مردم‌کار را تمام‌کردند

آرمان: آرمان: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز گذشته با شکوه و عظمت بی‌نظیری برگزار شد. در یک کلمه می‌توان انتخابات دیروز را توصیف کرد؛ حماسه. مردم دیروز حماسه آفریدند، ایرانیان در جای جای میهن اسلامی بنا بر بینش سیاسی خود و به تاسی از فرمایش رهبر انقلاب خود را به صندوق‌های رای رساندند. گاهی ازدحام در شعبه‌های اخذ رای چنان زیاد می‌شد که زمان رای‌گیری به چهار ساعت هم می‌رسید اما این‌ همه موجب نشد در اراده مردمی که در انتظار نوبت رای بودند تزلزلی پدید آید. مردم دیروز حماسه آفریدند، حماسه مردم در انتظاری روحانی پیچیده شده بود. مردم برای حماسه آفرینی ساعت‌ها در انتظاری روحانی ماندند تا یکی از دو نامزد اصلی را در دور نهایی انتخاب کنند. مردم حماسه آفریدند و در انتظار اعلام نتایج ماندند تا سرانجام پس از شمارش آرا یکی از دو روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب اعلام شود. اما آرامشی که در نتیجه عملکرد دولت یازدهم در کشور ایجاد شده بود، در کنار توصیه همه بزرگان و سیاست‌ورزان برای حضور در پای صندوق‌های رأی موجب این حماسه شد. مردم پای صندوق‌ها حاضر شدند تا بار دیگر به کشورهای منطقه و جهان، مردمسالاری دینی را نشان دهند. میزان استقبال به حدی بود که به‌رغم انتظار طولانی خوشحال بودند که در تصمیم بزرگ برای کشور سهیم هستند. دیشب با توجه به صف‌های طویل رای دادن تدبیری اندیشیده شد و برای سرعت بخشیدن به انتخابات چند صندوق سیار اعزام کردند. دیشب درهای حسینیه ارشاد بسته شد. طبق قانون زمان رای‌گیری به اتمام رسیده بود. مردمی که در بیرون از حسینیه ارشاد حضور داشتند به داخل شعبه هدایت شدند تا رای همه آنها گرفته شود. مسئولان شعبه حسینیه ارشاد تاکید کردند تا زمانی که مردم در شعبه حضور داشته باشند از همه آن‌ها رای‌گیری می‌شود. وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که وقتی در‌های شعبه بسته شدند دیگر امکان ورود وجود ندارد. با این حال حدود ساعت یازده و نیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در شبکه مجازی خود نوشت: «با توجه به اینکه تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان همچنان درصف‌های طولانی شعب اخذ رای هستند، برای پیگیری و چاره‌اندیشی موضوع عازم وزارت کشور هستم.» با این همه وزارت کشور در ساعات پایانی دیشب اعلام کرد که آمار شرکت‌کنندگان از مرز 40میلیون گذشت.
شرکت مراجع و علما در انتخابات
مراجع و علما هم دیروز در انتخابات حضور پیدا کردند. آیت‌ا... مکارم شیرازی پس از شرکت در انتخابات گفت: کسی که انتخاب می‌شود باید خود را متعلق به همه ملت ایران بداند و کابینه خود را از همه گروه‌ها انتخاب کند. آیت‌ا... نوری همدانی نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق 548 سیار قم گفت: مردم بزرگ ایران اسلامی در تمام صحنه‌ها حماسه‌آفرینی کرده‌اند، لازم است همه به میدان بیایند، زن و مردم و پیر و جوان با حضوری شکوهمند در انتخابات، در مقابل دشمنان شکوهی دوباره ایجاد کنند و مشت محکمی به دهان آنها بزنند. او بیان کرد: امروز ملت ایران با حضور حماسی خود در انتخابات، برگ زرین جدیدی در تاریخ کشور رقم می‌زنند. همچنین آیت‌ا... سیدمحمدعلی علوی گرگانی هم روز جمعه پس از شرکت در انتخابات گفت: باید سرنوشت کشور را به دست کسی داد که صلاحیت پیاده کردن امر خدا در دنیا را داشته باشد و رضایت خدا و مردم را فراهم سازد. آیت‌ا... محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم اظهار داشت: این انتخابات برکت فوق‌العاده‌ای دارد که امیدواریم برای ثبات، دوام و استمرار نظام الهی و مردمسالاری اسلامی نقش مفیدی داشته باشد.
مردم ستون دین هستند


آیت‌ا... عبدا... جوادی آملی گفت: مردم برای رأی انداختن و حضور در پای صندوق‌های رأی نیستند، بلکه مردم ستون دین هستند. همچنین حضرت علی(ع) مردم را به عنوان ستون دین معرفی کرده، نه ستون سیاست، ‌جمهوریت و حکومت. این مرجع تقلید ابراز امیدواری کرد مردم حضور خوبی در پای صندوق‌های رأی داشته باشند و نتیجه‌ای که از صندوق‌ها درمی‌آید مورد رضایت حضرت ولی‌عصر (عج) باشد. همچنین آیت‌ا... صافی گلپایگانی گفت: امیدواریم ملت ما تحت عنایت حضرت ولی‌عصر (عج) در همه زمینه‌ها سربلند و موفق باشد. آیت‌ا... ابراهیم امینی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم مردم را به حضور گسترده پای صندوق‌های رأی دعوت کرد. آیت‌ا... جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: مردم با حضور پای صندوق‌های رأی و انتخاب فرد صالح و مومن به حفظ نظام که از واجبات است کمک می‌کنند. آیت‌ا... صانعی پس از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: ان‌شاءا... اجر معنوی در دنیا و آخرت شامل حال ملت ایران خواهد شد. آیت‌ا... احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز اظهار داشت: این آرا سرنوشت آینده کشور را تعیین می‌کند. مردم باید احساس کنند که دینی به گردن دارند و باید ادا کنند. از سوی دیگر، آیت‌ا... محمدتقی مصباح یزدی گفت: انسان مختار است و خدا سرنوشت او را به دست خودش سپرده، پس اگر کوتاهی کند به خود ضرر زده است. آیت‌ا... هاشمی شاهرودی، نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری که در بیمارستان بستری است، صبح جمعه رأی خود را به صندوق انداخت.
از فردا با همدلی به منتخب مردم کمک کنیم
روسای قوا، دیروز همراه مردم رأی خود را به صندوق‌های رأی ریختند. رئیس‌جمهور پس از آنکه رأی خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت، گفت: مردم همیشه احساس تکلیف می‌کنند و با حضور در پای صندوق‌های رأی سرنوشت خود و فرزندانشان و حتی سرنوشت نسل‌های آینده را تعیین می‌کنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی ادامه داد: این حضور پرشور در انتخابات قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت می‌کند و راه پیشرفت را هموار می‌کند. ما به سمت سال 1400 حرکت می‌کنیم، یعنی به سمت قرن جدید. باید تلاش کنیم با آمادگی کامل وارد این قرن جدید شویم. این انتخابات برای تاثیرگذاری کشورمان در منطقه و جهان است و برای آسایش خود و فرزندانمان است و همه مردم با حضور حداکثری در این انتخابات شرکت می‌کنند. هر نامزدی که انتخاب می‌شود باید به او کمک کرد تا این مسئولیت سنگین را به ‌سرانجام برساند و هر کسی که انتخاب می‌شود باید از فردا با وحدت، همدلی و نشاط و شادی به او کمک کنیم. کشور فقط با قانون اداره می‌شود و متاسفانه دو مشکلی که همواره وجود داشته، قانون‌گریزی و اخلاق‌گریزی است که باید برای حل این دو مشکل به هم کمک کنیم.
پیروز واقعی این انتخابات، ملت ایران است
رئیس قوه قضائیه نیز پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: فارغ از نتیجه، مسلما پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است که با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت ‌از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌بخشند. آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی ادامه داد: امروز دشمنان ما هم اعتراف می‌کنند که در ‌جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌اند و بنا به تعبیر آنها یک روند دموکراتیک در کشورمان برقرار است و مردم آزادانه رأی می‌دهند. رئیس دستگاه قضا افزود: علاوه بر حضور در انتخابات، انتخاب اصلح نیز مولفه بسیار مهمی برای پیشرفت کشور است. ان‌شاءا... مردم شریف ایران مثل همیشه با بصیرت، هوشیاری، تامل و دقت، فرد اصلح را برای اداره قوه مجریه و همچنین افراد اصلح را برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کنند تا شاهد پیشرفت و اقتدار هر چه بیشتر کشور باشیم.
حضور گسترده در انتخابات، امنیت ایران را در منطقه افزایش می‌دهد
رئیس مجلس با حضور در مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع) قم در انتخابات شرکت کرد. علی لاریجانی گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات، امنیت‌ جمهوری اسلامی را در منطقه افزایش می‌دهد که امید است این انتخابات دستاورد خوبی برای مردم داشته باشد. علی لاریجانی ادامه داد: رأی مردم امانت است و کنترل و نظارت دقیق بر انتخابات و صیانت از آرای مردم به خوبی انجام می‌شود. امروز شاهد حضور یکپارچه ملت ایران در صحنه و تعیین سرنوشت خودشان هستیم که با توجه به آشفتگی‌های منطقه‌ای رویدادی مهم را در پیش داریم. رئیس مجلس افزود: حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات، امنیت ‌جمهوری اسلامی را در منطقه بالا می‌برد، امید است این انتخابات دستاورد خوبی برای مردم داشته باشد. استقبال خوبی را از طرف مردم در انتخابات شاهد بودیم، مردم با علاقه شرکت کرده و به وظیفه ملی خود عمل می‌کنند، در این راستا انتخابات شوراها هم اهمیت زیادی دارد و در عمران و آبادانی شهرها موثر است.
بیت امام(ره) هم آمد
زهرا مصطفوی عصر دیروز با حضور در حسینیه جماران در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر شرکت کرد. اعضای بیت امام خمینی(ره) در محل اخذ رأی حسینیه جماران حاضر شده و آرای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها را به صندوق انداختند. سیدحسن خمینی، سیدعلی خمینی، سیدیاسر خمینی، صدیقه مصطفوی، فاطمه طباطبایی، عدنان طباطبایی فرزند مرحوم صادق طباطبایی، مرتضی اشراقی و علی اشراقی، اعضای بیت امام راحل بودند که در انتخابات شرکت کردند. زهرا مصطفوی نیز عصر دیروز با حضور در حسینیه جماران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کرد.
ادامه در صفحه6