار مي‌کنند تشکر مي‌کنيم و اميدواريم براي واکسن هم به نتيجه برسند. در شرق آسيا اين بيماري سريع‌تر جمع شده و مشکل راحت‌تر حل شده و دليلش اين است که آنان تجربه سارس را در 2003 و بعد آنفلوآنزاي خوکي و مرغي را پس از آن داشتند و مردم هم اطاعت خوبي از دستورالعمل‌هاي پزشکي انجام داده و هيچ‌کس هم بيماري و ابتلايش را مخفي نمي‌کرده است.
روحاني تاکيد کرد: اين اصل مهمي را که ما مي‌بينيم در برخي از کشورهاي شرق آسيا وجود دارد بايد استفاده کنيم. ما بايد در برابر اين بيماري در بخش سلامت و اقتصادي تاب‌آوري ملي را بالا ببريم. وي تصريح کرد: بايد در بعد اقتصادي کالاي موردنياز مردم در دسترس آنان باشد و توليد براي ما اهميت ويژه‌اي دارد که هم کالاها فراهم شود و هم بيکاري رخ ندهد. 15ميليون نفري که در بخش توليد مشغول هستند با خانواده‌هايشان به پنجاه‌ميليون نفر افزايش مي‌يابند و بايد از آنان به‌خوبي حفاظت و حراست کنيم.


رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما بايد تاب‌آوري را براي همه نيروهاي انساني بالا ببريم، اظهار کرد: اين نيروي انساني بايد به ميزان کافي آماده باشد و ساعات کار درست و استراحت کافي داشته باشند و در عين حال انگيزه کافي را هم حفظ کنند. وي با بيان اينکه هر ملتي بايد در زمينه مقابله با کرونا به توان خودش تکيه کند، اظهار کرد: ما بايد روي پاي خويش بايستيم و مردم بدانند حتي در اين شرايط که به گندم هم نيازي نداريم اما براي احتياط از کشوري خريد کرده‌ايم. از اسفندماه تاکنون مي‌گويند ارسال کمي به تاخير افتاده و اين تا امروز ادامه دارد چه رسد به وسايل ضدعفوني و مقابله با اين ويروس که اگر از خارج مي‌خواستيم اصلا به ما نمي‌دادند.